آفتاب

یونیسف: نیمی از ساکنان یمن به کمک‌های بشردوستانه نیازمندند

یونیسف: نیمی از ساکنان یمن به کمک‌های بشردوستانه نیازمندند

سخنگوی یونیسف در یمن با اشاره به کشته شدن 115 کودک و زخمی شدن 172 تن دیگر در حملات عربستان به یمن و مشکلات امدادرسانی به آوارگان و شهروندان آسیب دیده، انجام اقداماتی فوری و بازدارنده برای توقف نقض حقوق کودکان یمنی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد الاسعدی، سخنگوی رسمی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای شرق الاوسط با ابراز نگرانی شدید نسبت به افزایش مهاجرت‌های داخلی، وخامت وضعیت معیشتی مردم و بحرانی شدن شرایط انسانی در یمن گفت: یونیسف به شدت از افزایش تعداد آوارگان یمنی که اکنون از 200 هزار تن فراتر رفته‌ نگران است و مهاجرت این افراد به مناطق مختلف یمن بار سنگینی را بر دوش مناطق و خانواده‌های میزبان می‌گذارد.

الاسعدی افزود: بیش از نیمی از ساکنان یمن به کمک‌های بشردوستانه از جمله دارو، آب، غذا و یا پناهگاه نیازمندند و شرایط انسانی به طور کلی در این کشور به شدت وخیم است و بدون هیچ مبالغه‌ای این وضعیت در حال حاضر با ادامه درگیری‌ها در شهرهای مختلف و محله‌های مسکونی همزمان با بمباران هوایی و بحران ناشی از نبود فرآورده‌های نفتی و قطع مکرر برق رو به وخامت است.

سخنگوی یونیسف در یمن در ادامه نسبت به بحرانی شدن وضعیت بهداشتی و انسانی در این کشور با توجه به کمبود نیازهای اساسی نبود کالا، مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها در بازار سیاه هشدار داد و گفت: محاصره داخلی و خارجی که یمن از آن رنج می‌برد باعث افزایش بحران انسانی فاجعه در این کشور شده است.

الاسعدی در ادامه برخی از مشکلاتی که یونیسف در یمن با آن مواجه است را برشمرد و گفت: مهمترین مشکلی که ما با آن مواجه هستیم، وخامت اوضاع امنیتی و نبود سوخت و تعطیلی شبکه‌های ارتباطی ثابت و همراه است که روند امداد رسانی‌ها را در این شرایط بسیار سخت‌تر ساخته است.

وی گفت: باید برای کمک به آسیب دیدگان جنگی و فرصت‌دهی به امدادرسان تامین فوری سوخت و مواد غذایی، راه اندازی برق مناطق مختلف و حل مشکلات بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمان آتش بس فوری در یمن اعلام شود تا مسئولان مختلف بتوانند در شهرداری سازمان آب و شبکه حمل و نقل بتوانند به آوارگان یمنی کمک کنند.

یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد: دستکم 115 کودک در جریان خشونت‌های یک ماه گذشته مناطق مختلف یمن کشته و 172 کودک دیگر نیز زخمی شده‌اند.

این سازمان در ادامه بر لزوم انجام اقداماتی فوری و بازدارنده برای توقف نقض حقوق کودکان یمنی از جمله استخدام آنها در گروه‌های مسلح تاکید کرد و خواستار توقف حملات علیه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و مدارس در یمن شد.

طبق اعلام این سازمان در یک ماه گذشته دستکم 140 کودک یمنی به استخدام گروه‌های مسلح درآمده‌اند و 23 بیمارستان و 30 مدرسه در اثر حملات آسیب دیده و یا به اشغال گروه‌های مسلح مختلف درآمده است.

یونیسف و سازمان نجات کودکان در سوئد اعلام کردند 850 هزار کودک زیر پنج سال در یمن وجود دارند که از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و یمن پس از افغانستان دومین کشور از نظر نرخ سوء تغذیه در جهان است.

انتهای پیام

کد N810523

وبگردی