آفتاب

مرکل به جاسوسی کشورش اعتراف کرد

مرکل به جاسوسی کشورش اعتراف کرد

ایرنا نوشت:

بدنبال تشدید فشارها و انتقادات شخصیت های سیاسی و سران احزاب مخالف دولت ائتلافی آلمان، آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور به همکاری سازمان اطلاعات خارجی تحت امر خود موسوم به BND با آژانس امنیت ملی آمریکا اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل روز دوشنبه در اظهارنظری از آژانس اطلاعات خارجی کشورش در برابر اتهام نقض قوانین آلمان به دلیل کمک به آمریکا در جاسوسی از مقامات و شرکتهای اروپایی دفاع کرد و گفت که دفترش به طور کامل با تحقیقات پارلمانی درمورد این مسئله همکاری خواهد کرد.

این اولین واکنش رسمی مرکل درمورد مسئله همکاری سازمان اطلاعات آلمان با سازمانهای اطلاعاتی آمریکا در جاسوسی از مقامات و شرکت های اروپایی است.

صدراعظم آلمان عنوان کرد که با این حال وی همچنان معتقد است که این برای کشورهای دوست قابل قبول نیست که از یکدیگر جاسوسی کنند.

مرکل افزود: اما از سوی دیگر، آژانس های اطلاعاتی تلاش می کنند تا امنیت عمومی را تضمین کنند و دولت آلمان نیز هر کاری که بتواند انجام خواهد داد تا برقراری امنیت را تضمین کند.

پیشتر، انتقادهایی در آلمان علیه صدراعظم این کشور درمورد مسئله همکاری سازمان اطلاعات خارجی با آمریکا مطرح شده بود. آنگلا مرکل به رغم اینکه در جریان جاسوسی سرویس اطلاعات فدرال آلمان برای آژانس های اطلاعاتی امریکا بوده اقدامی برای متوقف کردن جاسوسی ها انجام نداده است.

اخیرا این موضوع افشا شد که سرویس اطلاعات فدرال آلمان از ارتباطات شرکت ها و سیاستمداران اروپایی برای آژانس امنیت ملی آمریکا جاسوسی کرده است.با این حال دولت مرکل هیچ اقدامی برای توقف این گونه اقدامات به رغم اینکه در جریان این جاسوسی ها برای آمریکا قرار گرفت، انجام نداد.

هانس کریستین اشتروبله یکی از اعضای کمیته نظارت بر عملکرد سرویس های امنیتی در پارلمان آلمان اخیرا گفته بود:اگر مشخص شود این اقدام با رضایت دفتر مرکل انجام شده،این نقض قوانین آلمان است

در همین راستا،' آندره هان' رئیس این کمیته از آنچه ' عدم اراده مرکل برای شفاف سازی درباره جاسوسی های آمریکا' خواند انتقاد کرد و گفت: به نظر می رسد جاسوسی ها ابعاد گسترده تری از آنچه تا به حال فاش شده است داشته باشد.

این نماینده حزب چپ ها با انتقاد از عملکرد دولت آلمان و بویژه شخص آنگلا مرکل در این رابطه اظهار داشت: دولت باید به چیزی که دیگر نمی تواند آن را انکار کند اعتراف کند زیرا قابل تحمل نیست که پارلمان را با اطلاعات ناقص دست به سر کنیم. این نحوه برخورد با نمایندگان منتخب ملت نیست.

5252

کد N811109

وبگردی