آفتاب
تحولات یمن/

ابقای 3 ماهه نظامیان مصری در منطقه/ حملات هوایی گسترده به عدن

ابقای 3 ماهه نظامیان مصری در منطقه/ حملات هوایی گسترده به عدن

ابقای سه ماهه نظامیان مصری در خلیج فارس، تنگه باب المندب و دریای سرخ و حملات هوایی گسترده عربستان سعودی به شهر عدن از تازه ترین اخبار مربوط به یمن به شمار می رود.

دوشنبه 94/2/14

۰۸:۴۵ تمدید حضور نظامیان مصری در خلیج فارس، دریای سرخ و باب المندب

دولت مصر شب گذشته با تمدید سه ماهه  حضور برخی نیروهای نظامی خود در خارج از مرزهای مصر موافقت کرد. این نیروها در خلیج فارس، دریای سرخ و تنگه باب المندب حضور دارند.

مصر یکی از کشورهایی است که در تجاوز عربستان سعودی به یمن مشارکت دارد و از نیروی هوایی و دریایی خود در این حملات استفاده می کند. قاهره در تاریخ ۲۶ مارس با اعزام نیروهای خود به خارج از مرزهای مصر به مدت ۴۰ روز موافقت کرده بود.

«احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف عربی تجاوز به یمن در یک برنامه تلویزیونی از تصمیم مذکور مصر استقبال کرد و مدعی شد که این امر در راستای برقراری امنیت و ثبات در یمن اتخاذ شده است.

یکشنبه 94/2/13

۲۰:۳۴ عربستان جرات اقدام زمینی علیه یمن را ندارد

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش أنصارالله در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر ورود نیروهای زمینی آل سعود به عدن گفت: آل سعود جرأت چنین اقدامی را ندارد و چنین اخباری تنها در راستای افزایش روحیه تروریست های القاعده در یمن صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه کنترل کامل اوضاع امنیتی شهر عدن در دست ارتش و کمیته های انقلابی است، تأکید کرد: بیش از نیمی از تسلیحاتی که جنگنده های سعودی برای تروریست های القاعده ارسال می کنند به دست ارتش می رسد.

گفتنی است، شبکه الجزیره ساعاتی پیش با انتشار خبری از ورود نیروهای زمینی ائتلاف سعودی به عدن خبر داد اما این خبر توسط سخنگوی عملیات «طوفان کوبنده» تکذیب شد.

۱۶:۲۱ تکذیب عملیات زمینی سعودی ها در عدن

«احمد العسیر» سخنگوی عملیات طوفان کوبنده علیه یمن اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر ورود نیروهای زمینی ائتلاف سعودی به استان عدن را قویا تکذیب کرد.

وی در این خصوص گفت: هیچ نیروی نظامی به استان عدن واقع در جنوب یمن اعزام نشده است، با این وجود ما به حمایت های خود از تمامی گروه های مسلح مخالف حوثی ها ادامه می دهیم.

گفتنی است، شبکه الجزیره در خبری فوری از ورود نیروهای زمینی سعودی به استان عدن و حرکت آنها به سمت فرودگاه بین المللی این استان خبر داده بود.

۱۵:۵۴ ورود نیروهای زمینی به رهبری آل‌سعود به استان عدن

شبکه الجزیره در خبری فوری اعلام کرد که نیروهای زمینی به رهبری آل سعود لحظاتی پیش وارد شهر «البرقیه» در استان عدن شدند.

بر اساس این گزارش، این نیروها هم اکنون حرکت خود به سمت فرودگاه بین المللی استان عدن را آغاز کرده اند.

گفتنی است همزمان با حرکت این نیروها به سمت فرودگاه عدن، حملات جنگنده های سعودی به این فرودگاه تشدید شده است.

