آفتاب
یک کارشناس سیاسی هشدار داد:

احتمال بروز یک تقابل هسته‌ای میان مسکو و واشنگتن

احتمال بروز یک تقابل هسته‌ای میان مسکو و واشنگتن

یک کارشناس برجسته سیاسی نسبت به ختم شدن اختلافات روسیه و آمریکا در بحران اوکراین به یک تقابل هسته‌ای هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نیوز، برایان بندر،‌ کارشناس برجسته مسائل سیاسی در این باره نوشت: با وجود گذشت بیش از یک ربع قرن از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هنوز آمریکا و روسیه دارای 2000 کلاهک هسته‌ای نصب شده بر روی موشک‌های بالستیک خود هستند که می‌توانند هر لحظه علیه دیگری مورد استفاده قرار گیرند.

این کلاهک‌های هسته‌ای آماده پرتاب؛ در صورت هشدار ردیاب‌ها و ماهواره‌ها در مورد حمله نظامی دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به طوری که رییسان‌جمهور هر دو کشور از هنگام اعلام هشدار، تنها 20 دقیقه فرصت دارند تا در مورد استفاده از موشک‌های هسته‌ای خود تصمیم بگیرند.

هم اکنون با افزایش تنش و اختلافات میان دو دشمن دیرینه احتمال و خطر اتخاذ تصمیم‌ها نادرست و اشتباهات محاسباتی تحت تأثیر اختلافات میان دو طرف افزایش یافته است.

البته بندر تنها کسی نبوده که نگران بروز تقابل هسته‌ای میان مسکو و واشنگتن بوده است.

جیمز کارترایت، ژنرال بازنشسته آمریکایی که در سال 2011 و پیش از بازنشستگی از زرادخانه هسته‌ای آمریکا بازدید کرده است قرار است به همراه چند مقام نظامی روسیه و دیگر رهبران امنیتی جهان از آمریکا و روسیه درخواست کنند تا موشک‌های هسته‌ای خود را که در حال آماده باش قرار دارند غیرفعال کنند.

در درخواست این‌گونه مطرح شده است که آمریکا و روسیه با خطرات جدی در مورد بروز تقابل هسته‌ای در اثر بروز یک اشتباه و ارزیابی غلط اطلاعاتی یا اشتباه متوجه شدن قصد دیگری روبه‌رو هستند.

او هشدار داد: این در حالی است که اغلب همکاری‌های مسکو و واشنگتن در مورد مسائل منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای به دلیل بروز بحران اوکراین متوقف شده است. این مسأله علاوه بر کاهش همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های نظارت بر منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در سرتاسر جهان همکاری‌های مسکو و واشنگتن در راستای اجرای معاهداتی که میان دو طرف در جهت کوچک کردن زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور به امضا رسیده‌ است را نیز کاهش خواهد داد.

انتهای پیام

کد N809381

وبگردی