آفتاب

حضور مرکل در مراسم سالگرد آزادسازی اردوگاه کار اجباری نازی‌ها

حضور مرکل در مراسم سالگرد آزادسازی اردوگاه کار اجباری نازی‌ها

صدراعظم آلمان با حضور در هفتادمین مراسم سالگرد آزادسازی اردوگاه کار اجباری سابق نازی‌ها در "داکائو" هشدار داد، جامعه هرگز نباید چشم‌های خود را بر یهودی ستیزی ببندد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مراسمی رسمی گفت: هرگز نباید چشم و گوش‌هایمان را بر روی کسانی که یهودیان و مردم را تهدید و یا به آن‌ها حمله می‌کنند ببندیم.

نیروهای آمریکایی 29 آوریل سال 1945 میلادی اردوگاه کار اجباری داکائو را آزاد کرده و با صحنه وحشتناک و غیرقابل توصیفی مواجه شدند که در آن 43 هزار تن به خاطر قحطی یا بیماری در این اردوگاه جان باخته بودند.

مراسم‌های مشابهی نیز در سال جاری میلادی در دیگر اردوگاه‌های سابق نازی‌ها برگزار شده که اولین آنها در آشوویتس، اردوگاه کار اجباری نازی‌ها در لهستان برگزار شد اما مرکل تنها در مراسم برگزار شده در اردوگاه کار اجباری "داکائو" شرکت کرد.

در این مراسم بیش از 130 بازمانده که برخی از آن‌ها روی صندلی چرخدار نشسته بودند و همچنین کهنه سربازان سابق آمریکا و شخصیت‌های سیاسی شرکت داشتند.

ژان ساموئل، زندانی فرانسوی سابق اردوگاه کار اجباری "داکائو" گفت: هنگامی که نیروهای آمریکایی این اردوگاه را آزاد کردند، احساس کردم دوباره انسان شدم. سربازان آمریکایی انبوه اجسادی را که با چشم می‌دیدند، باور نمی‌کردند. من در آن موقع تنها 21 سال داشتم و این جنگ تمام جوانی مرا ربود.

یکی دیگر از زندانیان سابق فرانسوی که به همراه مرکل در مقابل کوره آدم سوزی سابق این اردوگاه تاج گل اهدا کرد گفت: هنگامی که سربازان آمریکایی برای آزادسازی اردوگاه "داکائو" آمدند، منتظر بودم بمیرم. ما دیگر انسان‌های عادی نبودیم.

جوزف شوستر، رئیس شورای مرکزی یهودیان در آلمان گفت: حضور مرکل به همراه بازماندگان نشانه همبستگی و اتحاد است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز چهارشنبه به بیش از 200 هزار یهودی، معولین، مخالفان سیاسی و زندانیان این جنگ که از سال 1933 میلادی در اردوگاه "داکائو" محبوس بودند، ادای احترام کرد.

مرکل گفت: ما آلمانی‌ها مسئولیت ویژه‌ای برای رسیدگی به آنچه که در دوران سوسیالیسم ملی مرتکب شدیم به عهده داریم.

انتهای پیام

کد N811025

وبگردی