۱۵:۰۳   بمباران فرودگاه بین‌المللی استان عدن توسط جنگنده‌های سعودی

جنگنده‌های آل‌سعود امروز یکشنبه در ادامه جنایت‌های خود در یمن، فرودگاه بین‌المللی استان عدن را هدف حملات هوایی خود قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، جنگنده های آل سعود امروز یکشنبه طی ۱۰ نوبت در حملاتی پراکنده، فرودگاه بین المللی استان عدن را بمباران کردند.

از سوی دیگر منابع یمنی از وقوع درگیری شدید میان نظامیان این کشور به همراه کمیته های انقلابی و اعضای گروه تروریستی القاعده در منطقه «التواهی» عدن خبر می دهند.

بر اساس این گزارش، در جریان این درگیری کمیته های انقلابی موفق شدند تروریست های القاعده را از این منطقه بیرون رانده و پیشرفت قابل توجهی در آن داشته باشند.

المیادین گزارش داد: هم اکنون درگیری شدیدی میان حامیان «منصور هادی» و کمیته های انقلابی یمن در نقاط مختلف عدن در جریان است.

گفتنی است، کمیته حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی از استفاده نیروهای سعودی از بمب های ممنوعه خوشه ای علیه مردم یمن خبر داده بود.

۱۲:۲۳ دیده‌بان حقوق بشر خبر داد:عربستان در بمباران یمن از بمبهای ممنوعه خوشه‌ای استفاده می‌کند

با آنکه استفاده از بمب های خوشه ای بر اساس پیمانی که در سال ۲۰۰۸ میلادی به امضای ۱۱۶ کشور رسید ممنوع است شواهد محکمی در دست است که نشان می دهد عربستان در حملات اخیر خود به یمن از این بمب ها استفاده کرده است. 

بر اساس اطلاعات دیده بان حقوق بشر، عکس ها، تصاویر ویدیوئی و دیگر شواهد و اسنادی که از نیمه آوریل ۲۰۱۵ بدست آمده بر این امر تاکید دارند که عربستان سعودی در حملات اخیر خود به یمن بویژه مناطق شمال صعده از بمب های خوشه ای استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش در گزارش دیده بان حقوق بشر به صراحت آمده که آمریکا این بمب ها را در اختیار عربستان سعودی قرار داده است.  

با وجود وخامت اوضاع انسانی در یمن و هشدارهای پی در پی مقامات بین المللی بویژه «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد، کشورهای غربی تا کنون اقدامی را جهت متوقف کردن حملات عربستان به یمن انجام نداده و حتی از تصویب پیش نویس طرح آتش بس در این کشور که در شورای امنیت مطرح شده بود نیز جلوگیری کرده اند.

۱۲:۰۳ حمله عربستان به کامیون حامل مواد غذایی در استان صعده

جنگنده های عربستان سعودی در ادامه جنایات خود در یمن یک دستگاه کامیون حامل مواد غذایی را هدف قرار دادند.

این کامیون که متعلق به یکی از شهروندان یمنی بود در منطقه «الملاحیظ» در استان صعده هدف حملات عربستان سعودی قرار گرفت.

عربستان سعودی هفته گذشته نیز برای جلوگیری از ارسال کمک های انسان دوستانه ایران به مردم یمن باند فرودگاه بین المللی صنعاء را هنگام فرود هواپیمای ایرانی حامل کمک های انسانی بمباران کرد.

۱۰:۴۹ نامه انصار الله یمن به بان کی مون/سازمان ملل نقش سازنده ایفا کند

«حسین العزی» مسئول روابط خارجی جنبش انصار الله یمن در نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت: ما امیدواریم سازمان ملل متحد نقش سازنده و تاثیرگذاری را در یمن ایفا کند نقشی که پیروزی اخلاق و ارزش های انسانی مشترک در مقابله با تجاوز عربستان سعودی به یمن در پی داشته باشد.

در این نامه اشاره شده است که سوخت اغلب بیمارستان های یمن که مملوء از هزاران مجروح و بیمار است طی ۲۴ ساعت آینده رو به اتمام است.

