آفتاب
با اشاره به پیش‌نویس طرح جدید کنگره آمریکا

رئیس ستاد عراق در وزارت خارجه: آمریکا به دنبال تبدیل عراق به 3 کشور است

رئیس ستاد عراق در وزارت خارجه: آمریکا به دنبال تبدیل عراق به 3 کشور است

پارلمان عراق در سی و چهارمین جلسه خود که به ریاست «سلیم جبوری »و با حضور 280 نماینده برگزار شده بود، با تصویب قانونی اجرای طرح کنگره آمریکا مبنی بر ارسال سلاح برای عشایر سنی و پیشمرگ‌ها از سوی دولت آمریکا را ممنوع اعلام و تأکید کرد که با هرگونه اقدامی که موجب لطمه زدن به حاکمیت ملی و استقلال عراق شود مخالف است.

با توجه به ممنوعیت اعلام شده هیچ یک از دولتمردان عراقی اجازه مذاکره در این‌باره را نخواهند داشت و دولت عراق متعهد به فراهم سازی سلاح و تجهیزات لازم برای مقابله با داعش و آزادسازی تمامی شهرهای این کشور است و در این راستا باید تمامی نیروهای عراقی را علیه داعش بسیج کند.

پایگاه اینترنتی ایلاف روز چهارشنبه در خبری نوشت: قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا در تلاشند لایحه تجهیز تسلیحاتی نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی عراق به صورت مستقیم و بدون هماهنگی با دولت عراق را تصویب کنند در واقع جمهوری خواهان کنگره آمریکا خواهان حمایت مالی از نیروهای کرد و عشایر سنی عراق به صورت مستقیم و مسلح کردن آن‌ها بدون هماهنگی با دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هستند.

براساس پیش نویس قانون مذکور، مبلغی بین 178 تا 429 میلیون دلار به صورت مستقیم به نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی یا دیگر تشکیلات سنی که "ماموریت امنیت ملی" را اجرا می‌کنند، اختصاص می‌یابد.

رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که طرح کنگره ‌آمریکا در ارتباط با عراق نشانه جدیدی از رویکرد چندبعدی، مزدورانه و توسعه‌طلبانه این کشور در منطقه است، افزود: کنگره ‌آمریکا جزئی از ساختار سیاسی در این کشور است و بخشی از سیاست‌های آمریکا در منطقه را به پیش می‌برد.

ناصر کنعانی با بیان این‌که طرح کنگره آمریکا در ادامه سیاست‌های دوگانه آمریکا از ابتدای حمله داعش به عراق است، اظهار کرد: دولت آمریکا در ارتباط با کمک به دولت و ملت عراق جهت مقابله با داعش سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفت و با این طرح ماهیت این سیاست بیش از بیش خود را نشان می‌دهد .

وی با بیان این‌که بعد از حمله داعش به عراق، آمریکا از منظر مناسبات خاصی که با عراق دارد و موافقتنامه‌های راهبردی و دفاعی که بین دو کشور وجود دارد موظف بود در کوتاه‌ترین مدت ممکن به دولت و ملت عراق کمک کند؛ در حالی که با تعلل و آوردن بهانه‌های مختلف این کار را انجام نداد. بعد از تعلل یک ماهه به صورت صریح اعلام کرد تا زمانی که دولت عراق (نوری مالکی) تغییر نکند و دولتی متناسب با الگوهای موردنظر این کشور در عراق شکل نگیرد از ورود مستقیم جهت کمک به عراق برای مبارزه با داعش خودداری خواهد کرد. در مرحله بعد نیز اعلام کرد در صورتی که بغداد مورد حمله قرار بگیرد این کار را انجام خواهد داد.

این کارشناس مسائل عراق، افزود: آمریکایی‌ها آنقدر روی این موضوع پافشاری کردند که دولت مالکی عوض شد. سپس با حضور چندین کشور، ائتلافی را جهت مبارزه با داعش به وجود آوردند ولی این ائتلاف در عملکرد خود دچار دوگانگی بود چنانکه ائتلاف به وجود آمده به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان نقش برجسته و تعیین کننده‌ای در مبارزه با داعش نداشته است.

