آفتاب

اعتراضات گسترده به تلاش‌های آبه برای تغییر قانون اساسی ژاپن

اعتراضات گسترده به تلاش‌های آبه برای تغییر قانون اساسی ژاپن

همزمان با بازگشت نخست‌وزیر ژاپن از آمریکا، هزاران معترض از سراسر این کشور دست به تظاهراتی گسترده علیه تلاش‌های وی برای تغییر قانون اساسی صلح‌آمیز کشورشان زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با خط‌مشی‌های دفاعی دو جانبه به‌روز شده‌ای از آمریکا بازگشته که منجر به تغییر غیرقانونی قوانین امنیتی می‌شود.

هزاران معترض از سراسر ژاپن به خیابان‌های یوکوهاما، شهر بندری این کشور آمده و علیه سیاست‌های خطرناک آبه دست به اعتراض زدند. آنها بنرهایی به دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «با نابودی قانون اساسی به شدت مخالفیم»، «نه به دولت آبه»، «سرکوب رژیم راست افراطی» و «از قانون اساسی صلح‌آمیز دفاع کنید.»

شینزو آبه و حزب حاکم لیبرال دموکراتش در حال بررسی برگزاری رفراندومی در سال 2017 میلادی هستند تا به نخستین متمم قانون اساسی این کشور دست یابند و در حال حاضر به دنبال برگزاری هرچه سریعتر مذاکرات با دیگر احزاب سیاسی برای انجام این روند اصلاح قانون اساسی هستند.

در همین حال شینزو آبه اعلام کرد این متمم قانون اساسی به نیروهای دفاع شخصی اجازه دفاع جمعی و مشارکت در درگیری‌های برون‌مرزی را می‌دهد در حالی که طبق قانون اساسی صلح‌آمیز این کشور نیروهای دفاع شخصی حق مبارزه در خارج از ژاپن را ندارند.

در جریان سفر یک هفته‌ای آبه به آمریکا، وزرای دفاع و امور خارجه این دو کشور خط‌مشی‌های خود برای همکاری دفاعی دوجانبه را برای نخستین بار در 18 سال اخیر تغییر داده و خطمشی‌های جدیدی را تعیین کردند که به نیروهای دفاع شخصی نقش فعال‌تری را در حمایت از نیروهای برون‌مرزی آمریکا می‌دهد.

انتهای پیام

کد N811020

وبگردی