انصار الله یمن در این نامه به جنایات عربستان سعودی در یمن همچون بمباران مناطق غیر نظامی و مملوء از جمعیت و تخریب مراکز خدمات رسانی و زیرساخت ها اشاره شده است و از سازمان ملل متحد خواسته شده است بدون هر گونه توجیه محاصره یمن برای جلوگیری از ارسال کمک های انسانی لغو شود و تجاوز عربستان سعودی به یمن هر چه سریعتر متوقف شود.

۸:۵۶ بمباران جزیره «الکمران»/ حملات هوایی در استان صعده و الحدیده

منابع امنیتی یمن اعلام کردند که جنگنده های عربستان سعودی برای نخستین بار به جزیره الکمران در استان الحدیده حمله کردند.

المسیره نیز گزارش داد که حملات هوایی عربستان در استان صعده نیز ادامه دارد و جنگنده های سعودی بر فراز آسمان صنعاء نیز به پرواز درآمده اند.

در استان الضالع نیز درگیری شدیدی میان برخی قبائل و ارتش یمن در جریان است.

۸:۳۰ الشرق الاوسط خبر داد: تلاش عربستان برای تشکیل ارتش جدید برای یمن

منابع سعودی از تلاش عربستان برای تشکیل ارتش جدیدی برای یمن خبر دادند.

«عبدالعزیز جباری» رئیس کمیته اجرایی نشست ریاض درخصوص یمن که قرار است بیست وششم و بیست و هفتم اردیبهشت ماه جاری برگزار شود در این خصوص به روزنامه الشرق الاوسط گفت: حدود ۲۵۰ نفر قرار است در این نشست مشارکت کنند.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که تشکیل ارتش جدید یمن از محورهای اصلی این نشست محسوب می شود.

شایان ذکر است «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن همچنان در ریاض به سر می برد.

۱:۵۶ تاکید سازمان ملل بر لزوم کمک رسانی سریع به مردم یمن

«یوهانس وون در کلائو» یکی از مقامات سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: خدماتی مانند آب سالم، بهداشت و غذا به دلیل اینکه سوخت دیگر به یمن وارد نمی شود در حال از بین رفتن هستند.

وی افزود: بدون سوخت بیمارستان ها قادر به ادامه فعالیت نیستند؛ آمبولانس ها نمی توانند بیرون بروند و سیستم آبرسانی کار نخواهد کرد زیرا اب باید درون لوله ها پمپاژ شود. شبکه ارتباطات در یمن نیز در خطر تعطیلی است.

این مقام سازمان ملل هشدار داد که اگر طی روزهای آینده غذا و سوخت وارد یمن نشود، این کشور به طور کامل تعطیل خواهد شد.

از روز ۱۹ آوریل و همزمان با آغاز حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی عربستان به یمن، دست کم یک هزار و ۲۰۰ نفر از مردم یمن کشته شده و هزاران نفر دیگر نیز زخمی شده اند. سازمان ملل متحد تخمین زده است که دست کم ۳۰۰ هزار یمنی بر اثر این حملات بی خانمان شده اند.

۱:۲۳ روسیه:کشورهای عربی و غربی در قبال یمن مقصرند

روسیه کشورهای عضو سازمان امنیت و عربی را به قطع کمک های امدادی به ملت ستمدیده یمن متهم کرد. به گزارش پایگاه خبری «موسوعه العراق» مقامات روسبه می گویند که کشورهای عربی و غربی از کشتن و ریخته شدن ملت یمن هیچگونه ابایی ندارند و میل به فاجعه در یمن دارند.

این در حالی است که کشورهای غربی و عربی اعضای شورای امنیت روز جمعه گذشته به پیش‌نویس بیانیه روسیه برای امدادرسانی به یمن رأی نداند. روسیه در نشست اضطراری شورای امنیت، خواستار ایجاد آتش‌بس‌های مقطعی برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان شده بود.

روسیه از شورای امنیت درخواست کرده بود برای متوقف کردن درگیری ها یا اعلام آتش بس برای رساندن کمک های بشردوستانه به مردم یمن، جلسه فوق العاده تشکیل دهد.

