آفتاب

هفتمین کنفرانس «گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت»در فیلیپین برگزار شد

هفتمین کنفرانس «گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت»در فیلیپین برگزار شد

رایزنی فرهنگی کشورمان در مانیل، هفتمین کنفرانس گفت‌وگوی ادیان بین ایران و فیلیپین را با موضوع رویکرد اسلام و مسیحیت به افراط‌گرایی دینی و خشونت، در دانشکده الهیات دانشگاه مسیحی سانتاتوماس، برگزار کرد.

رایزنی فرهنگی کشورمان در مانیل، هفتمین کنفرانس گفت‌وگوی ادیان بین ایران و فیلیپین را با موضوع رویکرد اسلام و مسیحیت به افراط‌گرایی دینی و خشونت، در دانشکده الهیات دانشگاه مسیحی سانتاتوماس، برگزار کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کنفرانس دوروزه با همکاری مجمع علمای اسقف کاتولیک فیلیپین، مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه ادیان دانشگاه سانتاتوماس فیلیپین، برگزار شد.

در این کنفرانس، علی‌اصغر محمدی، سفیر ایران در فیلیپین، رسول رسولی‌پور، مشاور مرکز گفت‌گوی ادیان و تمدن‌ها، باقر طالبی‌دارابی، استاد دانشگاه ادیان قم، حجت‌الاسلام سیدهاشم موسوی، رئیس کالج بین‌المللی المصطفی، جمعی از دیپلمات‌های خارجی، پدر روحانی کارلوس ریس، از مجمع علمای اسقف کاتولیک فیلیپین، نمایندگان مراکز و سازمان‌های مختلف دینی، تحقیقاتی، آموزشی، وزارت امور خارجه و وزارت امور مسلمانان فیلیپین، استادان دانشکده الهیات دانشگاه سانتاتوماس و مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه دولتی فیلیپین، اعضای جنبش فوکولاره فیلیپین و جمعی از دانشجویان مقطع دکترا در رشته ادیان و تاریخ ادیان این دانشگاه، حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، علی‌اصغر محمدی، سفیر ایران در فیلیپین، در سخنانی در مراسم آغازین این کنفرانس، برگزاری این نشست را نشانه ارتباط صمیمانه رهبران دینی و مراکز علمی و پژوهشی دو کشور و علاقه آنها به تعمیق صلح و دوستی درجهان عاری از خشونت دانست.

در ادامه رسول رسولی‌پور، استاد دانشگاه و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی به عنوان رئیس هیأت ایرانی، گزارشی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه گفت‌وگوی ادیان به ویژه با واتیکان و کلیسای فیلیپین و نتایج این گفت‌وگوها در تحکیم دوستی و تفاهم بین رهبران دینی مسلمان و مسیحی و تقویت روابط علمی بین مراکز دانشگاهی و دینی ایران و فیلیپین ارایه داد.

پس از پایان مراسم افتتاحیه، نخستین پانل کنفرانس با دو سخنرانی و یک جلسه پرسش و پاسخ آغاز به کار کرد.

عنوان سخنرانی باقر طالبی‌دارابی در این پانل، تأثیر گفت‌وگوی دینی در ارتقای صلح و دوستی بود. موضوع سخنران دوم به نام وال جی.بریلو، استاد مؤسسه ادیان دانشگاه سانتاتوماس، فهم دلایل و اشکال مختلف تروریسم بود.

در پانل دوم کنفرانس در بعد از ظهر، سه سخنران نتایج تحقیقات و دیدگاه‌های خود را ارایه دادند. اسامی و عناوین این سه سخنران عبارت بود از رسول رسولی‌پور: «نقش افراط‌گرایی دینی و خشونت»، فریک آلبرت الیو، رییس دپارتمان توسعه اجتماعی دانشگاه زانبوانگا: «گفت‌وگوی دینی و همزیستی و هم‌گرایی» و سید هاشم موسوی: «دیدگاه اسلام درباره افراط‌گرایی و خشونت».

