آفتاب

رویکرد ضد ایرانی؛ جولانگاه فرانسه در ریاض

رویکرد ضد ایرانی؛ جولانگاه فرانسه در ریاض

بین الملل: مسئله هسته ای ایران به دستاویزی قابل توجه برای فرانسه تبدیل شده است تا بتواند با اتخاذ مواضع تند علیه ایران از مواضع ضد ایرانی سعودیها بهره گرفته و اهداف خود را در ریاض محقق کند.

هنوز جوهر تفاهمنامه لوزان خشک نشده بود که «لوران فایبیوس» وزیر خارجه فرانسه برای اولین بار قصد سفر به ریاض کرد و دیدارهای او با مقامات سعودی مقدمه ای بود برای سفر دیگر مقامات بلندپایه فرانسوی به ریاض و برگزاری نشستهای متعدد با مقامات سعودی.

از اهداف بارز سفر فابیوس به ریاض می توان به عقد قراردادهای جدید درخصوص طرحهای سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور با شراکت شرکتهای اعتباری فرانسوی کوفاس و کیس دی دپو، رایزنی درخصوص همکاریهای دوجانبه در زمینه گردشگری و همچنین امضای قرارداد جدیدی در خصوص همکاری هسته ای اشاره کرد.

فابیوس در جریان این سفر با مسئولان ذی ربط در خصوص گسترش همکاریها و انعقاد قراردادهای جدیدی در « شهرک ملک عبدالله برای استفاده از انرژی هسته‌ای و انرژی‌های نوین به رایزنی پرداخت.

اندکی پس از بازگشت فابیوس از عربستان، این بار «فیلیپ فاران» رئیس هیئت مدیره شرکت هسته ای اریفا به ریاض رفت تا با مقامات ذیربط در شهرک هسته ای ملک عبدالله به گفتگو بپردازد.

همچنین «جان او لودریان» وزیر دفاع فرانسه و «ایمانوئل ماکرون» وزیر اقتصاد این کشور نیز قرار است طی روزهای آتی به ریاض بروند.

از سوی دیگر حملات هوایی ائتلاف ضد یمن به این کشور به سرکردگی عربستان که همچنان در تداوم است از حمایت شدید دستگاههای اطلاعاتی فرانسه برخوردار است چنانکه ماهواره های جاسوسی فرانسه خدمت شایانی به این جنگ کردند.

پس از آغاز حملات به یمن کاخ الیزه تحت فرمانی به سازمانهای اطلاعات خارجی و اطلاعات نظامی فرانسه دستور داد که از حملاتی که عربستان آغازگر آن به یمن بود حمایت کنند و پس از آن این عملیات توسط ماهواره های جاسوسی «بلیاد» و «هولیوس» فرانسه پشتیبانی اطلاعاتی می شود چنانکه تصاویر این ماهواره ها با وضوح کمتر از یک متر از یمن در اختیار کارشناسان و دستگاه اطلاعات عربستان قرار می گیرد.

فرانسه با این اقدام خود در واقع با یک تیر دو نشان زده است هم از عربستان در جنگ یمن همسو با سیاستهای خود حمایت کرده است و هم قدرت ماهواره های خود را به رخ ریاض می کشد که خود این امر تبلیغی است برای فروش این ماهواره ها به عربستان که طی ماههای اخیر مذاکرات سری فراوانی در این خصوص میان دو کشور صورت گرفته است.

کد N809114

وبگردی