آفتاب
انتقاد صلیب سرخ از وضعیت یمن :

نظام درمانی فلج شده و کمبود سوخت به مرحله­ هشدار رسیده است

نظام درمانی فلج شده و کمبود سوخت به مرحله­ هشدار رسیده است

صلیب سرخ اعلام کرد ادامه حملات هوایی و جنگ، نظام درمانی یمن را فلج کرده و کمبود شدید بسیاری از اقلام ضروری، به خصوص غذا و سوخت به مرحله هشدار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، محدودیت­های اعمال شده بر روی واردات کالا به یمن شرایط را وخیم­ تر کرده است. تیم جراحی کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ و تمامی کارکنان محلی و بیماران مجبور شدند بیمارستان الجمهوریه در عدن را تخلیه کنند، چرا که ساختمان به خط مقدم نبرد تبدیل شده بود.

«سدریک شوایتزر» رئیس نمایندگی کمیته­ بین­ المللی صلیب سرخ در یمن گفت: ما به دلیل عدم احترام طرف­های درگیر به بیمارستان به عنوان یک مکان درمانی بی­ طرف، بهت­ زده شده ­ایم. این اتفاق تحت هیچ شرایطی نباید بیافتد و تحت هیچ شرایطی نباید به یک بیمارستان حمله کرده و یا از آن برای مقاصد جنگی استفاده کرد. به گفته وی تیم صلیب سرخ سه هفته در آن بیمارستان مشغول به کار بود، اما پس از اینکه جان تمامی کارکنان و بیماران به خطر افتاد، چاره­ای جز تخلیه­ بیمارستان نمانده است.

بر این اساس هر روز صبح صنعا، شاهد صف­های طولانی در جایگاه­های سوخت­ رسانی است. شرایط در دیگر نقاط کشور هم بر همین منوال است. علاوه بر تمام اینها مشکل کمبود آب و برق نیز هست. «عیسی الزوبی» رئیس بیمارستان الکویت در صنعا گفت: ما با مشکلات تدارکاتی بزرگی روبرو هستیم تا بتوانیم بیمارستان را فعال نگاه داریم. گازوئیل رو به اتمام است. آمبولانسهای ما دیگر نمی­ توانند بیماران را جابجا کنند. تنها نیمی از کارکنان می­ توانند در محل کار حاضر شوند چرا که اتوبوس­های بیمارستان از کار افتاده ­اند.

زین العابدین، یکی از پزشکان ارشد در بخش اورژانس بیمارستان الکویت از کمبود شدید منابع نجات ­بخش در این بیمارستان به دلیل عدم واردات اقلام ضروری خبر داد و گفت: ما قبلا کارخانه­ اکسیژن خود را داشتیم، اما اکنون تولید آن متوقف شده چرا که تعمیر و نگهداری آن بدون قطعات یدکی ممکن نیست. از همین رو اکنون بر کپسول­های اکسیژنی که از بیرون می­ آیند اتکا داریم. اما وقتی که این کپسول­ها خالی شوند چه خواهد شد؟

کمیته­ بین المللی صلیب سرخ تماس خود را با تأسیسات درمانی کلیدی در سراسر کشور که حال مجروحان را تثبیت، آنان را مداوا و به بیمارستان منتقل می ­کنند، حفظ کرده است. تا این تاریخ، کمیته­ بین­ المللی صلیب سرخ وسائل پانسمان، مایعات وریدی، برانکارد، عصای زیربغل و داروی لازم برای 15 بیمارستان را در استان­های صنعا، صعده، معارب، تعز، عدن، أبین و الضالع تأمین کرده است. همچنین سوخت سه بیمارستان در صعده، أبین و عدن هم تأمین شده است.

کد N811184

وبگردی