سازمان ملل متحد نیز از متجاوزان خواسته بود از هدف قرار دادن بیمارستان ها خودداری کنند و سوخت رسانی را بار دیگر دایر کنند زیرا نبودِ سوخت، سازمان برنامه جهانی غذا را ناچار کرد توزیع مواد غذایی در شماری از مناطق یمن را متوقف کند.

لازم به ذكر است، «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنج شنبه گذشته از همه طرف هاي درگير در يمن خواسته بود که اجازه دهند سازمان های بشردوستانه در کمال امنیت به امدادرسانی به ساکنان یمن مشغول شوند.

شنبه ۲/۱۲

۱۷:۵۸ شنیده شدن صدای انفجار مهیب در صنعاء

شبکه لبنانی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری از شنیده شدن صدای یک انفجار مهیب در جنوب شرق شهر صنعاء پایتخت یمن خبر داد.

این شبکه به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرد.

پیش بینی می شود این انفجار ناشی از حملات هوایی جنگنده های آل سعود رخ داده باشد.

۱۷:۴۹ نامه انصارالله یمن به دبیرکل سازمان ملل

جنبش انصارالله یمن امروز شنبه به «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل نامه نوشته و جنایت های آل سعود در این کشور را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، در این نامه آمده است: جنایت های روزافزون آل سعود در یمن از یک سو و محاصره خفه کننده مردم بی دفاع از تمامی جهات از سوی دیگر، اوضاع انسانی در کشور را با چالش جدی مواجه ساخته است.

در این نامه همچنین تصریح شده است: تجهیزات پزشکی در بیمارستان های مملو از مجروحین که تعداد آنها به هزاران نفر می رسد تنها قابلیت استفاده تا ۲۴ ساعت آینده را دارند و پس از آن دیگر امکاناتی برای درمان زخمی ها وجود نخواهد داشت.

جنبش انصارالله در این نامه همچنین به جنایت های اخیر آل سعود همچون بمباران منطقه مسکونی «سعوان» صنعاء که بیش از ۷۰ شهید و زخمی برجای گذاشت، اشاره کرد.

این جنبش در پایان نامه خود از سازمان ملل خواست تا برای پایان دادن حملات وحشیانه سعودی ها و شکستن محاصره ملت بی دفاع یمن هرچه سریعتر وارد عمل شود.

۱۶:۴۳ وقوع درگیری شدید میان انصارالله و حامیان «منصور هادی» در عدن

 نیروهای جنبش انصارالله امروز شنبه با حامیان منصور هادی، رئیس جمهور فراری و مستعفی در استان عدن درگیر شدند.

بر اساس این گزارش، در جریان این درگیری تروریست های القاعده به کمک حامیان منصور هادی شتافتند.

از سوی دیگر، جنگنده های آل سعود همچنان به بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت های یمن ادامه می دهند. در جریان آخرین حملات انجام شده، این جنگنده ها مناطق مختلف شهر «سحار» واقع در استان صعده را بمباران کردند.

العهد گزارش داد: نظامیان ارتش یمن با همراهی کمیته های انقلابی موفق شدند بر چند مرکز وابسته به تروریست های القاعده در استان «أبین» سیطره پیدا کنند.

از سوی دیگر، جزیره کمران یمن نیز هدف چهار حمله جنگنده های ارتش عربستان سعودی قرار گرفت.

۱۶:۴۰ ساقط شدن یک فروند پهپاد عربستانی در یمن

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین عربستان سعودی که در حال گشت زنی بر فراز یمن و جمع آوری اطلاعات بود به دلیل نقص فنی مجبور به فرود در استان صعده شده است. 

این هواپیمای بدون سرنشین بعد از فرود آمدن به چنگ انصارالله افتاده است. 

عربستان در حالی این هواپیمای جاسوسی خود را از دست داده که صبح امروز شنبه نیز نیروهای انصارالله در پاسخ به جنابات عربستان سعودی، به مرزهای این کشور حمله کردند. 

