آفتاب

مرکل: در حال مذاکره درباره جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا هستیم

مرکل: در حال مذاکره درباره جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا هستیم

صدراعظم آلمان گفت، برلین و واشنگتن در حال رایزنی در خصوص اقدامات نظارتی و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری با "بوهوسلاو سوبوتکا"، نخست‌وزیر جمهوری چک گفت: فکر می‌کنم مساله مهم این است که دوستان از یکدیگر جاسوسی نکنند. آماده هستیم تا تمامی اطلاعات لازم را در اختیار نهاد پارلمانی مربوط به انجام تحقیقات قرار دهیم. این روند در حال حاضر نیز در جریان است. ما در حال رایزنی با آمریکا نیز هستیم.

به دنبال گزارش‌ رسانه‌های آلمان مبنی بر اینکه آژانس اطلاعاتی این کشور برای آژانس امنیت ملی آمریکا از اهداف اروپایی جاسوسی کرده، اختلافات طولانی مدت در خصوص اقدامات گسترده نظارتی و جاسوسی آژانس ملی آمریکا در اواسط آوریل سال جاری میلادی مجددا مطرح شد.

به علاوه روزنامه بیلدآم زونتاگ در اواخر آوریل سال جاری میلادی گزارش داد، وزیر کشور آلمان از سال 2008 میلادی از این فعالیت‌های جاسوسی مطلع بوده اما سکوت کرده و به درخواست‌های قانونگذاران پاسخی نداده است.

گمان می‌رود آژانس امنیت ملی آمریکا فهرستی متشکل از 800 هزار آدرس آی پی، شماره تلفن و آدرس ایمیل را برای جاسوسی به آژانس اطلاعاتی آلمان داده که برخی از آن‌ها متعلق به سیاستمداران و کمپانی‌های اروپایی بوده است.

افشاگری‌ها در خصوص مشارکت آژانس اطلاعات آلمان در فعالیت‌های جاسوسی امنیت ملی آمریکا در سال 2013 میلادی صورت گرفت. ادوارد اسنودن افشا کرد آژانس امنیت ملی آمریکا تماس‌های 35 رهبر جهان از جمله مرکل را شنود و ضبط کرده است.

انتهای پیام

کد N811576

وبگردی