آفتاب

هزینه‌های سرسام‌آور آمریکا از زمان اعلام "پایان عملیات" توسط بوش

هزینه‌های سرسام‌آور آمریکا از زمان اعلام "پایان عملیات" توسط بوش

جورج بوش 12 سال پیش پایان عملیات جنگی در عراق را اعلام کرد، اما هزینه‌های مالی این جنگ برای واشنگتن 16 برابر بیشتر از برآورد دولت وی تمام شد و در این میان تلفات غیرنظامیان عراق هر ساله به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هافینگتون پست، در اول مه سال 2003 جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا سخنرانی بدنامی را بر روی عرشه یک ناو هواپیمابر انجام داد و در آنجا گفت که "عملیات‌های رزمی مهم در عراق به پایان رسیده است" و "در نبرد عراق، ایالات متحده و متحدان ما پیروز شده‌اند". آن سخنرانی که کمتر از دو ماه پس از آغاز عملیات‌های رزمی آمریکا در عراق ایراد شد، با برچسب مسخره "ماموریت انجام شد" شناخته می‌شود چرا که در آن زمان بنری با این عنوان در پشت سر بوش نصب بود.

حقیقت این است که نقش آمریکا در عراق با تمام شدن، فاصله بسیاری داشت و اوج تلفات و هزینه‌ها پس از 12 سال هم‌اکنون به چشم می‌خورد.

براساس آمار وب‌سایت "تعداد تلفات عراق" از زمان اعلام "ماموریت انجام شد" حدود 149 هزار و 53 غیرنظامی کشته شده‌اند که پیش از سخنرانی بوش تعداد آنها 7412 تن بوده است. از زمان ایراد سخنرانی بوش، 4637 عضو ارتش در ائتلاف جنگ عراق به رهبری آمریکا جانشان را از دست داده‌اند و طبق اعلام "آمار تلفات ائتلاف عراق" پیش از آن، این تعداد تنها 172 تن بوده است.

تا سپتامبر 2014، مجموع هزینه‌های ایالات متحده آمریکا در جنگ عراق به 815 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید که حدود 93 درصد آن پس از سال 2003 هزینه شد. این هزینه 16 برابر بیشتر از میزانی است که دولت بوش در ابتدا برآورد کرده بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در اوت 2010 اعلام کرد که عملیات رزمی کشورش در عراق به پایان رسیده است و در واقع به یکی از وعده‌های اصلی کارزار ریاست جمهوری خود جامه عمل پوشاند. در دوران حکومتداری اوباما،‌ هزینه‌های سالانه آمریکا بر روی "عملیات آزادی عراق" و تلفات ائتلاف به شدت کاهش یافت. آمریکا سال گذشته سه میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه کرد که در مقایسه با 142 میلیارد و 100 میلیون دلاری که در آخرین سال ریاست جمهوری بوش در 2008 خرج شد، کاهش بسیاری را نشان می‌دهد. تلفات ائتلاف در عراق سال گذشته تنها سه ‌مورد بود که می‌توان آن را با آمار 961 قربانی سال 2007 مقایسه کرد که سال اوج تلفات محسوب می‌شود.

اما تلفات غیرنظامیان در عراق داستان متفاوتی دارد. سال گذشته آمار تلفات غیرنظامیان در عراق از سال 2003 به بالاترین حد خود رسید و این آمار از سال 2010 همچنان رو به افزایش است.

انتهای پیام

کد N809530

وبگردی