آفتاب

عمرو موسی: شورای همکاری خلیج فارس حق دارد بجای همه اعراب تصمیم بگیرد

عمرو موسی: شورای همکاری خلیج فارس حق دارد بجای همه اعراب تصمیم بگیرد

دبیرکل سابق اتحادیه عرب با بیان اینکه «طوفان قاطع» پیامی به تمامی کسانی است که با "امنیت ملی" اعراب بازی می‌کنند، گفت: شورای همکاری خلیج فارس حق دارد از طرف جهان عرب درخصوص مسائل یمن، سوریه، فلسطین و لیبی صحبت تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط بر اهمیت برگزاری نشست مشورتی سران شورای همکاری خلیج فارس پیش از نشست آنها با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کمپ دیوید تأکید کرد و آن را اقدام بسیار مهمی دانست.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر در یمن، سوریه و عراق با بحران‌هایی مواجه هستیم به ویژه اینکه آمریکا اخیراً پیشنهادی درخصوص تقسیم عراق داده است. همانطور که پیشتر هم گفته‌ام اجرای طرح آمریکا درباره عراق موجب جنگ داخلی می‌شود نه آرام کردن اوضاع و در واقع تهدیدی است که متوجه تمامی عراقی‌هاست از عرب و کرد گرفته تا سنی و شیعه و دیگر طوایف. برای همین معتقدم که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در این زمینه می‌توانند نقش مهمی ایفا کرده و آمریکا را قانع کنند که تقسیم عراق تمامی کشورهای عربی نزدیک به آن را تهدید می‌کند.

وی افزود: برای همین است که نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با اوباما در زمان کنونی اهمیت بسیار زیادی دارد و امیدوارم که پیش از این نشست، کشورهای عربی نشستی را در سطح مسوولان عالی‌رتبه خود برای اعلام مواضع در قبال چالش‌های منطقه‌ای برگزار کنند.

همچنین این مساله اهمیت زیادی دارد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درخصوص مساله فلسطین از طرف کشورهای عربی صحبت کنند و اگر واقعاً در صحبت از امنیت و ثبات جدی هستیم نباید این مساله را کنار بگذاریم.

عمرو موسی خاطرنشان کرد: زمانی که از سوریه، فلسطین، لیبی و یمن صحبت می‌کنیم صحبت ما از مساله‌ای فراگیر برای تمامی عرب است. ما نیاز داریم که نشستی را در سطح مسوولان عالی‌رتبه برای تعیین نقشه راه آینده برگزار کنیم و بر چگونگی مقابله با چالش‌ها به ویژه در یمن، سوریه و لیبی به توافق برسیم و باید تلاش برای انجام این مساله از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در رأس آن عربستان آغاز شود.

عمرو موسی درخصوص توافق هسته‌ای غرب با ایران نیز گفت: رسیدن به توافق هسته‌ای با غرب از سوی ایران مساله‌ای مثبت و خوب است و باید این توافق آغازی برای توافق بر سر لزوم ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای باشد و باید در این زمینه به چارچوب مشخصی دست یابیم که اسرائیل نیز در آن نقش داشته باشد چراکه برای منطقه ما امکان‌پذیر نیست که کشوری دارای سلاح هسته‌ای در اینجا وجود داشته باشد.

دبیرکل سابق اتحادیه عرب درخصوص مذاکرات ملی یمن در ریاض گفت: مذاکرات یمنی- یمنی مساله خوبی است و برای رسیدن به توافقی که به بحران یمن پایان دهد، ضروری است.

وی اعلام کرد که با تعدادی از سیاستمداران یمنی که اخیراً به مصر سفر کرده بودند از جمله ابوبکر القربی، وزیر خارجه سابق یمن دیدار داشته و درخصوص چگونگی حل بحران یمن با وی گفت‌وگو کرده است.

عمرو موسی درخصوص ائتلاف طوفان قاطع گفت: طوفان قاطع پیامی برای کسانی است که بخواهند با امنیت ملی اعراب بازی کنند و به منزله مخالفت با هرگونه طرحی است که هدف آن کنترل طرفی بر پایتخت یک کشور عربی باشد. اما مرحله «احیای امید» تحول طبیعی پس از عملیات نظامی است چراکه هدف از آن حل مشکلات است نه صرف شکست یا پیروزی.

انتهای پیام

کد N810684

وبگردی