آفتاب

سفر هیات آمریکایی به قاهره با محوریت بررسی وضعیت یمن و حمایت از مصر

سفر هیات آمریکایی به قاهره با محوریت بررسی وضعیت یمن و حمایت از مصر

هیاتی از کنگره آمریکا در قاهره با وزیر خارجه مصر دیدار و درباره وضعیت یمن، ائتلاف عربی به رهبری عربستان و افزایش روابط مشترک دو کشور گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ارم نیوز، هیات کنگره آمریکا در دیدار با سامح شکری، وزیر خارجه مصر بر اهمیت افزایش روابط خود در تمامی زمینه‌ها با آمریکا به عنوان شریک اصلی این کشور در جهان و منطقه خاورمیانه تاکید کرد.

شکری در این دیدار به سوال‌های هیات آمریکایی درباره تحولات منطقه خاورمیانه با توجه به چالش‌ها و خطرات ناشی از گسترش گروه‌های تروریستی در منطقه پاسخ داد و تاکید کرد: خطرات تروریسم نه‌ تنها متوجه کشورهای منطقه بلکه برای تمامی جهان است و مقابله با این خطر نیازمند تلاش جامعه جهانی است.

وزیر خارجه مصر در ادامه تاکید کرد: با توجه به ارتباطات فکری ایدئولوژیک و عملیاتی گروه‌های تروریستی، برخورد همه جانبه با این پدیده بسیار اهمیت دارد.

در این دیدار آخرین تحولات بحران سوریه و راه‌حل سیاسی در این کشور، تحقق خواسته‌های مشروع مردم این کشور از جمله آزادی و دموکراسی در کنار مسائلی چون همکاری مصر با کشورهای منطقه از جمله قبرس با هدف بهره‌برداری از منابع طبیعی بررسی شد.

به گزارش روزنامه رای الیوم، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز در مراسم استقبال از این هیات آمریکایی در مقر ریاست‌جمهوری این کشور در قاهره اعلام کرد: حوادث 30 ژوئن (آغاز تظاهراتی که به عزل محمد مرسی رئیس‌جمهور پیشین مصر انجامید) اراده مردم مصر را برای تغییر هویت خود و اجرای دموکراسی با هدف تحقق اهداف یک گروه مشخص (اخوان‌المسلمین) و اعمال قدرت این گروه بر کشور به تصویر کشید.

سیسی در ادامه درک وضعیت مصر در سایه شرایط و چالش‌های کنونی را خواستار شد.

رئیس‌جمهوری مصر با اشاره به لزوم حمایت کشورهای دوست و در راس آنها آمریکا از مصر در سطوح اقتصادی و سیاسی و حمایت از روند توسعه و برقراری امنیت در این کشور تاکید کرد: این مساله پیامدهای مثبتی را بر آرامش کل منطقه خاورمیانه دارد.

اعضای هیات آمریکایی نیز در مقابل با تاکید بر اینکه شرایط سخت مرحله کنونی مصر را درک می‌کنند، اظهار داشتند: گام‌هایی که دولت برمی‌دارد نشان از تمایل واقعی این کشور برای مقابله با تمامی چالش‌ها و دستیابی به خواسته‌های مردم دارد.

اعضای این هیات افزودند: مصر سنگ بنا و ستون آرامش منطقه است و ما به حمایت خود از مصر در کنگره ادامه می‌دهیم و در نبرد با تروریسم در سیناء و مقابله با خطراتی که متوجه امنیت ملی مصر در مرزهای غربی است، حمایت نظامی می‌کنیم.

دولت آمریکا از زمان امضای توافقنامه صلح قاهره با رژیم صهیونیستی در سال 1979، سالانه نزدیک به 1.5 میلیارد از جمله 1.3 میلیارد دلار در بخش نظامی به مصر کمک کرده است.

انتهای پیام

کد N811768

وبگردی