آفتاب

کارتر: مقامات اسرائیل تمایلی به صلح ندارند/اشغال عراق "اشتباه بزرگ" آمریکا بود

کارتر: مقامات اسرائیل تمایلی به صلح ندارند/اشغال عراق "اشتباه بزرگ" آمریکا بود

رئیس جمهور اسبق آمریکا تاکید کرد که علاقه مند به بازدید از نوار غزه در مرحله پس از جنگ 51 روزه رژیم صهیونیستی بود، اما شرایط امنیتی مانع از این سفر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جیمی کارتر در گفتگو با شبکه "اسکای نیوز" عربی خاطرنشان کرد: «ما به شدت نسبت به اوضاع انسانی نوار غزه نگران هستیم؛ چرا که بیش از 20 هزار منزل در جریان جنگ اخیر غزه تخریب شده است و بیش از 2 میلیون انسان از ساده ترین حقوق بشری خود محروم هستند.»

کارتر ضمن تاکید بر اینکه انجمن حکمای بین المللی سعی در تحقق صلح و برقراری حقوق بشر در جهان به عنوان یکی از مهمترین نیازهای بشر را دارد، خاطرنشان کرد که مقامات صهیونیستی در تحقق صلح و سازش در منطقه خاورمیانه جدی نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 در اواخر ماه ژوئن آینده محقق شود.

رئیس جمهور اسبق آمریکا روز یکشنبه نیز با انتقاد شدید از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس تاکید کرده بود که وی باعث شکست تلاش های جان کری وزیر خارجه آمریکا شد و دیدار با او "اتلاف وقت" است.

وی همچنین در این گفت‌وگو اشغال عراق توسط آمریکا را در سال 2003 اشتباهی بزرگ خواند.

رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا بعید دانست آمریکا پیشرو جنگ علیه داعش باشد.

وی خاطرنشان کرد که ملت‌های بسیاری به دست داعش نابود شده و گرفتار اهداف شوم این گروه شده‌اند.

جیمی کارتر شنبه شب گذشته در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "گرو هارلم بروندلاند" نخست وزیر سابق نروژ که در هتل "امریکن کولونی" شهر رام لله برگزار شد، به شدت به نتانیاهو حمله کرد و گفت:« ما خواستار دیدار با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اعضای دولت وی نشدیم. ما هرگز با وی و اعضای دولتش دیدار نکرده ایم؛ چرا که قبلا به ما اجازه دیدار داده نمی شد و این بار هم خودمان از چنین دیداری صرف نظر کردیم؛ چرا که این کار جز اتلاف وقت هیچ نتیجه دیگری ندارد.»

کارتر تاکید کرد: «ما فقط خواستار دیدار با رئووین ریولین رئیس اسرائیل شده بودیم، اما وی به خاطر برخی مسائل سیاسی حاضر به دیدار با ما نشد و این مساله تاسف‌آور است.»

وی با اشاره به اینکه نتانیاهو موافق راهکار تشکیل دو کشور نیست، افزود: فکر نمی‌کنم نتانیاهو همان هدفی را که روسای جمهور آمریکا دنبال می کنند و وزرای خارجه کاخ سفید هم خواستار تحقق آن شده‌اند؛ یعنی همان راهکار تشکیل دو کشور را دنبال کند. به نظر من، وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی به صراحت اعلام کرد که تا زمانی که در سمت نخست وزیری حضور داشته باشد، هیچ خبری از تحقق راه‌حل تشکیل دو کشور و تاسیس کشور فلسطین نخواهد بود. لذا، من فکر می‌کنم که تلاش‌های خالصانه جان کری وزیر خارجه آمریکا به نتیجه نخواهد رسید.»

کارتر خاطرنشان کرد: هیات حکما در جریان این سفر با تعدادی از شخصیت‌های اسرائیل طرفدار راه‌حل تشکیل دو کشور؛ فلسطینی و صهیونیستی دیدار کرده است.

وی افزود: «راهکار تشکیل دو کشور، قانون بین‌المللی به شمار می‌رود که کمیته چهارجانبه بین المللی که سازمان ملل نیز در آن عضویت دارد بر آن تاکید کرده است. علاوه بر این، تمامی روسای جمهور آمریکا از زمان تاسیس اسرائیل تاکنون و نیز تمامی کشورهای اروپایی و غیره در راستای تحقق این راهکار حرکت کرده‌اند، اما تنها کسی که با این راهکار مخالف است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است که در جریان رقابت‌های انتخاباتی به صراحت آن را اعلام کرد و به نظر من، وی آمادگی پیشبرد راهکار تشکیل دو کشور و فراهم کردن زمینه برای تاسیس کشور فلسطین را ندارد، اما با این وجود، من آن را بهترین راه‌حل برای هر دو طرف فلسطینی و صهیونیستی می‌دانم.»

رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در عین حال بر لزوم پایان اشغالگری و توسعه شهرک های صهیونیست نشین که لازمه اصلی تحقق راهکار تشکیل دو کشور است، تاکید کرد و گفت این کار بهترین تضمین برای امنیت آینده اسرائیل و به رسمیت شناخته شدن آن از سوی کشورهای همسایه است.

انتهای پیام

کد N810670

وبگردی