آفتاب
رویوران در گفتگو با مهر مطرح کرد:

پایان بلندپروازیهای سعودی با شکست دریمن/جنگ نشانه استیصال عربستان

پایان بلندپروازیهای سعودی با شکست دریمن/جنگ نشانه استیصال عربستان

کارشناس مسائل منطقه و خاورمیانه گفت: شکست عربستان دریمن پایانی در بلندپروازی‌های سعودی در منطقه و آغاز سازش از سوی عربستان با ایران خواهد شد. لذا نتیجه جنگ قطعاً در سیاست‌های آتی عربستان تاثیرگذاراست.

حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اقدامات عربستان در یمن و فرود هواپیمای کمک‌های ایرانی برای دومین بار و حمله به فرودگاه یمن، گفت: در مورد هواپیما، کاری که عربستان انجام داد یک تخلف هوایی است، به دلیل آنکه حریم هوایی یمن یک حریم ملی است و دولت یمن می‌تواند در این باره تصمیم بگیرد.

حریم هوایی یمن ملی است/ اقدام غیر قانونی عربستان

وی ادامه داد: اینکه یک کشور دیگری بر اساس تجاوز اعلام کند که حریم هوایی یا دریایی، نظامی است یک اقدام غیرقانونی است.

رویوران با اشاره به ارسال هواپیمای کمک‌های انسان دوستانه ایران، اظهار داشت: اینکه ایران هواپیما ارسال کرده و حاضر به تمکین در مقابل تهدید آنها نشد، به این دلیل است که منطقه ممنوعه پروازی از طرف سازمان‌های بین‌المللی اعلام نشده و وضعیت عادی برای آسمان یمن حاکم است و این حریم متعلق به دولت این کشور است و به همین دلیل نیز خلبان ایرانی قانون‌شکنی عربستان را نپذیرفته است.

وی به بمباران فرودگاه یمن از سوی عربستان اشاره کرد و اظهار داشت: آنها چون جرات برخورد با هواپیما را نداشتند، باند فرودگاه صنعا را بمباران کردند. انهدام باند پرواز مدنی و مسافربری، جنایت دیگری است که متاسفانه عربستان در مدت اخیر دائما مرتکب این گونه جنایات می‌شود و جامعه بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت نسبت به عربستان سکوت کرده و به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به طور کلی عربستان دارای نفوذی در یمن بود که این نفوذ چند دهه استمرار داشته است و اکنون آن را از دست داده است و چون از طریق سیاسی، توان بازتولید این نفوذ را نداشت، دست به جنگ زده است.

جنگ نشانه استیصال عربستان است 

وی افزود: جنگ آخرین گزینه‌ای است که سیاستمداران در صورتی که راه دیگری پیش‌رو نداشته باشند، در پیش می‌گیرند، لذا جنگ نشانه استیصال عربستان است. آنچه در ۳۷ روز گذشته که از جنگ در یمن گذشته است، نشان می‌دهد که عربستان در تحقق اهداف خود موفق نبوده و در باتلاق گیر کرده است و هیچ کدام از شرایطی که عربستان از روز اول اعلام کرده بود، محقق نشده است. بازگشت حوثی‌ها، تحویل شهرها و تحویل سلاح‌ به ارتش و بازگشت منصور هیچ کدام به نتیجه نرسیده است و این امر نشان می‌دهد که عربستان تا چه حد دچار مشکل و بحران شده است.

شکست عربستان در یمن  

رویوران گفت: ممکن است برتری هوایی در یمن وجود داشته باشد، اما تحقق اهداف، شکست این اقدام را منعکس می‌کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تغییرات در دستگاه حکومتی عربستان و نقش این تغییرات در روند سیاست‌های موجود، اظهار داشت: این تغییرات تاثیرگذار خواهد بود. جنگ در یمن عمدتا از سوی شاهزاده محمد سلمان، وزیر دفاع و محمد بن نایف، وزیر کشور طراحی و اجرا شده است. در مورد بقیه مسئولان ۱۰ دقیقه و یا ۱۵ دقیقه قبل از شروع عملیات، مساله به آنها ابلاغ شده است که از جمله این افراد نیز وزیر امور خارجه عربستان بوده است.

ریوران گفت: این اقدام به شدت مورد اعتراض خیلی‌‌ها در داخل ساختار قرار گرفته است و در نهایت تحولات بعدی؛ یعنی حذف برخی از افراد صورت گرفت که به بحران یمن و جنگ در این کشور بازمی‌گردد.

ورود نظام سرکوب گرایانه در حکومت عربستان 

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: عربستان به دلیل این جنگ نتوانست همه اهداف را تحقق دهد و وارد گردابی شد که پایانی برای آن متصور نیست. حذف عده‌ای از سران در حکومت عربستان نشان می‌دهد که نظامی که به اصطلاح جوان‌گرایی شده، کاملا سرکوب‌گرایانه است و شنیدن صدای مخالف را برنمی‌تابد و با مخالفان خود برخورد بسیار شدیدی خواهد داشت.

وی درباره روند روابط ایران و عربستان با توجه به تغییرات موجود، اظهار داشت: آنچه در یمن اتفاق افتاد، یک ماجراجویی سیاسی است که اگر به نتیجه برسد که البته همه شاخص‌ها عکس این مطلب را نشان می‌دهد، عربستان سیاست تهاجمی خود را در منطقه گسترش می‌دهد.

شکست در یمن پایان بلندپروازی های عربستان درمنطقه است 

رویوران خاطر نشان کرد: شکست عربستان دریمن پایانی در بلندپروازی‌های سعودی در منطقه و آغاز سازش از سوی عربستان با ایران خواهد شد. لذا نتیجه جنگ در یمن قطعاً در سیاست‌های آتی عربستان تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: ایران همواره اعلام کرده حاضر به گفتگو است، اما این گفتگو نمی‌تواند به زیان مردان یمن، عراق و سوریه باشد. ایران حاضر به تبعیض‌زدایی در منطقه است اما این امر به معنای باز کردن منطقه برای عربستان نیست.

پیشنهادات ایران انسانی، هنجاری و بر اساس حاکمیت ملت هاست 

وی با اشاره به پیشنهادهای ایران برای حل بحران‌های منطقه، اظهار داشت: این پیشنهادها بر اساس نگاه مردم است. در مورد یمن نیز این مردم یمن هستند که تعیین‌کننده خواهند بود، نه ایران و عربستان. آنچه از طرف ایران برای حل بحران یمن پیشنهاد شده است، توقف جنگ و تعیین سرنوشت از سوی خود مردم است که این راه‌حل ایران، انسانی است، بر اساس قواعد و هنجارهای بین‌المللی است و احترام به حاکمیت ملت‌ها را در نظر دارد.

کد N809506

وبگردی