آفتاب

پرونده‌های داغ منطقه؛ موضوع دیدارهای وزیر خارجه آلمان در مصر

پرونده‌های داغ منطقه؛ موضوع دیدارهای وزیر خارجه آلمان در مصر

وزیر خارجه آلمان در سفرش به مصر با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و با آنها درخصوص اوضاع خاورمیانه به ویژه بحران سوریه، لیبی و یمن و پرونده هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان در دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در قاهره بر اهمیت متمرکز شدن تلاش‌ها بر گزینه مذاکرات سیاسی برای حل بحران‌های منطقه تاکید کرد.

دو طرف در این دیدار درخصوص اوضاع خاورمیانه، پرونده هسته‌ای ایران، پیامدهای اوضاع منطقه بر امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه مبارزه با تروریسم بحث و تبادل‌نظر کردند.

روابط مصر و آلمان پس از برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر در اواسط سال 2013 روابطی محافظه‌کارانه بود و سفر وزیر خارجه آلمان به قاهره، اولین سفر یک مقام عالی رتبه آلمانی از زمان برکناری مرسی به مصر است.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر همچنین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی خود گفت: سفر اشتاینمایر به مصر اقدام مهمی برای فعالسازی روابط دو جانبه است و ما خواهان همکاری بیشتر با آلمان هستیم و معتقدیم که آلمان می‌تواند برای ارتقای روابط و همکاری میان مصر و اتحادیه اروپا نقشی سازنده ایفا کند.

وی با اشاره به بحران لیبی تاکید کرد: ما بارها هشدار داده‌ایم که باید با تروریسم در لیبی مقابله و برای حل سیاسی بحران این کشور تلاش کرد. ما اگر پیشتر برای حل بحران لیبی تلاش می‌کردیم شهروندان بی‌گناه مصری مورد هدف حملات تروریست‌ها قرار نمی‌گرفتند.

وزیر خارجه مصر درخصوص اوضاع یمن و عملیات ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" در این کشور و همچنین توافق هسته‌ای غرب با ایران به گفت‌وگو پرداخت.

شکری در این کنفرانس بر لزوم حفظ وحدت در سوریه و توقف درگیری‌ها در این کشور تاکید کرد و گفت: تماس‌ها با طرف‌های مخالف سوری برای اجرای بیانیه ژنو 2 همچنان ادامه دارد.

وزیر خارجه آلمان نیز به نوبه خود گفت: مصر شریک اصلی ما برای تضمین ثبات در منطقه است و تحولاتی که این کشور شاهد آن بودیم بسیار مهمتر از تحولات دیگر است. ما تلاش می‌کنیم تا از مصر در زمینه اقتصاد و تکنولوژی حمایت به عمل آوریم.

وی افزود: ما خواهان حل سیاسی بحران یمن و لیبی هستیم.

اشتاینمایر از تمامی طرف‌های سیاسی در لیبی خواست تا با طرح ویژه برناردینو لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور موافقت کنند.

دو طرف همچنین بر اهمیت دستیابی به راهکاری سیاسی درباره بحران سوریه و ممانعت از ورود تروریست‌های خارجی به این کشور تاکید کردند.

علاوه بر این قرار است سیسی ژوئن آتی به آلمان سفر کند.

انتهای پیام

کد N811575

وبگردی