آفتاب

افزایش احتمال بروز پارکینسون در افراد در معرض آفت‌کش‌ها

افزایش احتمال بروز پارکینسون در افراد در معرض آفت‌کش‌ها

یک دکترای تخصصی گیاه‎پزشکی گفت: افرادی که در معرض آفت­‌کش­‌ها هستند، احتمال بروز بیماری پارکینسون در آن‌ها بیشتر است.

دکتر «رضا نامداری» در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که سموم پاراکوات، مانب و مانکوزب به بیماری پارکینسون یا لرزش غیرارادی اندام‎های بدن منجر می‌شوند هم‌چنین مشخص شده است افرادی که در حوالی مناطقی زندگی می‎کنند که در معرض آفت­‌کش­‌ها هستند، احتمال بروز بیماری پارکینسون در آن­‌ها بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات دیگری در این زمینه نشان داد افرادی که در معرض علف‌کش‌ها هستند، چهار برابر و افرادی که در معرض حشره‎کش­‌ها هستند، سه تا چهار برابر احتمال بروز بیماری پارکینسون در آن‌ها بیش‎‌تر است.

نامداری ادامه داد: کشاورزان ارگانیک مدعی هستند که استفاده از آفت‌­کش­‌ها و کودهای مصنوعی ضروری نیست و اجرای روش‎های کشاورزی سنتی غذای سالم‌تر و با کیفیت‎تری را تولید می‌کند. در کشاورزی زیستی برای کنترل آفات می‌توان از موجودات سودمند، روغن‎های بی‎خطر، آفت‌کش‎هایی با منشأ گیاهی و... استفاده کرد، اما برای کاربرد همین ترکیبات نیز محدودیت‎هایی اعمال شده است.

این متخصص گیاه‎پزشکی تصریح کرد: مدیریت تلفیقی آفات یک رویکرد پایدار در مدیریت آفات با ترکیب ابزارهای بیولوژیک، زراعی، فیزیکی و شیمیایی در مسیری است که ریسک‎های اقتصادی و زیست‎محیطی را کاهش می‌‎دهد.

وی گفت: روش‎های مدیریت تلفیقی آفات، روش‎هایی هستند که آفات را به‌وسیله عواملی هم‌چون تناوب کشت گیاهان زراعی، کشت ارقام مقاوم به بیماری از میان می‌‎برند و این کار را بر پایه‌ی استفاده از گونه‎های مختلف دشمنان طبیعی کنترل می‎کنند.

نامداری خاطرنشان کرد: مدیریت تلفیقی آفات در هنگام تصمیم‎گیری، نه تنها موجودات زیان‎آور، بلکه مجموعه‌ی اکوسیستم را مدنظر قرار می‌دهد و از در معرض تهدید قرار گرفتن آن‌ها جلوگیری می‌‎کند.

انتهای پیام

کد N811143

وبگردی