آفتاب
امین‌زاده:

باید از اندیشه علمی در فضای سایبری حمایت شود

باید از اندیشه علمی در فضای سایبری حمایت شود

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: باید اندیشه علمی خود را در فضای سایبری مورد حمایت قرار دهیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: باید اندیشه علمی خود را در فضای سایبری مورد حمایت قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، الهام امین زاده در پنجمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی ، هنری و حقوق مرتبط با اشاره به قوانین موجود در کشور در حمایت از مولفان و پدیده آوردگان داخلی اظهار کرد: درکشور ما قوانین حمایتی از نرم افزارها تقسیم بندی شده و این باعث شده که تولیدکنندگان احساس هویت داشته باشند وبه تولید و استعداد داخلی کمک شود. ما باید بتوانیم اندیشه علمی خود را در فضای سایبری مورد حمایت قرار دهیم.

وی افزود:‌در حمایت از پدید آوردگان داخلی از فقدان قانون رنج نمی بریم ولی اجرا و ضمانت اجرای قوانین بسیار مهم است . متاسفانه چون در داخل و خارج از کشور پدید آورندگان داخلی حمایت نمی شدند نمی توانستند به حقوق خود دست پیدا کنند.

امین زاده با اشاره به حمایت از اموال مادی و معنوی در فقه اضافه کرد:‌ فقه ما هم حمایت از اموال مادی و معنوی افراد را مورد تاکید قرار داده است، متاسفانه امروز به دلیل عدم حمایت از مالکیت فکری فرش و نقوش ایرانی به سرقت رفته و با عناوین خارجی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان تحریم برخی شرکت ها به خاطر ممنوعیت تبادل علمی با ایران به راه های غیر مستقیم رو می آوردند که این باعث می شد حقوق مالکیت فکری نادیده گرفته شود. امیدواریم با حذف کامل و یکباره تحریم ها این راه به طور مستقیم و شفاف ایجاد شود تا حقوق مالکیت فکری اشخاص حفظ شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور همچنین بیان کرد:‌ یکی از نکاتی که در نهضت تولید علم مورد تاکید مقام معظم رهبری به آن اشاره شده همین مالکیت فکری است. خوشبختانه قانون حمایت از مالکیت فکری و صنعتی در حال تصویب شدن است و این ما را ملزم می‌کند تا مالکیت فکری را مورد احترام قرار دهیم.

وی با بیان اینکه حمایت از مالکیت فکری نوعی از حقوق بشر است، یادآور شد: مالکیت فکری به علاوه اعتدلال به علاوه حقوق بشر نتایج ثمر بخشی برای همه کشورها به خصوص ایران در پی دارد و باید با ایجاد تعادل بین حقوق عمومی و خصوصی تولید کنندگان و مصرف کنندگان که نوعی از حقوق بشر است به این مهم دست پیدا کنیم.

امین زاده در پایان اظهار کرد: برای عضویت در کنوانسیون های بین‌المللی با وزارت ارشاد تعامل هایی داشته ایم و قرار است تمامی نظرات در این پروژه جمع شود تا با اغنایی که در کشور به وجود می آید به نحو شایسته ای بتوانیم به کنوانسیون های بین‌المللی اضافه شویم. با ا رتباط بین دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی می توانیم این اجماع داخلی را برای پیوستن به کنوانسیون های داخلی به وجود بیاوریم.

انتهای پیام

کد N811014

وبگردی