پایان‌بخش پانل سوم، جلسه پرسش و پاسخ بین سه سخنران با یکدیگر و با برخی از پرسش‌گران دانشگاهی و پدران روحانی حاضر در جلسه بود.

در دومین روز کنفرانس گزارشی از نظرات سخنرانان و پرسش‌گران روز نخست کنفرانس ارایه شد و در ادامه، سیتی دیالیا ترابین هتامن، نماینده وزارت امور مسلمانان فیلیپین و عضو دفتر رئیس جمهور فیلیپین، ضمن ستایش از برگزاری این کنفرانس و برگزارکنندگان آن، حمایت دولت این کشور را از برگزاری چنین نشست‌هایی که به بهبود رابطه بین مسلمانان و مسیحیان کمک می‌کند، اعلام کرد.

پس از سخنان این نماینده، سومین پانل با دو سخنران شروع به کار کرد. اسامی این دو سخنران و عناوین مقالاتشان چنین بود: پدر روحانی ریچارد بابائو، مدیر امور بین‌الادیانی دپارتمان امور فراگیر: «نقش مسیحیت در استقرار صلح و هم‌گرایی» و خانم پوتره دیرامپاتان: «سهم و نقش اسلام در صلح و هم‌گرایی».

بخش پایانی سومین پانل، بحث و گفت‌وگوی عالمان مسیحی و مسلمان و عده‌ای از شرکت‌کنندگان درباره مشابهت‌ها و راه‌حل‌های اسلام و مسیحیت برای هم‌گرایی و ایجاد صلح و دوستی بود.

چهارمین پانل مشتمل بر دو سخنرانی و یک جلسه پرشور و پر حرارت پرسش و پاسخ سخنرانان با یکدیگر بود. اسامی این دو سخنران و عناوین سخنرانی آنها چنین بود: لیلیان جی. سیسون، دبیرکل مرکز دین برای صلح فیلیپین: «نقش سازمان‌های دینی در ارتقای همکاری برای حل چالش‌های جامعه جهانی» و منصور لیمبا، مدیر مؤسسه تحقیقی و آموزشی سمری شهر کوتوباتو: «نقش سازمان‌های دینی در بالابردن فهم متقابل و هماهنگی».

موضوع پانل پنجم نیز نقش رسانه‌ها در افزایش یا کاهش خشونت و افراط‌گرایی بود. در این پانل دو سخنران، دیدگاه‌های خود را در این موضوع بیان کردند و با یکدیگر و با عده‌ای از حاضران به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

اسامی این دو سخنران و عناوین مقاله آنها چنین بود: جول کیپلی وادی، مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه دولتی فیلیپین: «نقش رسانه در گسترش تفکر اعتدالی و دوستی بین مردم» و خانم ما ترزا ماریتس، بنیانگذار و مدیر اجرایی بنیاد حلقه سازندگان صلح:» وارد شدن به تصویر اخلاقی در پاسخ به چالش‌های افراط‌گرایی دینی و خشونت».

پایان‌بخش کنفرانس، جلسه اختتامیه بود که در آن، نتایج و خلاصه‌ای از سخنرانی‌ها و متن قطعنامه کنفرانس که با مشورت و همکاری مشترک دانشوران مسلمان و مسیحی کنفرانس تهیه و تدوین شده بود، توسط جوان کریستی تروکیو، رئیس مؤسسه ادیان دانشگاه سانتاتوماس ارایه شد.

آخرین سخنران، پدر روحانی کارلوس ریس، مدیر اجرایی و هماهنگ کننده مجمع علمای اسقف کاتولیک فیلیپین بود که با تشکر از رایزنی فرهنگی ایران در این کشور و مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که بانی و حامی برگزاری این نشست بودند، از ادامه همکاری این مجمع با رایزنی فرهنگی ایران و نهادهای دینی در ایران استقبال کرد.

