آفتاب
زارعی در گفتگو با مهر:

شکست آل‌سعود در «طوفان خشم» و «بازگشت امید»/عربستان بحرانی می‌شود

شکست آل‌سعود در «طوفان خشم» و «بازگشت امید»/عربستان بحرانی می‌شود

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به شکست آل سعود در دو جنگ اخیر در یمن گفت: در آینده باید شاهد پس‌لرزه‌های بیشتر این بحران در ریاض و دیگر شهرهای عربستان باشیم.

سعدالله زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت اخیر بحران یمن و با اشاره به مراحل مختلف تهاجم رژیم آل سعود به این کشور اظهار داشت: جنگ عربستان علیه مردم یمن تاکنون دو مرحله را پشت سر گذاشته که یک مرحله از آن، بمباران‌های گسترده هوایی بود که رژیم سعودی، عنوان «طوفان خشم» را بر آن گذاشت.

وی افزود: با تعبیری که در این واژه است، این رژیم می‌خواست طوفان خشم خود را بر سر یمنی‌ها فرود بیاورد، به این امید که بتواند آنها را وادار به عقب‌نشینی کند اما بعد از ۲۷ روز مقامات سعودی اعلام کردند که بنا دارند از دامنه عملیات کم کرده و آن را هدفمند کنند و با تمرکز بیشتر بر میدان‌های دیگری، آن را دنبال کنند.

زارعی تصریح کرد: این مساله که عربستان سعودی اعلام می‌کند که عملیات را بر روی نقاط درگیری متمرکز می‌کند، به نوعی اعلام شکست در مرحله اول جنگ است؛ یعنی نیاز دارند که تمرکز بیشتری بر روی میدان داشته باشند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ماهیت مرحله دوم جنگ رژیم سعودی علیه ملت یمن، گفت: در مرحله دوم جنگ که تا امروز حدود ۱۳ روز از آن می‌گذرد، عربستان با وجود تلاش گسترده‌ای که برای تمرکز عملیات بر روی یمن به ویژه تعز و مأرب داشته، سعی کرده است یک اتفاق مهم تاکتیکی را شکل بدهد که لازمه آن استفاده از جنگنده‌ها و نیز نیروهای وابسته داخلی در یمن برای تصرف یک شهر بوده است اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

زارعی ادامه داد: عربستان بمباران‌های گسترده‌ای داشته است اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده و از جهت تاکتیکی دچار شکست شده است.

شکست آل سعود در دو عملیات «طوفان خشم» و «بازگشت امید»

وی اظهار داشت: پایان عملیات طوفان خشم با شکست راهبرد نظامی عربستان مواجه شد و امروز هم که ۱۳ روز از عملیات بازگشت امید می‌گذرد، می‌توان گفت که پایان شکست تاکتیکی آل سعود در این نبرد است.

این کارشناس همچنین با اشاره به اهداف رژیم عربستان از بمباران فرودگاه‌های یمن و ممانعت از امدادرسانی به مردم این کشور، گفت: این کار آنها به نوعی کپی‌برداری از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه است که از یک طرف این منطقه را بمباران هوایی می‌کرد؛ آن هم در منطقه‌ای که فاقد دفاع هوایی است و از سوی دیگر، با محاصره منطقه، اجازه انتقال دارو و کمک‌های امدادی را نمی‌داد و فکر می‌کرد که با تشدید فشار بر مردم غزه، می‌تواند یک اتفاق مهم را به نفع خود شکل بدهد که عملاً این‌طور نشد و در نهایت با شکست از صحنه جنگ خارج شد.

زارعی افزود: عربستان نیز تصور می‌کند که نسخه رژیم صهیونیستی سبب فروپاشی اتحاد داخل یمن می‌شود و کسانی که به نوعی از دفاع فراری بوده و خواهان زندگی آرام هستند، در مقابل انصارالله قرار می‌گیرند و به این ترتیب با شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی، حریف از پا درمی‌آید اما تاکنون هیچ یک از رسانه‌های دنیا حتی خبر یک تجمع چند صد نفره علیه انصارالله را نیز مخابره نکرده‌اند.

تندروهای عربستان به دنبال حذف رقبای خود با ابزار «جنگ» هستند/ پس لرزه‌های بحران در شهرهای عربستان ظاهر خواهد شد

وی تغییرات سیاسی اخیر در بین سران رژیم سعودی و ارتباط آن با نتایج تهاجم نظامی به یمن نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شکست در هر جامعه‌ای سبب بروز اختلاف می‌شود و اختلافات اخیر آل‌سعود را نیز می‌توان نتیجه شکست در یمن دانست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در توضیح این مساله، عنوان کرد: اساساً تندروهای رژیم عربستان سعودی سعی کرده‌اند با جنگ، رقبای داخلی خود را از میدان به در کنند.

زارعی با اشاره به آینده تحولات سیاسی عربستان، تصریح کرد: عربستان در این صحنه دست به یک ریسک خطرناک زده است؛ آنها در طول سال‌های گذشته به ویژه از زمان ملک فهد تاکنون مدام تلاش کرده‌اند تا به عنوان قلب جهان اسلام شناخته شوند و با عنوان «خادم الحرمین» خود را معرفی کنند و معمولاً سیاست‌های آنها نیز اگرچه در متن خود خشن بوده، اما در ظاهر اهل تحمل و مصالحه معرفی شده است.

وی ادامه داد: اما اقداماتی که ملک سلمان در مدت کوتاه پادشاهی خود تاکنون انجام داده و البته محمد بن سلمان و محمد بن نایف نیز از کسانی هستند ارابه سیاسی و نظامی عربستان را حرکت می‌دهند، باعث شده که آنها یکباره وارد جنگ بزرگی شوند که اساساً مدیریت آن در توان آل‌سعود نیست و چشم‌های آنها نیز آنقدر تیزبین نیست که انتهای این بحران را پیش‌بینی و مهار کند.

زارعی خاطر نشان کرد: این بحران ضربه سنگینی بر پیکره آل‌سعود خواهد زد و در آینده باید شاهد پس‌لرزه‌های بیشتر این بحران در ریاض و دیگر شهرهای عربستان باشیم.

کد N810056

وبگردی