کنعانی تصریح کرد: حتی بعضاً اخبار و اطلاعاتی منتشر شد که هواپیماهایی ناشناس که همسو با نیروهای آمریکایی بوده‌اند کمک‌هایی را برای داعش ارسال کرده‌اند.

به گزارش ایسنا در پیش نویس کنگره آمریکا که جمهوری خواهان در پشت آن هستند شرط گذاشته شده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور به صورت شفاف بگویند که دولت عراق عضوگیری دیگر اقشار جامعه عراق زیر چتر نیروهای امنیتی را پذیرفته است تا مجلس نمایندگان آمریکا با پرداخت 715 میلیون دلار برای حمایت مالی از نیروهای عراق در سال آتی مخالف نکند.

در صورتی که مجلس نمایندگان آمریکا تاکید مشخصی از وزیران خارجه و دفاع آمریکا در خصوص پیوستن دیگر اقشار به نیروهای امنیتی عراق دریافت نکند 60 درصد اصول پیشنهادی یا 429 میلیون دلار به صورت مستقیم برای "نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی که ماموریت امنیت ملی را اجرا می‌کنند به عنوان گارد ملی سنی عراق" اختصاص می‌یابد.

رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه ادامه داد: در حال حاضر نیز ایالات متحده آمریکا کمک رسانی به دولت عراق را مشروط به موضوع دیگری کرده مبنی بر این‌که دولت عراق بخشی از کمک‌های اختصاص یافته به این کشور را با نسبت‌های خاص بین کردها و اهل سنت تقسیم کند و اگر دولت عراق این اقدام را انجام ندهد خودش مستقلاً عمل خواهد کرد.

کنعانی با بیان این‌که آگاهان سیاسی تأکید دارند که این طرح در راستای رویکرد تجزیه طلبانه‌ای است که از سوی بخش‌هایی در آمریکا نسبت به عراق دنبال می‌شود، افزود: درواقع آنها تلاش دارند که عراق را به سه کشور کردی، سنی و شیعه تقسیم کنند.

در پی رسانه‌ای شدن این موضوع مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق امروز عنوان داشت: مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم دارد قانونی را در مورد عراق صادر کند که براساس آن هر طائفه‌ای را مستقل از طائفه دیگر قرار می‌دهد و این امر آغاز تصمیم علنی خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمریکا سوء‌ نیت خود را علیه عراق نشان داده است، خواهان پاسخ قاطعانه دولت و پارلمان عراق علیه تصویب این پیش‌نویس شد.

در ادامه مخالفت‌ها باپیش نویس طرح کنگره آمریکا ، دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حالی که دولت عراق از تلاش‌های تمام دولت‌هایی که کنار عراق در جنگ با تروریست‌های داعش قرار دارند، استقبال می‌کند، ولی ما به همه تأکید می‌کنیم که تعامل با دولت عراق، باید همچنان در چارچوب احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باشد.

در این بیانیه آمده است: با معیارهای دوگانه با دولت عراق از سوی طرفهای خارجی مخالف هستیم و تأکید می‌کنیم که هرگونه تسلیح (گروه‌های عراقی) فقط باید از طریق دولت عراق بر اساس طرح‌های نظامی که وضع کرده، صورت گیرد.

دفتر نخست‌وزیری عراق تاکید کرده است پیش‌نویس طرح کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا مردود است و این طرح منجر به شکاف‌های بیشتر در منطقه خواهد شد. دولت عراق بر ضرورت عدم‌تصویب این طرح تأکید کرده است.

از سوی دیگر کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق با رد پیش‌نویس طرح کنگره آمریکا در خصوص عراق تأکید کرد: اقدام کنگره آمریکا برای مسلح کردن نیروهایی در عراق خارج از چارچوب دولتی بدون اجازه دولت عراق، پیام اطمینان بخشی به مردم این کشور نیست و با حاکمیت ملی عراق تعارض دارد.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به واکنش‌های گسترده‌ای که این طرح در عراق به دنبال داشته ادامه داد: مرجعیت شیعه در عراق، دولت عراق و همچنین گروه‌های مختلف سیاسی و جهادی به صورت گسترده نسبت به این طرح عکس‌العمل نشان داده‌اند؛ چرا که آنها نسبت به عواقب این طرح‌های خطرناک آگاهی دارند و آن را با نگرانی دنبال می‌کنند.

