آفتاب
‌رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی‌ اردبیل:

‌عوامل به وجود آورنده دیابت هنوز ناشناخته است

‌عوامل به وجود آورنده دیابت هنوز ناشناخته است

بیماری دیابت از پرخطرترین بیماری‌ها محسوب می‌شود که اگر بیمار جدی نگیرد، بیشتر در معرض خطر و مرگ قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اردبیل، طبق برآورد فدراسیون بین المللی دیابت در سال ‏2003، 194 ‏میلیون دیابتی در سراسر جهان زندگی می‌کنند و تخمین زده می شود که درسال ‏2025 ‏این تعداد به 333‏ میلیون نفر برسد‏.‏

با توجه به اینکه دیابت برای سلامتی جهانیان یک تهدید است، می‌توان گفت که بالغ بر‏ 3.6 ‏درصد ازجمعیت جهان با دیابت زندگی می‌کنند‏.‏ درحال حاضر دیابت چهارمین علت مرگ و میر در بیشتر کشورهای توسعه یافته است.

انجمن بیماران دیابتی استان اردبیل 5هزار عضو دارد‏

سید شیوا اسبقیان رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل گفت: انجمن حمایت از بیماران دیابتی در استان اردبیل از سال 83 تشکیل یافته و حدود 5 هزار نفر عضو دارد.

وی افزود: بعضی از بیمارانی که در این انجمن عضو هستند، توسط پزشکان معتمد با 30درصد تخفیف مورد مداوا قرار می‌گیرند.

وی با تشریح فعالیت انجمن خیریه دیابت، افزود: هر ساله کمک‌های نقدی که از طرف مردم به حساب این انجمن واریز می‌شود، صرف اجاره ساختمان انجمن حمایت از بیماران دیابت و بعضی هزینه‌های این انجمن می‌شود.

اسبقیان با بیان اینکه این انجمن آموزش‌هایی از قبیل آموزش پیشگیری خانواده‌ها از مصرف قند و نوشابه و بعضی مواد غذایی برگزار می‌کند، گفت: افراد ریسک پذیر، کم تحرک و افرادی که استرس کاری زیادتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به قند خون هستند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان اردبیل بیان کرد: سال گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از مردم خونگیری شد تا در جریان سالم بودن مردم در زمینه ابتلا به بیماری دیابت قرار بگیریم که خوشبختانه آمارمثبتی در این زمینه مشاهده نشد.

اسبقیان تصریح کرد: از جمله فعالیت‌های این انجمن تشکیل پرونده برای بیماران، ویزیت رایگان برای بیماران بی‌بضاعت توسط پزشکان معتمد انجمن، ایجاد تسهیلات لازم جهت بستری بیماران دیابتی، تقبل هزینه آزمایشگاه جهت بیماران دیابتی بی‌بضاعت، تخصیص وام‌های قرض الحسنه، تشکیل کلاس‌های آموزشی و کلاس تغذیه، تامین شکر مخصوص بیماران و دستگاه‌های تست قند خون برای بیماران است.

عوامل به وجود آورنده دیابت هنوز ناشناخته است

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی استان اردبیل افزود: عوامل به وجود آورنده دیابت هنوز هم ناشناخته است ولی عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌ تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد به دیابت دارند.

وی با اشاره به انواع دیابت، افزود: افرادی که دیابت نوع اول دارند یعنی مقدار خیلی کمی انسولین تولید می‌کنند و یا اصلا انسولینی در بدنشان تولید نمی‌شود، لازم است که برای ادامه زندگی انسولین تزریق کنند، این نوع دیابت بیشتر در کودکان و نوجوانان است.‏

اسبقیان افزود: نوع دوم دیابت افرادی هستند که نمی‌توانند از انسولین استفاده موثر کنند، آنها می‌توانند بیماریشان را تنها با تغییر روش زندگی کنترل کنند و معمولا بیشتر به داروهای خوراکی نیاز دارند و کمتر به انسولین.‏ نوع سوم دیابت در بعضی موارد حاملگی اتفاق می‌افتد اما معمولا پس از حاملگی برطرف می‌شود‏.‏ طبق آمار بیش از‏90 ‏درصد از موارد دیابت در جهان دیابت نوع دوم است.‏

