آفتاب
با وجود مخالفت‌های آمریکا؛

هند توافقنامه بندری با ایران امضاء می‌کند

هند توافقنامه بندری با ایران امضاء می‌کند

منابع هندی از تصمیم دهلی برای ارائه طرح هایی برای ساخت یک بندر در جنوب شرق ایران خبر داده و اعلام کردند وزیر کشتیرانی هند راهی ایران می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کانال آسیا نیوز، دو منبع هندی از تصمیم دولت هند به ارائه طرح هایی برای ساخت یک بندر در جنوب شرق ایران در راستای تمایل نخست وزیر این کشور برای توسعه تجارت با کشورهای آسیای میانه خبر دادند.

بنا بر این گزارش، ناراندا مودی نخست وزیر هند خواستار توسعه تجارت با کشورهای آسیای میانه و دفع فشارهای آمریکا مبنی بر معامله نکردن با ایران است.

ایران و هند در سال ۲۰۰۳ در خصوص توسعه بندر چابهار در نزدیکی مرز ایران و پاکستان در دریای عمان به توافق رسیدند اما تحریم های غرب علیه ایران و فشارهای آمریکا به هند مانع از پیشرفت در این خصوص شده است.

همچنین در این گزارش یکی از دلایل تلاش هند برای نزدیک شدن به ایران امضاء توافقنامه ۴۶ میلیارد دلاری بین چین و پاکستان دو رقیب منطقه ای این کشور اعلام شده است.

یک مقام کشتیرانی هند در این خصوص به رویترز گفت: وزیر کشتیرانی هند هفته آینده دیداری یک روزه از تهران خواهد داشت تا تفاهم نامه توسعه بندر چابهار را با ایران امضاء کند.

به گفته وی این توافقنامه روز چهارشنبه امضا خواهد شد. وی همچنین گفت هند نمی خواهد این فرصت را از دست بدهد.

کد N812232

وبگردی