آفتاب
براساس رای دادگاه قانون اساسی؛

رئیس‌جمهوری بروندی می‌تواند برای سومین بار نامزد انتخابات شود

رئیس‌جمهوری بروندی می‌تواند برای سومین بار نامزد انتخابات شود

به گفته رئیس حزب حاکم بروندی، دادگاه قانون اساسی امروز (سه‌شنبه) با درخواست رئیس‌جمهوری کنونی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای بار سوم موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حکم دادگاه اساسی بروندی می‌تواند به خشونت معترضانی که اقدام پیر نکورونزیزا، رئیس‌جمهور فعلی بروندی را نقض قانون اساسی می‌دانند، دامن بزند.

پاسکال نیابندا، رئیس حزب حاکم بروندی اعلام کرد: دادگاه قانون اساسی بروندی حکمش را صادر کرد و براساس آن رئیس‌جمهوری کنونی می‌تواند برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

در جریان دومین هفته از تظاهرات مخالفان دولت در بروندی و پس از توقف دو روزه فعالیت‌های اعتراض‌آمیز، دست‌کم دو تن در اثر درگیری نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان کشته شده‌اند. تظاهرات صبح دوشنبه ابتدا به آرامی برگزار شد، اما هنگامی که بعضی از تظاهرکنندگان به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند، کنترل جمعیت از دست خارج شد.

پیشتر دولت بروندی گروه‌های مخالف را متهم به تحت پوشش قرار دادن "سازمان‌های تروریستی" کرد و وعده داد تا موج تظاهرات در این کشور را سرکوب کند.

وزیر امنیت این کشور اعلام کرد حمله جمعه گذشته که منجر به کشته شدن سه تن از جمله دو نیروی پلیس شد، با تظاهرات ارتباط داشته است.

در همین حال سازمان‌دهندگان تظاهرات اعلام کرده‌ بودند که به مدت دو روز دست از فعالیت‌های اعتراض‌آمیز علیه نامزدی مجدد پیر نکورونزیزا خواهند کشید.

پاسیفیک نینیناهازوه، رهبر فعالان مدنی گفت: ما تصمیم گرفتیم دو روز دست به تظاهرات نزنیم تا کسانی که طی درگیری‌ها اقوام خود را از دست داده‌اند بتوانند فرصت عزاداری داشته باشند و در ضمن تظاهرکنندگان به منظور ادامه مبارزات از روز دوشنبه، انرژی از دست رفته خود را بازیابند.

نکورونزیزا از سال ۲۰۰۵ تاکنون در صدر قدرت قرار دارد و شرکت وی برای سومین دوره در انتخابات ریاست جمهوری، نقض آشکار قانون اساسی به شمار می‌رود. نکورونزیزا از ۲۰۰۵ پس از پایان یافتن ۱۲ سال جنگ داخلی قدرت را در دست گرفت. بیش از ۳۰۰ هزار تن در جریان نبرد بین نیروهای نظامی متشکل از قوم اقلیت توتسی و گروه‌های شورشی هوتو کشته شدند.

انتهای پیام

کد N812225

وبگردی