آفتاب

‌آغاز کوچ بهاره عشایر از شرق گلستان به استان‌های خراسان

‌آغاز کوچ بهاره عشایر از شرق گلستان به استان‌های خراسان

مدیر امور عشایری استان گلستان از کوچ بهاره عشایر از شهرستان های شرق استان گلستان به سمت استان‌های خراسان شمالی و رضوی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا علیپوری اظهار کرد: کوچ بهاره یک هزار و 978 خانوار عشایر کرد استان‌های خراسان شمالی و رضوی متشکل از 21 طایفه مستقل به سمت مراتع قشلاقی این استان‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این عشایر جمعیتی بالغ بر 11 هزار نفر را شامل می‌شود، تصریح کرد: عشایر این منطقه از سه ایلراه خشتلی‌، قازانقایه و شلمی به استان‌های خراسان کوچ می‌کنند.

به گفته وی، این عشایر پس از عبور از این سه ایلراه در شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین و قوچان مستقر خواهند شد.

مدیر امور عشایری استان گلستان ادامه داد: دام های عشایر استان خراسان رضوی و شمالی به همراه عشایر کوچنده ترکمن استان گلستان همه ساله در مراتع شهرستان‌های گنبدکاووس‌، کلاله و مراوه تپه چرا می‌کنند.

علیپوری افزود: عشایر کوچنده ترکمن استان گلستان نیز بر اساس آخرین سرشماری یک هزار و 600 خانوار و جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر هستند و در این فصل از سال به سمت استقرارگاه‌های ییلاقی خودشان حرکت می‌کنند.

جامعه عشایری استان‌های خراسان شمالی‌، رضوی و گلستان با 410 هزار راس دام زمستان را در سطح 350 هزار هکتار از مراتع شرق استان گلستان سپری کردند.

انتهای پیام

کد N809490

وبگردی