آفتاب
استادی:

احادیث اهل بیت(ع) قوت دین مردم را بیشتر می‎کند

احادیث اهل بیت(ع) قوت دین مردم را بیشتر می‎کند

یک عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: شیخ صدوق از جمله بزرگان علمای شیعه محسوب می‌شود و سهم ایشان در تثبیت مکتب تشیع بسیار بیش از دیگران بوده است.

یک عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: شیخ صدوق از جمله بزرگان علمای شیعه محسوب می‌شود و سهم ایشان در تثبیت مکتب تشیع بسیار بیش از دیگران بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‎الله رضا استادی در همایش بزرگداشت صدوقین در مرقد علی بن بابویه قمی گفت: متاسفانه هنوز جاه و مقام و منزلت این بزرگان برای جامعه ناشناخته مانده است در حالی که هرساله هزینه‎های زیادی برای بزرگداشت کسانی می‎شود که در حد شاگردان این بزرگان هم نیستند.

وی افزود: عطار نیشابوری شاعر و عارف بزرگی است ولی برخی از منشورات وی مسایل درستی را بیان نکرده است و به طور کلی ایشان هم در حد بزرگانی چون شیخ صدوق نیست ولی در کشور ما شیخ صدوق در حد نامگذاری یک خیابان و چند مدرسه ارج‌گذاری شده است.

این استاد حوزه بیان کرد: شیخ صدوق در سن جوانی پدر خود را از دست داد و تا سن 77 سالگی نزدیک به 300 کتاب تالیف کرد که همه آنها جزو کتب زیربنایی اسلام و شیعه هستند که یکی از آنها از کتب اربعه شیعه است.

وی گفت: آثار شیخ صدوق دارای ویژگی‎های بسیاری است که از مهمترین آنها نیت خالص و علمیت بسیار بالاست؛ مرحوم ربانی شیرازی بهترین شرح را بر زندگی ایشان نوشته است و برنامه‎های علمی و سبک زندگی ایشان را به نحو خوبی بیان کرده است.

وی اظهار کرد: ‎آثار فقهی، حدیثی، رجالی، تفسیری و اخلاقی ایشان کم نظیر است و ایشان تبحر خود در حدیث شناسی را دست مایه خلق آثار فاخر تاریخ تشیع کرده است که امروز باعث فخر ما در جهان اسلام است.

استادی بیان کرد: آثار مرحوم شیخ صدوق دارای علمیت، دقت و جامعیت خاصی است و حوزه‎های مختلف علوم دینی را شامل می‎شود؛ مطالعه آثار به جای مانده ایشان می‌تواند نقش بسیار مهمی در توان افزایی علمی طلاب داشته باشد.

وی گفت: از 300 اثر ایشان امروز 18 تا 20 کتاب ایشان در دسترس است و منتشر شده است که همین کتب نیز جزو افتخارات و غنی‌ترین کتب شیعه است؛ ایشان در همین کتب باقی مانده به امور اصلی اسلامی توجه داشته است.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: تالیفات ایشان همگی به روز بودند و ایشان در ابتدای کتب خود دلیل نگارش کتاب را توضیح داده است که به عنوان مثال کتاب اکمال الدین ایشان در نیشابور و به دلیل بروز شبهات در حوزه مهدویت کلید خورده است.

وی گفت: ایشان در کتب خود نیتی جز دین و افزایش اطلاعات موجود برای محققان و مردم برای بیشتر دانستن حوزه دین نداشته است؛ ایشان کار خود را در این کتب شرح داده است و انسان بسیار دقیقی بود و همه کارهای خود را بر اساس نیازهای روز جهان اسلام وتشیع نوشته است.

این استاد حوزه بیان کرد: تالیفات ایشان همه ابتکاری است؛ ایشان سبک خاصی در شرح و بسط احادیث داشتند و اولین عالمی بودند که احادیث را به شکل عددی ذکر کردند که طبقه بندی آنها توسط علمای دیگر ساده‌تر باشد.

وی گفت: ایشان کتابی در فضایل شیعه و کتابی در خصوص تکالیف شیعه دارند؛ ایشان کتابی را با محوریت عقوبت اعمال و پاداش اعمال ذکر کرده‌اند که نشان می‎دهند ایشان اشراف جامعی به کل روایات اولیاء الله داشتند و ذهن بسیار طبقه بندی شده‎ای نیز داشتند.

وی بیان کرد: امروز اگر 30هزار حدیث از اولیاء الله بزرگ در دسترس باشد شش هزار آن توسط شیخ صدوق مورد موشکافی کامل و تصدیقی قرار گرفته است.

وی گفت: بسیاری از بین این همه حدیث ایشان یا کتاب اصول کافی یا سایر کتب چند حدیث ضعیف را پیدا می‎کنند و نسبت‎های ناروا به بزرگان دین ما وارد می‎کنند که به حق و به انصاف نیست؛ ما نمی‎گوییم که کتب بزرگان ما عاری از خطاست بلکه هیچ کتابی خالی از نقص نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عیوب بزرگ ما این است که هنوز یک دور کامل کتاب‌های فاخر شیعی را مطالعه نکرده‎ایم و اگر مراجعه‎ای هم صورت می‎گیرد به شکل موردی است؛ باید این کتب توسط طلاب در کنار برنامه‎های درسی مورد بازشناسی واقع شود.

وی گفت: احادیث اهل بیت(ع) قوت دین مردم را بیشتر می‎کنند و آنها را از شبهات و برخی از وسواس‌ها رهایی می‎دهند به همین دلیل بود که ایشان و پدر بزرگوارشان که نزدیک به 20 جلد کتاب بر جای گذاشتند که البته همگی از بین رفته است این قدر روی احادیث تکیه داشتند.

وی اظهار کرد: فعالیت عجیب ایشان در حدی است که به جرات در کنار اخلاص و نیت پاک و خدایی و همچنین تلاش طاقت فرسا باید عنایات خاصه حضرت ولی عصر(عج) را نیز دخیل دانست البته حضرت ولی عصر(عج) همیشه برای تلاشگران در این عرصه دعا و حمایت می‎کنند.

انتهای پیام

کد N812035

وبگردی