آفتاب
گزارش ایسنا از مناظره‌ دانشگاه علم و صنعت

قدیری ابیانه: مذاکرات به نتیجه دلخواه ما نخواهد رسید/ قنبری: باید با جهان تعامل داشت

قدیری ابیانه: مذاکرات به نتیجه دلخواه ما نخواهد رسید/ قنبری: باید با جهان تعامل داشت

قدیری ابیانه در مناظره‌ای با داریوش قنبری با اشاره به دفاع برخی از اصلاح‌طلبان از مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ برخی اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند که برای مجلس آینده از مذاکرات کنونی هسته‌ای امتیاز بگیرند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داریوش قنبری، نماینده پیشین و اصلاح‌طلب مجلس و محمدحسن قدیری‌ابیانه، دیپلمات پیشین ایران ظهر امروز (سه‌شنبه) در مناظره‌ای به عنوان «مذاکرات بدون روتوش» در دانشگاه علم و صنعت به بیان مواضع خود به عنوان موافق و مخالف روند مذاکرات هسته‌ای پرداختند.

در این مناظره قنبری با بیان این که منطق جهان کنونی زور و قدرت است و باید این واقعیت را بپذیریم، گفت:‌ همین وضعیت درباره مساله هسته‌ای ایران نیز وجود دارد. رژیم صهیونیستی بمب اتم درست کرده و عضو معاهده ان.پی.تی نیست اما کسی کاری با این رژیم ندارد.

او با اشاره به ساختار سازمان ملل اضافه کرد: سازمان ملل برای برقراری عدالت در جهان ساخته نشده است زیرا این سازمان توسط کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم برای دستیابی به اهداف این کشورها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما نمی گوییم که در برابر این نظام سرتسلیم فرود آوریم اما از آن‌جا که منافع ملی می‌طلبد می‌توانیم به عنوان یک قدرت منطقه‌یی با جهان تعامل کنیم تا بدین شکل به اهداف خود دست یابیم. بحث مذاکرات هسته‌ای نیز در این چارچوب قرار گرفته‌اند.

در ادامه قدیری ابیانه با موافقت با اظهارات قنبری درباره ساختار سازمان ملل گفت: اگر وعد‌ه‌های الهی و وقایع 40 سال گذشته را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم می‌توانیم در برابر کشورهایی مانند آمریکا بایستیم زیرا در غیر این صورت انقلاب پیروز نمی‌شد. برای کسانی که چندان اعتقادات دینی قوی ندارند پیروزی خون بر شمشیر غیرقابل قبول است اما این اتفاق در انقلاب ایران،‌ لبنان و برخی کشورهای دیگر اتفاق افتاد و در یمن نیز این گونه خواهد شد.

او با رد نظرات قنبری درباره لزوم تعامل با جهان اضافه کرد:‌ قابل قبول نیست که بگوییم چون نمی‌توانیم در برابر ابرقدرتی مانند آمریکا بایستیم مذاکره کنیم.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه اظهاراتش با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: من مطمئنم که مذاکرات به نتیجه دلخواه ما نخواهد رسید. در مذاکرات بحث حق مطرح نیست بلکه در آن‌جا زور مطرح است. حالا که مذاکرات انجام می‌شود باید ادامه یابد اما به نظرم به نتیجه‌ای نمی‌رسد. آرزو می‌کنم که تحصیل من اشتباه باشد اما اگر توافقی شود ضمانتی برای آن وجود ندارد. ما از تیم هسته‌ای حمایت می کنیم و امیدواریم بدون وادادگی در برابر فشارها و با حفظ اصول و منافع ملی به نتیجه برسیم.

