آفتاب

ایجاد خط تلفن مستقیم میان ناتو و فرماندهی نظامی روسیه

ایجاد خط تلفن مستقیم میان ناتو و فرماندهی نظامی روسیه

ناتو برای نخستین بار پس از پایان جنگ سرد به ایجاد خط تلفنی مستقیم با فرماندهی نظامی روسیه دست زده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دویچه وله، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، برای نخستین بار پس از پایان جنگ سرد دوباره به ایجاد خط تلفنی مستقیم برای تماس با فرماندهان نظامی روسیه در شرایط اضطراری و بحرانی دست زده است.

رسانه‌های آلمانی به نقل از منابع ناتو نوشتند: ناتو و فرماندهی نظامی روسیه امکان ارتباط و مکالمه مستقیم میان خود را برقرار کرده‌اند. فرمانده نظامی ناتو در اروپا و دبیرکل ناتو از این پس مجاز هستند که با همکاران روسی خود ارتباط برقرار کنند.

منابع ناتو تایید کردند که راه‌های ارتباطی گشوده شده‌اند و بطور مستمر نیز مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. مقامات ناتو هنوز زمانی را برای فعال کردن این سیستم ارتباطی عنوان نکرده‌اند.

بنا به گزارش روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" مقامات روسی در پایان ماه آوریل امسال شماره تماس خود را به ناتو ارسال کرده‌اند. ناتو و روسیه این نحوه ارتباطی را "محرمانه" طبقه‌بندی کرده‌اند.

بنا به گزارش رسانه‌های آلمانی، برقراری ارتباط مستقیم تلفنی میان ناتو و فرماندهی نظامی روسیه به ابتکار فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امورخارجه آلمان صورت گرفته است.

بنا به این گزارش، اشتاین‌مایر در پی تشدید بحران اوکراین ضرورت ایجاد این خط تلفن را در ماه دسامبر ۲۰۱۴ یاد‌آور شد. به‌ویژه پس از افزایش پرواز هواپیماهای جنگی روسیه که قادر به حمل بمب‌های اتمی هستند، نیاز به برقراری ارتباط مستقیم میان نظامیان ناتو و روسیه بیش از پیش احساس می‌شده است.

اتحاد شوروی و ایالات متحده آمریکا پس از بحران کوبا در سال ۱۹۶۲ به ایجاد خط ارتباطی مستقیمی میان مراکز فرماندهی نظامی دو کشور دست زدند. این راه مستقیم ارتباطی بعدها به نام "تلفن قرمز" مشهور شد.

انتهای پیام

کد N809639

وبگردی