آفتاب
پورمحمدی در همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری:

جایگاه‌مان را در حوزه مالکیت ادبی و هنری در عرصه بین‌المللی تثبیت کنیم

جایگاه‌مان را در حوزه مالکیت ادبی و هنری در عرصه بین‌المللی تثبیت کنیم

وزیر دادگستری گفت: ما در وزارت دادگستری به عنوان مسئول شورای سیاستگذاری مالکیت فکری، بحث حقوقی این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وزیر دادگستری گفت: ما در وزارت دادگستری به عنوان مسئول شورای سیاستگذاری مالکیت فکری، بحث حقوقی این موضوع را دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در پنجمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق، گفت: اکنون ما دچار یک کشمکش فکری هستیم که در این راستا باید سهم، نقش و جایگاه هر دستگاه را شناسایی کنیم و به صورت مواد روشن قانونی وظیفه هر دستگاه مشخص شود تا بتوانیم حمایت جامع حقوقی را از مالکیت ادبی و هنری در کشور داشته باشیم.

وزیر دادگستری ادامه داد: در راستای مالکیت فکری و ادبی نمایندگان طرحی را ارائه دادند که ما از آنها خواستیم اجازه دهند به صورت لایحه کامل‌تر شود تا دولت مسئولیت خود را در این زمینه بپذیرد. امیدواریم که بحث مالکیت صنعتی هم هرچه زودتر آماده شود، البته در دولت کار آن آغاز شده و اکنون به کمیسیون مشترک ارجاع شده است.

پورمحمدی ادامه داد: وزارت دادگستری از آنجا که مسئولیت شورای سیاستگذاری مالکیت فکری را بر عهده دارد بحث حقوقی آن را دنبال می‌کند و نهایتا منجر به تشکیل معاونت مالکیت فکری در وزارت دادگستری شد تا بتوانیم حمایت فراگیر حقوقی را در حوزه ادبی و هنری داشته باشیم.

وزیر دادگستری با بیان اینکه جایگاه مالکیت فکری در حوزه ادبی و هنری تعریف شده و جایگاه قانونی آن روشن است، گفت: قدم‌های خوبی در این جهت برداشته شده، البته ما در عرصه بین‌المللی باید جایگاه خود را تثبیت کنیم و از خالقین برجسته‌ای که در حوزه‌های هنری و ادبی فعالیت دارند حمایت لازم را به عمل آوریم.

وی ادامه داد: در عرصه جهانی سعی داریم که جایگاه مالکیت فکری را روشن کرده و از آن حمایت کنیم، البته در عرصه داخلی لایحه آن آماده شده است.

وزیر دادگستری با اشاره به کنوانسیون‌های بین‌المللی که در حوزه مالکیت فکری مانند کنوانسیون رم و برن وجود دارد، گفت: ما به دلایلی از گذشته‌های دور به آنها نپیوسته‌ایم ولی در این دهه اخیر بحث به صورت جدی‌تر مطرح شده است، البته معاهدات بین‌المللی میل‌شان به نفع و سود کشورهای برخوردار است و این دغدغه‌ای است برای پیوستن کشورهای جهان به اینگونه مباحث.

وی ادامه داد: باید بگویم این روزها به کشورهای منطقه ظلم می‌شود مانند قتل عام مردم در یمن که در حوزه فرهنگی عملی ضد اسلامی است. متاسفانه نهادهای بین‌المللی هیچ جایگاه مشخصی در این زمینه ندارند البته ایران در جایگاه برجسته و تاثیرگذاری قرار دارد و توان دفاع از حق ملتش را دارد که در جهت تقویت این جایگاه تلاش می‌کند.

وزیر دادگستری ادامه داد: ما باید با دقت تمام زوایای کار را ببینیم و اینکه سود و پیشرفت‌ ما اقتضا دارد که به معاهده برن بپیوندیم. وگرنه آنقدر در صدد پیوستن به این معاهده نیستیم، زیرا مجامع بین‌المللی خوشنام نیستند. این روزها کتاب‌های فراوانی منتشر می‌شود که نهادهای بین‌المللی خیلی جانبدارانه عمل می‌کنند و این رسوایی تمدن معاصر است.

پورمحمدی با اشاره به معاهده برن، ادامه داد: اگر ما بتوانیم با استناد بندهای این معاهده حقوق شهروندان را تامین کنیم حتما به آن می‌پیوندیم.

وزیر دادگستری برگزاری این نشست‌ها را ارزشمند، مفید و ضروری خواند و گفت: ما آماده کمک و همکاری در این حوزه هستیم، البته دولت باید اقدام اجرایی کند مهم این است که نخبگان ما ایده و نظر دهند.

وی در پایان گفت: ان‌شاءالله با تشکیل معاونت فکری گام‌های بهتری در این حوزه برداشته شود.

انتهای پیام

کد N810267

وبگردی