آفتاب
نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

تهران رنگ هنر گرفت/ ۱۰ روز دیدن آثار هنری به‌جای تبلیغات

تهران رنگ هنر گرفت/ ۱۰ روز دیدن آثار هنری به‌جای تبلیغات

مدیر اجرایی طرح «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» از برطرف کردن نقایص و نقاط ضعف این پروژه که از روز گذشته در تهران آغاز شده است برای دوره های بعدی اجرای این طرح سخن گفت.

مجتبی موسوی درباره طرح «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» که به مدت ۱۰ روز آثار هنرمندان بر سازه های تبلیغاتی شهر تهران نمایش داده می شوند و تمدید این طرح به خبرنگار مهر گفت: یکی از اقداماتی که برای انجام این طرح صورت گرفته است توافق بین سازمان زیباسازی شهر تهران و شرکت های تبلیغاتی است که برای مدت ۱۰ روز فضاهای تبلیغاتی شرکت ها به این طرح اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: با این حال اگر این امکان فراهم شود که طرح مذکور تمدید شود بهتر است چون بسیاری درخواست داشتند که این طرح را تا یک ماه تمدید کنیم اما این زمان حق شرکت های تبلیغاتی است که نمی توان آن را تضییع کرد چراکه هزینه این ۱۰ روز از محل سهم فرهنگی این شرکت ها تامین شده است که باید در طول سال پرداخت می کردند و ما خواستیم که به صورت یک جا و به این شیوه انجام شود.

خالق این طرح که بود؟

مدیر اجرایی طرح «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» با اشاره به ایده اولیه این طرح گفت: طرح «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» پیشنهادی بود که از طریق سعید شهلاپور از هنرمندان پیشکسوت که عضو شورای سازمان زیباسازی شهر تهران هم هست ارایه شد. متاسفانه ما در سال های پیش موفق به اجرای این طرح نشدیم و جایی بس خوشحالی دارد که جمال کامیاب مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران زمینه برگزاری این پروژه را فراهم کرد و با توافقی که با شرکت ها انجام شد توانستیم طرح را به نتیجه برسانیم.

موسوی درباره جزئیات چگونگی اجرایی کردن این طرح گفت: از اواخر فروردین ماه مسئولیت اجرایی این پروژه به من واگذار شد و با برنامه فشرده و امکاناتی که در دست داشتیم پروژه را شروع کردیم. ما سعی کردیم در ابتدا با تشکیل شورای سیاست گذاری و براساس خط مشی های موجود آثار مورد نظر را انتخاب کنیم و قرار بر این شد که حدود ۷۰ درصد از طرح مذکور به نمایش آثار ایرانی و ۳۰ درصد به نمایش آثار خارجی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه آثار ایرانی از دوره های مختلف هنر ایران انتخاب شده اند، گفت: آثاری از دوره های مختلف در این طرح وجود دارد، آثار بسیاری از دوران هنر اسلامی داریم و حتی چند اثر هم از قبل از دوران اسلام انتخاب کردیم که از جمله آنها می توان به طرح هایی از سفالینه ها، آبگینه ها، قلمدان سازی و... اشاره کرد. همچنین در دوران معاصر نیز از آثار کمال الملک و شاگردان مکتب او و آثار مدرنی از دوره خود استفاده شده است.

مدیر اجرایی طرح «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» با اشاره به آثار هنرمندان دوره کنونی عنوان کرد: در این پروژه از آثار هنرمندان فقید استفاده شده است و پیش بینی شده است که اگر پروژه به صورت سالانه اجرا شود در دوره های بعد از آثار هنرمندان در قید حیات هم بهره بگیریم. در حوزه آثار خارجی هم طرح های شاخص هنرمندان جهان به کار گرفته شده است.

نمایش ۷۰۰ اثر هنری در تهران

موسوی اعلام کرد: مجموعا بیش از ۷۰۰ اثر هنری روی سازه های تبلیغاتی چون بیلبوردها، عرشه پل ها و پرتابل های تجاری به نمایش درآمده است و بیش از هزار و ۶۰۰ سازه تبلیغاتی به کار گرفته شده است.

وی درباره نقاط ضعفی که در این پروژه وجود دارد از جمله کوچک بودن ابعاد بعضی از آثار اظهار کرد: مساله کمبود وقت در پیدایش بعضی از ضعف هایی که در این پروژه به وجود آمده اند بی تاثیر نبود. با این حال ما در جانمایی ابعاد سازه ها اختیاری نداشتیم چون مواردی از پیش تعیین شده بودند و ما تنها می توانستیم آثاری را برای این ابعاد پیدا کنیم البته بیلبوردها و پرتابل ها ظرفیت خوبی داشتند اما عرشه پل ها چون سازه هایی با عرض کم و طول زیاد بودند و با قطع آثار موجود کمی تفاوت داشتند امکان بزرگ شدن آثار وجود نداشت.

موسوی در پایان گفت: ما تلاش کردیم آثار در سایز کردن دوباره و هنگام چاپ شدن از بین نروند و امانت را به صورت کامل به جا بیاوریم و باید اشاره کرد که ما نکاتی را از این دوره یادداشت کرده ایم و اگر قرار باشد این پروژه به صورت سالانه استمرار یابد تجربیات خود را از اولین دوره برای پروژه های بعدی به کار خواهیم گرفت تا اجرای پروژه را بهبود بخشیم.

کد N813053

وبگردی