آفتاب

اردن عشایر عراق را مسلح می‌کند

اردن عشایر عراق را مسلح می‌کند

شبه نظامیان سلفی عراق اعلام کردند که اردن تجهیز عشایر الانبار به سلاح‌ را آغاز کرده است. همزمان یک وزیر اردنی از آموزش بیش از 60 هزار نیروی پلیس عراق در اردن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، احمد الدباش، سخنگوی گروه شبه نظامی موسوم به "ارتش اسلامی عراق" که با دولت فدرال بغداد می‌جنگد اعلام کرد: اردن عملیات مسلح کردن عشایر در الانبار را آغاز کرده است.

وی در مصاحبه با روزنامه عربستانی عکاظ گفت: توافق برای مسلح کردن عشایر الانبار در پی کنفرانسی در امان (پایتخت اردن) با عنوان "برای نجات عراق و حمایت از انقلاب" صورت گرفت که با حضور عشایر سنی عراقی با نظارت اردن در اوایل سال جاری برگزار شد.

احمد الدباش تصریح کرد: اردن از زمان برگزاری این کنفرانس در امان، تماس‌های خود با رهبران عشایر سنی عراق به ویژه عشایر الانبار را بیشتر کرده است و تصمیم مسلح کردن این عشایر به عنوان اقدامی پیشگیرانه جهت حفاظت از مرزهای اردن و جلوگیری از حضور داعش در نزدیکی مرزهای اردن صورت گرفت.

این سخنان الدباش درحالی منتشر شده که ارائه پیشنویس قانونی در کنگره آمریکا مبنی بر مسلح کردن عشایر سنی توسط واشنگتن اعتراضات گسترده‌ای را در داخل عراق موجب شده است.

از سوی دیگر محمد المومنی، وزیر مشاور در امور رسانه و سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که بیش از 60 هزار پلیس عراقی در خاک اردن آموزش دیده‌اند.

وی افزود: اردن آماده است نیروهای ارتش عراق و نظامیان این کشور را که دولت عراق آن‌ها را برای مقابله با گروه‌های تروریستی انتخاب می‌کند، آموزش دهد.

المومنی تصریح کرد: امان به هیچ وجه در امور داخلی عراق مداخله نمی‌کند و همواره در کنار برادران عراقی خود در راستای تحکیم امنیت و ثبات در عراق و آشتی میان تمامی گروه‌های عراقی می‌ایستد.

وی خاطرنشان کرد که امان تمایل دارد به صورت مداوم با دولت عراق و رهبران دینی و سیاسی این کشور در تماس باشد و تمام امکانات خود را برای حفاظت از عراق و تمامیت ارضی آن به کار بگیرد چرا که "این کشور عربی رکنی بزرگ از ارکان امت است."

انتهای پیام

کد N810091

وبگردی