در ادامه قنبری با رد سخنان قدیری ابیانه گفت:‌ در حال حاضر آمریکا یک ابرقدرت است زیرا در حوزه‌های اقتصاد، تکنولوژی و نظامی حرف اول را می‌زند. این که بگوییم مرگ بر آمریکا کفایت نمی‌کند. باید دشمن خود را بشناسیم. درافتادن با یک ابرقدرت هزینه‌هایی به همراه دارد. هیچ عقل سلیمی نمی‌گوید که اگر با آمریکا در بیفتیم می‌توانیم آن را از پای در آوریم. شوروی تلاش کرد آمریکا را از پای درآورد اما نتوانست. باید با وجود چنین دشمنی منافع خود را تامین کنیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با دشمن یا مبارزه می‌کنند تا نابود شود یا مذاکره می‌کنند. ما که توان نابودی این دشمن را نداریم باید با آن وارد مذاکره شویم. تا کی باید تحریم‌ها را تحمل کنیم. در ابتدا تحریم‌های اعمالی را جدی نگرفتیم. رییس‌جمهور وقت اعلام کرد که این تحریم‌ها جز کاغذپاره چیز دیگری نیست ولی اکنون به هر دری می‌زنیم تا تحریم‌ها را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر این که راهی جز مذاکره نیست اضافه کرد: مزیت نسبی این است که مذاکرات را در پیش بگیریم و در عین حال به خدا توکل کنیم.

قدیری ابیانه اظهار کرد: خوشحالم که می‌شونم که آقای قنبری می‌گوید آمریکا دشمن ماست. شنیدن این سخنان از زبان وی خوب است.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت:‌ در طول سالیان گذشته ما دنبال درگیری نبودیم. ما که به خلیج مکزیک نرفته‌ایم بلکه آن‌ها به خلیج فارس آمدند. این که اکنون بعد از 36 سال هنوز پا برجا هستیم نشان داده‌ایم که می‌توانیم در برابر ابرقدرتی مانند آمریکا بایستیم. این کشور ابرقدرت دارای بدهی‌های بسیاری است. جهان در حال تغییر است. باید تحولات ناشی از بیداری اسلامی را ببینیم و خود را دست کم نگیریم.

یک کارشناس مسائل منطقه افزود: آن‌ها به دنبال تجزیه ایران هستند زیرا به نفت و انرژی ایران نیاز دارند. ما باید در مقابل آن‌ها مقاومت کنیم. اکنون مذاکرات در چارچوب نرمش قهرمانانه ادامه دارد. امیدوارم که به نتیجه برسد. اما اگر توافقی بشود ضمانتی برای اجرای تعهدات آمریکا وجود ندارد زیرا زیر پا گذاشتن تعهدات بخشی از خصوصیت‌های آمریکا است. هیچ کس در هیچ دوره‌ای خواهان درگیری نبوده است و ما می‌خواهیم که حقوق‌مان حفظ شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش نیز گفت: اظهارات برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر کاهش قدرت آمریکا به معنای کاهش واقعی قدرت‌شان نیست بلکه این افراد معتقدند که قدرت آمریکا باید بیش از پیش باشد و گرنه آمریکا در فقر و فلاکت نیست که بخواهیم که یک شعبه کمیته امداد را در آن‌جا بزنیم.

او در برابر اظهارات طرف دیگر مناظره درباره بیداری اسلامی گفت:‌ همین بیداری اسلامی در برخی مناطق علیه ما شده است. آیا شکل گیری گروه‌های سلفی و داعش به نفع ایران است؟

قدیری ابیانه با اشاره به اظهارات قنبری مبنی بر لزوم تعامل با آمریکا گفت: این اظهارات ناشی از خیانت است. اگر روابط ما با آمریکا برقرار شود باز هم فشارها کم نمی شود.

وی در برابر اظهارات قنبری درباره بیداری اسلامی گفت: بیداری اسلامی یعنی یمن، بحرین، لبنان، سوریه. بیداری اسلامی روندی دارد. باید به این مسیر جهت داد.

این دیپلمات پیشین ایرانی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: در مذاکرات کنونی احساس می کنم که تعادلی وجود ندارد. ما در گذشته معاهده ان.پی.تی را پذیرفتیم اما دیدیم زیان‌هایش بیش‌تر از فواید است و اکنون پروتکل الحاقی را می‌پذیریم.

او با اشاره به انتقادهای انجام شده علیه روند مذاکرات گفت: نقدهای ما برای کمک به تیم هسته‌ای است و برعکس کسانی که درباره مذاکرات جشن می‌گیرند به تیم هسته‌ای کمک نمی‌کنند. برخی اصلاح طلبان تلاش می‌کنند که از مذاکرات امتیاز بگیرند و این اقدام در جهت سطح مجلس آینده است. در صورتی که مذاکرات باید به سمتی برود که به دنبال اخذ بیش‌ترین امتیاز از طرف مقابل باشیم.

انتهای پیام

کد N812323

وبگردی