آفتاب

پایان سه روز عشق‌بازی معتکفین با خدا

پایان سه روز عشق‌بازی معتکفین با خدا

گفتند مهمان را عزیز شمارید چراکه مهمان حبیب خدا است. در این سه روز زن و مرد،‌ پیر و جوان،‌ بزرگ و کوچک از تمام دل‌بستگی‌ها و زرق و برق دنیا دل کندند و آمدند و مهمان سفره پرخیر و برکت الهی شدند.

آن‌ها آمدند تا بگویند از همه جا و تمام وابستگی‌ها دل بریده‌اند و تنها پناه آن‌ها آغوش گرم خداوند است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هرگز نمی‌توان ارزش همه زمان‌ها و مکان‌ها را برابر دانست. برخی از زمان‌ها و مکان‌ها ارزشی والا دارند که ماه رجب و ایام اعتکاف و حضور در خانه خدا از جمله این زمان‌ها و مکان‌های ارزشمند است که با حاضر شدن در اعتکاف و به جای آوردن اعمال وارده در روزهای اعتکاف انسان می‌تواند پله پله به قرب الهی برسد و از این ماه پرخیر و برکت نهایت بهره و استفاده را ببرد.

در آخرین روز از ایام اعتکاف وقتی وارد مسجد شدیم سرتاسر نور و برکت بود. باید بگویم اگر در جستجوی نور، شوق و برکتی در زندگی هستیم آن را باید در این فضا و مکان معنوی جستجو کرد. فضایی که در آن صدای ربنا پیچیده بود. گویی تمام آنهایی که در این مکان و خانه الهی هستند فقط جسمشان در زمین بود و روح خود را در هفت آسمان به دعوت الهی رها کرده بودند تا از سفره پر خیر و برکت معبود بهره‌مند شوند. به قدری از انجام اعمال این سه روز سرمست و شاداب بودند که حتی دوست نداشتند از آن جا دل کنده و به خانه‌های خود بروند.

آیین معنوی اعتکاف - بیرجند

از جمله اعمال سه روز اعتکاف گرفتن روزه، قرائت قرآن و دعای ام داوود بود. تمام آنهایی که معتکف شده بودند قبل از برداشتن هر وسیله‌ای مفاتیح و کتاب خدا را با خود به همراه آورده بودند تا در سه روز آسمانی شدن روح و جان خود را با قرآن و ادعیه پیوند بدهند. شاید کمتر جایی را در روی زمین بتوان پیدا کرد که این چنین افراد به دنبال غذای روح خود باشند. با پخش شدن صدای اذان و به جای آوردن نماز اول وقت آن هم به جماعت همه بر سر سفره‌های پر خیر و برکت افطار نشستند و تنها امید ما جامانده‌ها از این فضای معنوی این بود که اگر در میان آن‌ها دلی شکست ما جا مانده‌ها را هم دعا کنند.

درصدد برآمدیم تا ببینیم حال و هوای اعتکاف چه تاثیری بر روی معتکفین بر جای گذاشته است. به همین جهت با چند نفر از معتکفین به گفت‌وگو نشستیم تا از تاثیرات مثبت این سه روز و خاطره‌هایی که دارند سخن بگویند.

در میان معتکفین با خانمی 22 ساله صحبت کردیم وی گفت که دومین سال است که در این مراسم پر شور معنوی اعتکاف حاضر می‌شود.

این خانم معتکف معتقد بود که قطعا حضورش در سال گذشته تحولی در پی داشته که امسال هم در این مراسم شرکت کرده است.

وی گفت که برای آمدن امسال من به اعتکاف کاملا طلبیده شده‌ام چون از قبل قرار نبود که در این مراسم شرکت کنم. حضورم در اعتکاف نه تنها تاثیرات معنوی به همراه داشته بلکه باعث شده در کارهای روزمره و زندگی‌ام فقط به دنبال منافع مالی نباشم بلکه به ارزش‌های معنوی زندگی و کار هم توجه کنم. می‌توانم بگویم قشنگ‌ترین خاطرات زندگی‌ام در این شش روز است و کل خاطرات دیگرم را از این شش روز که حال و هوایم بسیار معنوی و پربرکت است جدا می‌کنم.

آیین معنوی اعتکاف - یاسوج

یکی دیگر از بانوان حاضر در مراسم اعتکاف،‌ بانویی بود که 10 سال پی در پی در مراسم اعتکاف شرکت کرده بود.

او گفت که هر سال که در این مراسم شرکت می‌کنم معرفتم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند، من وقتی از مراسم اعتکاف می‌روم تا چند روز در حال و هوای همین مراسم هستم و می‌دانم که اگر از ته دل دعا کنم هیچ گاه دعایم بی‌تاثیر نخواهد بود. این را در مراسم اعتکاف یاد گرفتم.

وی ادامه داد که در این سه روز می‌توانیم توشه یک سال را با خود برداریم. من با شوق و اشتیاق همچون معشوقی که در پی عشقش می‌رود به دنبال این هستم که زودتر سال آینده فرا برسد و در مراسم اعتکاف اگر عمری باقی بود شرکت کنم. بهترین خاطره‌ای که می‌توانم از این ایام بگویم این است که حلقه‌های معرفتی جوانان است که تشکیل می‌دهند و این حلقه‌ های بهترین خاطره و چشم‌اندازهای زندگی است. اینکه همه جوانان در این مراسم شرکت می‌کنند برای من بسیار جذاب است. به نوعی هر کسی در معنویت خود فرو رفته و به آنچه که یک سال گذشته انجام داده و قرار است در یک سال آینده پیش رو انجام بدهد فکر می‌کند.

یکی دیگر از افرادی که در گفت‌وگو با ایسنا،‌ به خاطراتش از ایام اعتکاف اشاره کرد، حجت‌الاسلام والمسلمین سروستانی بود.

وی گفت تا جایی که توانسته‌ام در مراسم اعتکاف شرکت کرده‌ام، بهترین خاطره من از این ایام پر خیر و برکت این است که یک سال در مراسم اعتکاف در یکی از مراکز استان‌ها جمعی از زندانیان را برای حضور در این مراسم آورده بودند. 100 تا 150 نفر بودند. آن‌ها اهل این فضاها نبودند و برای اولین بار بود که در این مراسم شرکت می‌کردند ولی در همان سه روز خلوت که داشتند، به گفته خودشان هرگز این چنین لذت زندگی را نچشیده بودند. این بهترین خاطره من از ایام اعتکاف است که این سه روز معنوی سبب شد افرادی طعم و لذت واقعی زندگی را بچشند و بدانند که دنیا فقط در مادیات خلاصه نمی‌شود و باید بگویم که اعتکاف توجه و محبت خداوند نسبت به بندگان است و این ما هستیم که باید قدر آن را بدانیم.

آیین معنوی اعتکاف - مشهد

اعتکاف به پایان رسید و چه بسیار اشک‌هایی که به خاطر پایان یافتن این مراسم ریخته شد و چه بسیار اشک‌هایی از چشم آنهایی که از این قافله جای مانده‌اند جاری شد و در دل با خود می‌گویند، الهی امسال که تمام شد سال بعد رزق ما هم کن که حضور پیدا کنیم.

ان‌شاءالله

انتهای پیام

کد N811234

وبگردی