آفتاب

کارشناس خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین تشریح کرد: پشت پرده دعوت از ایران برای مذاکرات صلح سوریه

کارشناس خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین تشریح کرد: پشت پرده دعوت از ایران برای مذاکرات صلح سوریه

برای نخستین بار، نشست بررسی بحران سوریه با دعوت از جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

پس از برگزاری ادوار مختلف گفتگو و مذاکره بر سر حل و فصل بحران سوریه، بالاخره جامعه جهانی دریافته که حل این موضوع بدون نقش آفرینی ایران امکان پذیر نیست. در همین راستا سازمان ملل به صورت رسمی اعلام کرده است که سومین دور مذاکرات ژنو برای سوریه با حضور جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

حسن هانی زاده در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص دعوت از جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو ۳ سوریه می گوید:  «در گذشته آمریکا و برخی کشورهای غربی مانند فرانسه و انگلیس با توجه به نقش مثبت ایران در بحران های منطقه ای مایل نبودند ایران در مذاکرات سوریه شرکت کنند. علتش هم این بود که هم آمریکا و هم غرب تمایل نداشتند بحران سوریه از راه گفتگو میان دولت و مخالفین حل شود. لذا طولانی شدن این بحران و تاثیرش بر کل منطقه و البته ورود گسترده داعش و النصره به مناطق مختلف به ویژه حضور جریان موسوم به دولت اسلامی در عراق و سوریه باعث شد آمریکا به نقش ایران برای حل بحران سوریه به صورت غیر آشکار اعتراف کنند. لذا دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس سوریه و مخالفین که تحت عنوان ژنو ۳ برگزار می شود نشان دهنده شکست غرب و اعتراف به نقش مفید و مثبت ایران در تحولات سوریه است.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین با اشاره به طرح های پیشین جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران سوریه تاکید کرد: «ایران در گذشته سه طرح عملیاتی ارائه داده و نشست هایی هم به موازات گفتگوهای ژنو برای برون رفت سوریه از اوضاع بحرانی برگزار کرده است و در این مذاکرات توانست دیدگاه های ایران و سوریه را به هم نزدیک کند و جامعه جهانی هم دریافت برای حل بحران سوریه نیازمند جایگاه ایران است. لذا حضور ایران تضمین کننده‌ای برای حل بحران سوریه خواهد بود.»

حسن هانی زاده همچنین با تاکید بر نقش ویژه وزارت خارجه در تغییر فضا اشاره کرد: «بدیهی است که تلاش موفقیت آمیز دیپلماسی ایران باعث شده در سالهای اخیر در مجادلاتی چون بحران یمن و مذاکرات هسته ای و مواردی از این دست، عملکرد موفقیت آمیزی از ایران بر جای گذاشته است. همچنین این تحرکات موجب شفافیت و همچنین اثبات صداقت ایران در محافل بین المللی شده است و در نتیجه جامعه جهانی احترام بیشتری برای جمهوری اسلامی ایران قائل شده است. در نتیجه باید حتما بر تلاش های ویژه وزارت خارجه و مجموعه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای تغییر فضای ایجاد شده تاکید کرد.»

52308

کد N811233

وبگردی