آفتاب

وجود مواد شیمیایی خطرناک در کالاهای روزمره

وجود مواد شیمیایی خطرناک در کالاهای روزمره

هزاران متخصص سلامت در سراسر جهان از تولیدکنندگان خواسته‌اند که از بکارگیری مواد شیمیایی معمول در تولیدات خود از محصولات الکترونیکی گرفته تا جعبه‌های پیتزا خودداری کنند.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مواد پلی و پرفلوروآلکیل یا «PFAS»ها که به منظور استحکام بخشیدن به جعبه‌های پیتزا حتی هنگام ریختن روغن استفاده می‌شوند با خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. همچنین با وجودی که برخی از تولیدکنندگان این محصول استفاده از این نوع ماده سمی را ممنوع کرده‌اند اما متاسفانه جایگزین‌های بعدی آن هم تاثیر سمی دارند.

«PFAS»ها ترکیباتی هستند که کالاهای مختلف و روزمره را در برابر میزان حرارت بالا مقاوم می‌سازند و تاریخ اعتبار و عمر مفید آنها را افزایش می‌دهند. این مواد در دفع‌کننده‌های آب و روغن و همچنین محصولاتی همچون مواد آرایشی، مبلمان و بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارند. امروزه این ترکیبات شیمیایی در جریان خونِ تعداد قابل توجهی از مردم که دلیل آن استفاده گسترده از کالاهای حاوی «PFAS»ها است مشاهده شده‌اند.

به گفته متخصصان سلامت، تمامی زنجیره‌های «PFAS» که در تولید محصولات به کار می‌روند برای سلامت بدن ضرر دارند. متخصصان در این مطالعه تاکید کردند که لازم است برای یافتن جایگزین‌های سالم «PFAS»ها مطالعات بیشتری انجام شود.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، با این حال کارخانه‌هایی که در تولید کالاهای خود از«PFAS»ها استفاده می‌کنند مصرانه تاکید دارند که جایگزین‌های تعیین‌شده برای این مواد خطرزا نیستند.

انتهای پیام

کد N810110

وبگردی