۱۳:۵۵ حمله انصارالله به مرزهای عربستان

نیروهای انصارالله یمن امروز شنبه به یک پایگاه نظامی آل سعود در منطقه «نجران» واقع در مرزهای مشترک دو کشور یورش بردند.

بر اساس این گزارش، در جریان این درگیری ۳ نظامی سعودی به هلاکت رسیدند.

به گفته رسانه های یمنی، نظامیان ارتش یمن و کمیته های انقلابی نیز در این درگیری به نیروهای انصارالله کمک کردند.

گفتنی است، از زمان آغاز تجاوز نظامی آل سعود به یمن، این اولین بار است که نیروهای انصارالله و نظامیان سعودی در نبردی زمینی با یکدیگر درگیر می شوند.

۱۲:۵۴ تردید در مورد موفقیت عملیات توفان کوبنده 

«عبدالباری عطوان» در مطلبی در روزنامه «رأی الیوم» نوشت: عملیات طوفان کوبنده علیه ملت یمن درحالی ادامه دارد که هیچکدام از اهداف اعلام شده آن محقق نشده است.

وی در این ارتباط می نویسد: از آغاز عملیات «طوفان کوبنده» یک ماه گذشت بدون آنکه اکثر اهداف آن محقق شود. «منصور هادی» رئیس جمهور فراری همچنان در تبعیدگاه خود در عربستان به سر می برد و امیدها برای پر شدن جای او توسط نماینده‌‌اش خالد بحاح راه به جایی نبرده است. از سوی دیگر نظامیان ارتش یمن به همراه حوثی ها و نیروهای انقلابی همچنان در حال پیشروی در استانهای جنوبی هستند.

وی می افزاید: احمد عسیری ،سخنگوی عملیات طوفان کوبنده هنگامی که در کنفرانسهای خبری حاضر می شود و از وی درباره اهداف آل سعود در یمن سؤال می کنند،چیزی برای گفتن ندارد. عملیات بازگرداندن امید که از آن به عنوان مرحله دوم طوفان کوبنده سخن گفته شد، امیدی را به سعودی‌ها و همپیمانانش باز نخواهد گرداند.

وی همچنین در خصوص اوضاع انسانی در یمن می نوسید: اوضاع انسانی یمن بحرانی است؛ حتی برنامه جهانی غذا که سازمان ملل متحد بر آن نظارت دارد، کمکهای خود را متوقف کرده است، زیرا سوخت لازم برای خودروهای این سازمان جهت رساندن کمکهای انسانی ضروری برای بیش از ۲۵ میلیون یمنی، وجود ندارد.

عطوان درباره راهکار حل بحران کنونی یمن تأکید می کند: برخورد با بحران یمن از طریق دیکته کردن مطالبات، به سختی می‌تواند بحران این کشور را از راه‌های سیاسی حل کند؛ بلکه موجب تشدید بحران و پیچیده تر کردن بحران این کشور می شود و این به نفع یمنی ها و کشورهایی که در این بحران دست دارند، نیست.

این نویسنده برجسته جهان عرب در پایان با اشاره به سانسور خبری و سر پوش نهادن رسانه های وابسته به ائتلاف سعودی بر جنایت های آل سعود در یمن یادآور شد: تصاویر قربانیان حملات هوایی به یمن به سرعت در حال انتشار در شبکه های اجتماعی و یوتیوب بوده و تلاش رسانه‌ها و شبکه‌های کشورهای ائتلاف برای سکوت خبری و تحریف افکار عمومیرا ناکام میگذارند.

۱۲:۱۶بمباران مجدد استان‌های صعده و صنعاء توسط جنگنده‌های سعودی
جنگنده‌های آل‌سعود امروز شنبه برای چندمین بار طی روزهای اخیر مناطق مسکونی واقع در استان‌های صعده و صنعاء را هدف حملات هوایی قرار دادند.مناطقی در دو استان صعده و صنعاء یمن امروز شنبه هدف حملات هوایی جنگنده های آل سعود قرار گرفت.

