آفتاب

تهران و بوداپست خواهرخوانده شدند

تهران و بوداپست خواهرخوانده شدند

شهرداران تهران و بوداپست امروز طی مراسمی پیمان و تفاهم‌نامه خواهرخواندگی این دو شهر را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر قالیباف در این مراسم گفت: این تفاهم‌نامه آغازی برای همکاری‌های مشترک در زمینه گردشگری، اقتصاد، انرژی و فرهنگ خواهد بود.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی در روابط بین دو کشور تاثیرگذار خواهد بود، گفت: امروزه خواهرخواندگی فی‌مابین شهرها و پایتخت‌ها متداول است و همکاری‌های بین شهرها را افزایش می‌دهد.

شهردار تهران با بیان اینکه همه دولت‌ها می‌دانند که شهرداری‌ها ساختاری قوی بین مردم و دولت‌ها هستند، گفت: بخش عمده رفاه و نیازمندی‌های مردم در عرصه‌های مختلف توسط شهرداری‌ها سرویس داده می‌شود.

قالیباف با اشاره به مساله محیط زیست، گفت: امروزه مساله محیط زیست یکی از دغدغه‌های مهم دولت‌ها است و شهرداران کلانشهرها نیز به عنوان یکی از تاثیرگذاران اصلی بر حفظ محیط زیست در پایتخت‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید شبکه ارتباطی بین شهرهای بزرگ و پایتخت‌ها ایجاد شود، گفت: این شبکه می‌تواند ارتباط نزدیک‌تری بین شهرها ایفا کند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروزه اکثر مردم دنیا تهران را به عنوان قطب گردشگری و مرکز اسلامی – شیعی می‌شناسند گفت: توسعه روابط بین شهرهای دیگر براساس پیمان خواهرشهری در دستور کار قرار دارد.

قالیباف با بیان اینکه بوداپست یکی از شهرهای مهم اتحادیه اروپاست که می‌تواند در حوزه فنی و سرمایه‌گذاری به تهران کمک کند، گفت: امیدواریم بتوانیم با مابقی شهرهای اروپا پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده، هرچند که زمینه برخی از آنها فراهم شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه ما تهران را به سمت شهر جهانی پیش خواهیم برد گفت: امروزه تهران به عنوان یک شهر جهانی به خصوص در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری فرصت‌های خوبی دارد.

به گزارش ایسنا، "اشتوان تارلوش" شهردار بوداپست مجارستان نیز در این مراسم با بیان اینکه ایران یک کشور بزرگ و حائز اهمیت است، گفت: من مطالعات زیادی درخصوص تهران داشتم و همیشه طرفدار ایران در زمینه‌های مدیریت بوده‌ام.

وی با بیان اینکه تهران از نظر کیفیت ساخت و ساز و سیستم حمل و نقل از پایتخت‌های مطرح است، گفت: در زمینه‌های مدیریت شهری، فرهنگ، تکنولوژی و انرژی با تهران همکاری نزدیکی خواهیم داشت.

شهردار بوداپست با بیان اینکه شهرداران مجارستان در عرصه سیاست نیز فعالیت دارند گفت: همانطور که شهردار تهران از مردان بزرگ ایران است، ما نیز در حوزه سیاست تاثیرگذار هستیم.

تارلوش در خاتمه ابراز امیدواری کرد تمهیداتی اندیشیده شود تا این تفاهمنامه اجرایی شود.

بازدید از تونل ها و بزرگراه های شهر تهران و پروژه هایی نظیر باغ موزه دفاع مقدس ، بوستان های نوروز و آب و آتش ، برج میلاد ، رصدخانه شهری ، پل طبیعت و پلانتاریوم تهران از مهمترین برنامه های تارلوش در این سفر است.

انتهای پیام

کد N810699

وبگردی