آفتاب

ادای احترام جان کری به قربانیان الشباب

ادای احترام جان کری به قربانیان الشباب

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) با ادای احترام به قربانیان حملات تروریستی الشباب در کنیا گفت که دولت آمریکا از مقابله با این گروه تروریستی و شبه‌نظامی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به قربانیان حملات تروریستی الشباب در بمب‌گذاری 1998 در سفارت آمریکا در کنیا و 148 قربانی حملات تروریستی این گروه شبه‌نظامی در ماه گذشته میلادی ادای احترام کرد.

کری در محل سفارت سابق آمریکا در پایتخت کنیا خواستار اتحاد به منظور مقابله با حملات تروریستی شد.

تروریست‌هایی که هفتم اوت 1998 به این سفارتخانه حمله کردند در رسیدن به هدف خود که ارعاب مردم کنیا و ایجاد جدایی بین آمریکا و شهروندان این کشور بود، ناکام ماندند.

کری گفت: آنها در هدف خود ناکام ماندند زیرا تروریست ها همواره ناکام خواهند بود. بله، آنها می توانند یک ساختمان را به یک ویرانه تبدیل کنند و بله آنها می توانند سبب کشته شدن افراد بی گناه شوند اما آنها در رسیدن به هدف خود ناکام هستند.

ماه گذشته، افراد مسلح عضو گروه الشباب - که از زیر شاخه های گروه القاعده است - در حمله به دانشگاهی در شهر گاریسه در شمال شرقی کنیا حدود 150 نفر را که اکثر آنها دانشجو بودند، قتل عام کردند.

این حمله با حملات دیگری در شمال شرقی و مناطق مسلمان نشین ساحلی در این کشور نیز همراه شد . در سپتامبر سال 2013 نیز در حمله به یک فروشگاه در نایبروبی دست کم 67 نفر کشته شدند.

این دیپلمات بلندپایه آمریکایی همچنین گفت: ما می دانیم در جدالی که در حال حاضر در آن حضور داریم به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید. حدود دو سال پیش در فروشگاه، پنج هفته پیش در دانشگاه گاریسه و در دیگر زمانها حملاتی رخ داده است. کلمات برای بیان تعصب و خشم ما کافی نیستند زیرا نمی توانیم زمان را به عقب بازگردانیم و قربانیان را نجات دهیم.

کری روز یکشنبه به منظور گفتگو در باره همکاری‌های امنیتی و در آستانه سفر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به خانه پدری‌اش وارد کنیا شد.

مبارزه علیه شورشیان الشباب در دستور کار این سفر قرار دارد و کری در تلاش برای متوقف کردن حملات مرزی توسط شورشیان است.

کری افزود: ما توان مبارزه با آنها را داریم نه تنها با کمک ارتش خود بلکه از طریق بکارگیری قدرتی بزرگ تر که همانا اتحاد ما و آرمان‌های ماست توان این کار را داریم. ما برخلاف برخی از افراد خود را با تنفر توصیف نمی کنیم. ما آموزگار هستیم. ما اهل عمل هستیم.

سفر جان کری به کنیا کمی پس از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری آمریکا تصمیم گرفت به قربانیان حمله به سفارت آمریکا در کنیا پول‌هایی را که از حساب‌های سودانی‌ها در یک بانک فرانسوی مصادره کرده، بدهد. چون آمریکا می‌گوید سودان حملات در تانزانیا و کنیا را حمایت مالی کرده بود.

جان کری همچنین امروز با اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری کنیا دیدار کرد؛ روابط میان آمریکا و رئیس‌جمهوری کنیا از زمان لغو پرونده جرایم جنگی دادگاه بین‌المللی کیفری علیه رئیس‌جمهوری کنیا در دسامبر 2014 بهتر شده است.

کنیایی‌ها خواهان حضور پررنگ‌تر و بیشتر سربازان آمریکایی برای مقابله با الشباب هستند.

انتهای پیام

کد N810835

وبگردی