آفتاب

تروریست‌های مالی یک مکان تاریخی دیگر را تخریب کردند

تروریست‌های مالی یک مکان تاریخی دیگر را تخریب کردند

شبه‌نظامیان مالی یک مقبره تاریخی در مرکز این کشور را که قرار بود وارد لیست میراث جهانی سازمان ملل شود، تخریب کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، مقبره «شیخ آمادو بری» (Cheick Amadou Barry) در روستای «همدالاهی» (Hamdallahi) تا حدی ویران شده است. شیخ بری یکی از رهبران اسلامگرای قرن نوزدهم بود که به عنوان مسوول گسترش دین اسلام در مرکز مالی شناخته می‌شود.

مهاجمان با این حمله به میراث تاریخی یک تهدید کتبی علیه تمام کسانی که پیرو آنها نباشند، اعلام کرده‌اند.

به گفته بولوگو آمادو بری، از نوادگان شیخ بری در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: آنها همچنین فرانسه و حافظان صلح سازمان ملل و تمام کسانی را که با آنها همکاری می‌کنند، تهدید کرده‌اند.

مقبره شیخ بری در سال 2009 از سوی یونسکو به عنوان سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد انتخاب شد تا در لیست میراث جهانی سازمان ملل وارد شود.

شبه‌نظامیان تروریست مالی پیش از این هم به مکان‌های تاریخی این کشور حمله کرده بودند. آنها در سال 2012 و زمانی که کنترل اکثر مناطق شمالی مالی را در دست گرفتند، اقدامات مشابهی انجام دادند. در آن زمان حدود 16 مقبره تاریخی که برای بزرگداشت بزرگان تیمبوکتو (Timbuktu) ساخته شده بود، ویران شد.

در مه ۲۰۱۲ نیروهای انصارالدین مالی مقبره‌ای را در شهر تیمبوکتو ویران کردند. همچنین در ژوئن ۲۰۱۲ دیگر مقبره‌ها از جمله مقبره سیدی محمود، توسط دیگر گروه‌های مشابه که با بیل و کلنگ به آنها یورش برده بودند، تخریب شدند. یکی از سخنگویان انصارالدین بیان کرد که این مقبره‌ها از آن رو که نمادهای شرک آلود بودند می‌بایست تخریب شوند. این عمل به عنوان جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی توصیف شده ‌است.

الگوی تخریب آثار باستانی از سوی تروریست‌های داعش در عراق و سوریه نیز دنبال شده است. در آنجا نیز مقبره‌ها و مصنوعات عمدتا تخریب شده است.

انتهای پیام

کد N811840

وبگردی