وی گفت: دیابت یک بیماری مزمن است که وقتی پانکراس(لوزالمعده)، انسولین تولید نمی‌کند یا وقتی که بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده استفاده موثر کند، اتفاق می‌افتد‏. توقف تولید انسولین یا استفاده نکردن ازانسولین هر دو باعث افزایش گلوکز در خون می‌شود‏.‏

وی افزود: در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد، از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند.

اسبقیان گفت: مطالعات نشان داده است که تنها 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط روزانه همراه با 5 تا 10 درصد کاهش وزن اضافی، موجب کاهش 58 درصد خطر ابتلا به دیابت می‌گردد.

علائم اولیه بیماری قند خون شامل پراداری وپرنوشی است

فرهاد پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: علائم بیماری قند خون شامل پراداری و پرنوشی است که جزو علائم اولیه است.

وی تصریح کرد: کسری عوارض درازمدت مانند قلبی عروقی است که به مرحله پیشرفته می‌رسد که در اثر بیماریهای قلبی معمولا بدون درد در بحث اعصاب تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: بیمار درد آن‌چنانی در دیابت نوع یک حس نمی‌کند و اگر بخواهد با پیشگیری و درمان و با تست‌های قند خون و تست گلوکز و جی تی سی می‌تواند آن را تشخیص دهد.

پورفرضی افزود: علائم دیابت نوع یک شامل خشکی دهان، دفع ادرار زیاد و... است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: بیماری قند خون نوع یک در کودکان و نوع دو در بزرگسالان مشاهده می‌شود که بیماری نوع دو در افراد چاق بیشتر مشاهده می‌شود.

پورفرضی اضافه کرد: در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های ترشح کننده انسولین با واسطه ایمنی (گلبول‌های سفید ) و توسط محرک‌هایی مثل ویروس‌ها، سموم یا عوامل محیطی صورت می‌گیرد، اما به طور کلی علت دقیق آن مشخص نیست.

وی همچنین اضافه کرد: افراد مبتلا به دیابت نوع یک، باید رژیم غذایی مخصوص داشته باشند و تمرینات منظم ورزشی و همچنین تزریق انسولین نیز از اعمال روزانه آنها خواهد بود.

حسین لطیفی یکی از شهروند اردبیلی مبتلا به بیماری قند خون در گفت وگو با ایسنا، گفت: با انجام ورزش به خصوص ورزش‌های ایروبیک و تمرینات وزنه‌برداری انسولین بدنم کم شده است.

وی گفت: با رعایت فعالیت منظم ورزشی و رژیم غذایی که هر دو منجر به کاهش وزن و کمتر شدن چربی‌های اضافی در بدن می‌شود، توانسته‌ام مقاومت به انسولین را کاهش داده و قند خون خود را کنترل کنم.

براساس مطالعات پژوهشگران، سطح قند خون در کودکان دیابتی ارتباط قابل توجهی با مدت زمان نشستن پای تلویزیون دارد. گرچه بیشتر پزشکان معتقدند که دیابت نوع اول ارتباطی با چاقی و سطح فعالیت ندارد، ولی برخلاف این نظریه‌ها نشان داده شده است که هرچه کاهش فعالیت بدنی بچه‌ها بیشتر شود احتمال عدم کنترل قندخون هم بالاتر می‌رود و هرچه این ساعات بیشتر شود، سطح قند خون کودک دیابتی هم بالاتر می‌رود. پس توصیه می‌شود که خانواده‌ها با این پدیده مضر مقابله کرده و کودک را از تماشای طولانی مدت تلویزیون و بی‌حرکتی منع کنند.

انتهای پیام

کد N809245

وبگردی