کنعانی با اشاره به طرح‌های گسترده آمریکایی‌ها در منطقه برای افزایش حضور و نفوذ شان در این منطقه مهم و استراتژیک و عدم موفقیت آنها در پیشبرد بسیاری از این طرح‌ها، اظهار کرد: نقش آمریکا در منطقه مخرب بوده است ،چرا که طرح‌های خطرناکی را برای مدیریت منطقه دنبال کرده است و این طرح‌ها منجر به افزایش بی‌ثباتی و به وجود آمدن گروه‌های تندروی تروریستی در منطقه شده است. به همین دلیل نخبگان سیاسی عراق نسبت به ماهیت این گونه طرح‌ها آگاهی لازم را دارند .

کنعانی افزود: ناگفته نماند که ملت عراق دوران تلخ یازده ساله گذشته که آمریکایی‌ها باعث شدند عراق تبدیل به کانونی برای ناامنی شود و صدها هزار نفر از مردم عراق کشته شوند را فراموش نخواهند کرد.

وی با بیان این‌که آمریکا تلاش می‌کند که طرح‌های خود در منطقه را با همکاری بخشی از نیروهای منطقه‌ای و محلی به پیش ببرد در حالی که آنها نماینده مردم منطقه نیستند، ادامه داد: سیاست‌هایی که هدف نهایی آن تجزیه عراق باشد با شکست روبرو خواهد شد؛ چرا که دولت عراق، نیروهای ملی و مردمی، همه بر استقلال و حفظ تمامیت ارضی عراق تأکید دارند.

در جریان این تحولات، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق روز گذشته (شنبه) در رأس هیأتی بلند مرتبه راهی واشنگتن پایتخت‌ آمریکا شد.

پیش از این رسانه‌ها خبر داده بودند که مسعود بارزانی با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مورد کردستان پس از نابودی داعش، عملیات‌ آزادسازی موصل و بازسازی مناطق تخریب شده در جنگ با داعش به رایزنی خواهد پرداخت.

مشاور رئیس منطقه کردستان عراق به خبرنگار تلویزیون المیادین در آمریکا خبر داده که بحث درباره تشکیل دولت مستقل کردی محور رایزنی‌های مسعود بارزانی در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن خواهد بود.

کنعانی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند یکی از اهداف پنهان این طرح کاهش نفوذ ایران در منطقه و به خصوص عراق است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش دارند با رویکرد چندگانه اهداف متعددی را در منطقه دنبال کنند و به نوعی با این گونه مداخلات، مدیریت سیاسی و امنیتی منطقه را در دست گرفته و نفوذ خود را گسترش دهند.

رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه، افزود: از سوی دیگر آمریکایی‌ها به نقش بازدارنده و موثر ایران در منطقه نیز توجه دارند. آنها در عراق همواره در پی این بودند که مانع شوند دولتی در این کشور شکل بگیرد که گرایش‌های همسو با مقاومت داشته باشد.

کنعانی تصریح کرد: آمریکایی‌ها از یک سو تلاش می‌کنند دولت مردمی عراق را تضعیف کنند و از سوی دیگر اگر موفق نشدند از ابزارها و شیوه‌های دیگری اهداف خود را دنبال کنند.

رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه ادامه داد: نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه از جمله عراق طبیعی است و ماهیت مداخله جویانه ندارد. رابطه ایران و عراق شفاف ،توأم با همکاری و احترام متقابل است و جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت تثبیت شرایط سیاسی و امنیتی در عراق تلاش کرده است و این یک همکاری راهبردی بین ایران و عراق محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سابقه مداخلات توسعه‌طلبانه و مداخله جویانه آمریکا در منطقه، اظهار کرد: این‌که آمریکا در تلاش است ، که نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و عراق محدود کند در راستای همان سیاست مداخله جویانه و توسعه طلبانه اش در منطقه است.

انتهای پیام

کد N809417

وبگردی