این درحالی است که جنگنده های سعودی روز گذشته نیز منطقه «سعوان» در صنعاء را بمباران کرده بودند. به دنبال بمباران این منطقه، ۲۰ غیرنظامی شهید و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند که در میان آنها تعداد زیادی زن و کودک دیده می شوند.

در همین ارتباط، «عبدالغنی العزی» در سخنانی اعلام کرد که میزان خسارت های وارده به ملت یمن و زیر ساخت های این کشور فراتر از حد تصور است.

گفتنی است، حملات هوایی جنگنده های آل سعود به نقاط مختلف یمن که در اغلب موارد، مناطق مسکونی و زیرساخت های این کشور را هدف قرار می دهند، همچنان ادامه دارد.

۱۲:۱۲   اقدام فریبکارانه پادشاه عربستان در کمک به یمنی‌های مقیم این کشور

«سلمان بن عبدالعزیز» که در یک ماه گذشته به فرمان وی هزاران یمنی به خاک و خون کشیده شده‌اند، دراقدامی فریبکارانه دستور داد تا تمامی تدابیر لازم برای بهبود وضعیت اتباع یمنی مقیم عربستان اتخاذ شود.

 پادشاه عربستان امروز شنبه دستور داد تا تمامی تدابیر لازم برای بهبود وضعیت اتباع یمنی در این کشور اتخاذ شود. این درحالی است که عربستان سعودی از حدود ۴۰ روز پیش حملات مرگباری را علیه مردم یمن آغاز کرده است.

در بیانیه دیوان پادشاهی عربستان چنین ادعا شده است: بر اساس درخواست «منصور هادی» رئیس جمهور مشروع یمن و به منظور کمک به ملت دوست و برادر یمن دستورات لازم در خصوص بهبود وضعیت اتباع یمنی مقیم عربستان را صادر کردیم.

در این بیانیه همچنین آمده است: بدین ترتیب کسانی که با مجوز رسمی از دولت قانونی «منصور هادی» در عربستان حضور داشته باشند می توانند از مزایای جدید برخوردار شوند.

۰۶:۰۱   نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره یمن

این طرح در حالی تصویب نشد که بحران کمبود سوخت در یمن تلاش های امدادگران برای نجات جان افراد را تهدید می کند.

روسیه درخواست جلسه ای اضطراری را با حضور ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت همزمان با ورود حملات هوایی عربستان سعودی به یمن به هفته ششم خود ارائه کرده بود تا درباره موانع موجود بر سر ارسال سوخت، غذا و دارو تصمیم گیری شود.

در آخرین حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به یمن ۴۷ نفر  در شهر عدن دومین شهر بزرگ یمن کشته شدند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر درباره کمبود سوخت در یمن هشدار داده و گفته بود که این موضوع می تواند منجر به توقف تمامی فعالیت های امداد رسانی ظرف روزهای آینده شود. پیش از این نیز کمیته بین المللی صلیب سرخ و دیگر سازمان های امدادرسان درباره کمبود سوخت و تاثیر آن بر امدادرسانی در یمن هشدار داده بودند.

در جلسه ای که پشت درهای بسته در شورای امنیت برگزار شد، روسیه طرحی را پیشنهاد داد که خواستار آتش بس فوری جهت فعالیت های بشردوستانه در یمن شده بود و همزمان از طرفین می خواست تا به روند و گفتگوهای سیاسی بازگردند.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل بعد از عدم تصویب این طرح، از آنچه که «بی تصمیمی شگفت آور» در برابر حادتر شدن شرایط انسانی در یمن خواند، انتقاد کرد.

نیروهای مردمی یمن در شهریور ماه سال گذشته دولت عبدربه منصورهادی را سرنگون کردند ولی از ۶ هفته گذشته عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی و با حمایت آمریکا به یمن حمله کرده و منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور ایجاد کرده است.

تحولات روزهای گذشته یمن از اینجا قابل بازیابی است.

کد N809942

وبگردی