آفتاب

دی‌میستورا: آنچه صورت می‌گیرد رایزنی است نه مذاکرات صلح

دی‌میستورا: آنچه صورت می‌گیرد رایزنی است نه مذاکرات صلح

فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو با اشاره به اینکه طرح‌ها برای آتش بس در حلب و دیگر بخش‌های سوریه هنوز موفق نشده تاکید کرد: آنچه از امروز در ژنو آغاز می‌شود مشاوره است نه مذاکرات صلح.

فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو با اشاره به اینکه طرح‌ها برای آتش بس در حلب و دیگر بخش‌های سوریه هنوز موفق نشده تاکید کرد: آنچه از امروز در ژنو آغاز می‌شود مشاوره است نه مذاکرات صلح.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل سوریه در کنفرانس مطبوعاتی که پیش از آغاز رایزنی‌ها برای فراهم کردن مقدمات ژنو 3 با هدف حل بحران سوریه صورت گرفت عنوان داشت: فرصت‌های پیروزی در سوریه ضعیف است و ما باید تلاش‌هایمان را برای حل وفصل سیاسی بحران‌های این کشور دوبرابر کنیم.

ما با مسئولیت بزرگ در قبال سوریه مواجهیم و باید هیچ گونه فرصتی را برای مذاکره و حل اختلاف از دست ندهیم.

وی افزود : براساس دستور دبیرکل سازمان ملل مجموعه‌ای از مذاکرات انفرادی و دو جانبه با گروه‌ها و کشورهای دعوت شده جهت رسیدن به دیدگاهی مشترک صورت خواهد گرفت تا مشخص شود آیا امکان مذاکرات رسمی درباره آینده سوریه وجود دارد یا خیرو

دیمیستورا با اشاره به اینکه طرح‌های بین‌المللی برای آتش بس در حلب و بخش‌های دیگر سوریه هنوز به موفقیت نرسیده عنوان داشت این طرح‌ها همچنان به قوت خود پابرجاست و ما از هر فرصتی برای برقراری آتش بس بهره‌ می‌گیریم.

فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره رایزنی‌هایی که از عصر امروز در ژنو آغاز می‌شود نیز گفت جلساتی که از امروز آغاز می‌شود تنها مذاکراتی دو جانبه برای حل اختلاف میان طرف‌های درگیر سوری است و همانطور که قبلا هم گفتم این جلسات در حقیقت رایزنی برای رسیدن فرصتی جهت حل سیاسی بحران سوریه است نه مذاکرات صلح و باید بگویم که این مذاکرات چند هفته به طول می‌کشد و سقف زمانی مشخصی ندارد اما ما باید تا پایان ژوئن آتی بتوانیم طرح‌ها و دیدگاه‌های طرف درگیر را به صورت واضح مشخص کنیم.

دیمیستورا گفت آنچه مهم و حیاتی است و خودمان را به آن موظف می‌دانیم گردآوردن دیدگاه‌ها و مواضع طرفین برای رسیدن به نقطه مشخص است.

در خصوص اینکه آیا بیانیه ژنو یک در این رایزنی‌ها مبنا و اصل است یا خیر گفت: بیانیه ژنو نقطه عطفی در حل و فصل بحران سوریه است چرا که از زمان صدور این توافقنامه هیچ تغییرات چشمگیری اتفاق نیفتاده است.

درباره میزان مشارکت گروه‌ها و طرف‌های سوری و برخی کشورهای جهان نیز دیمیستورا گفت: 40 گروه و نماینده سوری در این مذاکرات مشارکت خواهند داشت و این علاوه بر حضور نمایندگان دولت سوریه و تعداد کثیری از سازمان‌های غیر دولتی است. همچنین 20 کشور بین‌المللی و منطقه‌ای در این رایزنی‌ها مشارکت خواهند کرد و این علاوه بر حضور طرف‌های نظامی است که نماینده گروه‌های مسلح در سوریه هستند و ما در نهایت گزارش مفصلی از این رایزنی‌ها را به سازمان ملل ارائه خواهیم داد.

دیمیستورا در پایان خاطرنشان کرد: رایزنی‌هایی که از امروز آغاز می‌شود بلندمدت است اما آنچه در این رایزنی‌ها اهمیت دارد مشارکت ایران است که برای اولین بار در مذاکرات حل بحران سوریه شرکت می‌کند.

انتهای پیام

کد N812057

وبگردی