در کنفرانس گفت‌وگوی ادیان، دیپلمات‌های کشورهای خارجی، فرهیختگان، دانشگاهیان، رهبران ادیان مختلف، حامیان صلح، رهبران اسلامی فیلیپینی و دانشجویان فیلیپینی شرکت و دیدگاه‌های خویش را در موضوع «رویکرد اسلام و مسیحیت در مبارزه با افراط‌گرایی دینی و خشونت» بیان کردند.

این نشست با همکاری مرکز گفت‌ؤگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، واحد گفت‌وگوی ادیان کنفرانس علمای کاتولیک فیلیپین و دانشکده الهیات دانشگاه مسیحی سانتاتوماس برگزار شد.

متن قطعنامه مشترک کنفرانس گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ایران و فیلیپین

برگزارکنندگان این کنفرانس، همراه با سخنرانان و شرکت‌کنندگان در پایان قطعنامه‌ای را به طور مشترک تهیه و به سمع حضار رساندند.

ما شرکت‌کنندگان بر این عقیده‌ایم که:

1- اسلام و مسیحیت سرچشمه عشق، احترام و صلح هستند.

2- ریشه افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم در دین نیست. برای زدودن آن باید به اصلاح جهل، بدآموزی و اشتباهات گمراه‌کننده تاریخی پرداخته شود.

3- تروریسم پدیده پیچیده‌ای است. برای رفع آن باید اقداماتی همگانی از سوی معتقدان به صلح و حسن نیت صورت گیرد.

4- گفت‌وگو به معنای احترام به آیین دیگری است و این که هر فردی مسئولیت همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگران را برعهده دارد.

5- محیط زیست و حقوق بشر قداست دارند.

6- شأن و مقام انسانی به عنوان اصول اولیه، پایه گفت‌وگوست.

7- شناخت حساسیت‌های فرهنگی، تاریخی و دینی مردم و احترام به ارزش‌های ذاتی و فردی و جمعی ضروری است.

8- ما به صلح و همیاری جوامع دینی و جامعه مدنی تعهد مشترک داریم.

تعهد مشترک

بدینوسیله تعهد داده می‌شود که با انجمن آموزشی کلیسای کاتولیک فیلیپین، وزارت آموزش و پرورش، واحد مسئول تدوین کتاب‌های درسی گفت‌وگو کنیم تا کمیسیونی برای بازرسی، ارزریابی و رعایت حساسیت‌های فرهنگی، تاریخی و دینی کتاب‌های درسی تشکیل شود تا نسبت به امور زیر اقدام کنند:

1- برگزاری سمپوزیومی برای بررسی چگونگی تهیه و انتشار کتاب درسی که در آن درک و احترام میان اسلام و مسیحیت توضیح داده شود.

2- اضافه کردن واحد درسی یا دوره آموزشی تحت عنوان گفت‌وگوی جهانی ادیان و گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت برای تدریس در سطح متوسطه دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه دینی.

3- همکاری گسترده‌تر میان مرکز گفت‌وگوی ادیان ایران و کمسیون گفت‌وگوی ادیان کنفرانس علمای کاتولیک فیلیپین و افزایش مشارکت میان مراکز آموزش عالی دو کشور.

4- برگزاری کنفرانس‌های سالانه بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان مشترک به منظور ارتقای گفت‌وگو و مودت میان مسلمانان و مسیحیان از یک سو و مردم ایران و فیلیپین از سوی دیگر.

خداوند را به دلیل ایجاد توفیق صمیمیت و همبستگی با یکدیگر سپاس می‌گوییم و انسان بودن خویش را به عنوان امری مشترک گرامی داشته و تمایل خود را برای ترویج صلح و دوستی از طریق گفت‌وگوی ادیان اعلام می‌داریم.

انتهای پیام

کد N811962

وبگردی