آفتاب
گزارش/

انتفاضه «شهرک نشينان درجه 3» در اراضی اشغالی

انتفاضه «شهرک نشينان درجه 3» در اراضی اشغالی

تظاهرات بيش از هزار شهرک نشين اتيوپیایی تبار در اعتراض به برخورد تبعیض آمیز دستگاه های اجرایی صهيونيستی با آنان، تنها گوشه ای از نارضایتی عمیق در بین این شهرک نشینان است.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: «سفيد پوست، سياه پوست.. همه ما انسان هستيم» شعاري بود كه بيش از هزار شهرک نشين صهيونيستي اتيوپي تبار كه با نام «فلاشا» شناخته مي شوند، در تظاهرات اعتراض آميز خود در تل آويو سر دادند. آنان از نگاه مقامات و دستگاه هاي صهيونيستي، شهروند درجه 3 به شمار مي روند و همين امر آزارشان مي دهد و باعث مي شود كه همواره از سوي ديگر شهرک نشينان و حتي از طرف مقامات و دستگاه هاي دولتي صهيونيستي مورد تبعيض و بي مهري قرار گيرند.
البته اصلي ترين عامل تظاهرات يهوديان فلاشا، اعتراض به شيوه تعامل و برخورد پليس اسرائيل با فلاشاها بوده است. پليس اسرائيل تنها بخاطر اينكه آفريقايی تبار هستند، با آنان برخورد بدي دارد و ميان آنها با ديگر شهرک نشينان اسرائيلي تبعيض قائل مي شود.
اخبار رسيده از سرزمين هاي اشغالي حاكي است كه اين تظاهرات كنندگان به رغم اينكه تعدادشان كم بود اما موفق شدند تعدادي از خيابان هاي تل آويو كه به منطقه «كريات همشالاه» منتهي مي شود را ببندند. اين منطقه اصلي ترين محل تمركز ساختمان هاي دولتي و اداري در تل آويو به شمار مي رود از همين رو يكي از مهم ترين خيابان هاي تل آويو به حساب مي آيد.
در همين حال سفارت ايالات متحده آمريكا در تل آويو كه در نزديكي اين منطقه قرار دارد نيز با صدور بيانيه اي نسبت به نزديک شدن اين تظاهرات كنندگان به سفارت اين كشور هشدار داد. این در حالی بود که بيش از 300 پليس صهيونيستي نيز در محل برگزاري تظاهرات فلاشا حضور يافته بودند تا مراقب اوضاع باشند. شاهدان می گویند در ميان تظاهرات كنندگان تعدادي از نمايندگان سابق كنیست (پارلمان اسرائيل) نیز حضور داشته اند.
به گفته شاهدان عيني، تظاهرات كنندگان به قدري از پليس خشمگين بودند كه راهپیمایی شان بيشتر شبيه به انتفاضه اي تمام عيار شده بود. آنها پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آن شعارهاي مختلفي مانند «تبعيض و نژاد پرستي بس است»، «تبعيض و نژاد پرستي زير سايه دولت»نوشته شده بود.
در همين حال روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» با انتشار گزارشي در وب سايت اين روزنامه، به شرح ماجرا و اتفاقات اين تظاهرات پرداخت و به نقل از «نافي تيكا» يكي از شركت كنندگان در اين تظاهرات نوشت: به ما خبر داده اند كه پليس تصميم گرفته از اين پس تعامل و برخورد خود را با فلاشا شديد تر از گذشته كند از همين رو ما به تظاهرات و اعتراضات خود ادامه مي دهيم. آنها به گونه اي با ما برخورد مي كنند كه گويا جنايتكار هستيم. آنها با وعده هاي بسيار ما را از اتيوپي بيرون كشانده و به اینجا آوردند اما اكنون برخورد بسيار بدي با ما دارند.
وي افزود: نزديک به 30 سال است كه ما را به اسرائيل آورده اند اما به هيچ يک از وعده هايشان عمل نكردند. چه چيزي گير ما آمده است؟ فقط از جوانان ما در ارتش استفاده كردند و به خط مقدم جنگ اعزام كردند. آنها حتي جوانان اتيوپيایی را در صفوف نخستین پليس قرار مي دهند تا در درگيري ها بيشتر آسيب ببينند.
لازم به ذكر است، در پي برگزاري اين تظاهرات، تصاوير و اخبار آن در فضاي مجازي به سرعت منتشر شد که واکنش های متفاوت کاربران اسرائیلی را به همراه داشت. گروهي سر سختانه مدافع تظاهرات كنندگان بوده و رفتار پليس و دولت با فلاشا را مورد انتقاد قرار دادند اما گروهي ديگر حق را به پليس دادند.

کد N809742

وبگردی