آفتاب

تاکید جان کری بر ادامه روند اصلاحات در سریلانکا

تاکید جان کری بر ادامه روند اصلاحات در سریلانکا

وزیر خارجه آمریکا طی سفر به سریلانکا همزمان با تحسین دولت جدید اصلاح طلب این کشور هشدار داد، آشتی عمومی حقیقی با اقلیت قومی تامیل پس از درگیری‌ها در سریلانکا نیازمند زمان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جان کری"، وزیر خارجه آمریکا سپس به دلیل طرح مصالحه‌اش با اقلیت تامیل پس از 37 سال درگیری‌های قومی به تقدیر از ماتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهور سریلانکا پرداخت. گفته می‌شود طی این درگیری‌ها بیش از 100 هزار تن جان خود را از دست دادند.

کری طی سخنرانی خود در کولومبو، پایتخت سریلانکا در این باره گفت: صلح حاصل شده است اما مشاهده آشتی عمومی حقیقی نیازمند زمان است.

وی همچنین از دولت سریلانکا خواست تا پرونده‌های هزاران تنی را که در درگیری‌های شدید سال 2009 مفقود شدند، پیگیری و پاسخ را هرچند دردناک پیدا کند.

سیریسنا از زمان رسیدن به قدرت در ماه ژانویه، متعهد شده تا بیش از ماهیندا راجاپاکسه، رئیس جمهور پیشین سریلانکا روند آشتی عمومی را پیگیری کند.

کری در ادامه اظهاراتش در این باره عنوان کرد: دولت سریلانکا با من درباره تشکیل یک کمیسیون و سایر اقدامات برای بهبود روند آشتی عمومی با همکاری سازمان ملل گفت‌وگو کرد و من می‌دانم که آنها حقیقتا و عمیقا به این مساله متعهدند.

این در حالی است که سیریسنا همچنین فرآیند محدود کردن قدرت مقام ریاست جمهوری را آغاز کرده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اظهار کرد: من امروز اینجا هستم تا به مردم سریلانکا بگویم، مردم آمریکا در مسیر احیای دموکراسی در کنار آنها خواهند بود.

وی همچنین به رابطه این کشور با آمریکا اشاره و عنوان کرد: تا همین اواخر، دیپلمات‌های ما به ویژه در مسائل حقوق بشری با همتایان سریلانکایی خود درگیر بودند اما اکنون با دولت جدید ما این شانس را داریم تا صفحه را برگردانده و با یکدیگر همکاری کنیم. امروز آغاز یک دوستی بسیار بسیار ویژه است.

در دوره ریاست جمهوری راجاپاکسه، دولت سریلانکا به دلیل اجازه ندادن جهت انجام تحقیقات درباره کشتارهای گسترده و نقض حقوق بشر در پایان جنگ بین "ببرهای تامیل" و "نیروهای دولتی"، در آستانه مواجهه با تحریم‌های واشنگتن قرار داشت. پیشتر همزمان با سردی روابط کلمبو با دهلی و واشنگتن، دولت سریلانکا به سمت چین گرایش پیدا کرده بود.

کری در ادامه سفر خود به کلمبو قرار بود امروز (یکشنبه) پیش از سفر به کنیا با رهبران تامیلی‌ها دیدار و گفت‌وگو کند.

در همین حال وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش بر مسائل پیش آمده در مالدیو پرداخت و گفت: با بازداشت 200 تن در اعتراضات مالدیو، دموکراسی در این کشور در خطر است.

جمعه شب اعتراض گسترده در حمایت از محمد نشید، رئیس سابق این کشور در پایتخت این کشور صورت گرفت. پیش از این اعتراضات نشید به 13 سال حبس محکوم شده بود.

به گفته شاهدان همزمان با افزایش دستگیری‌ها، آرامش به خیابان‌های ماله پایتخت این کشور بازگشته است. اما همزمان با دفاع مقامات مالدیو از اعمال فشار برای آرام کردن اوضاع، جان کری نسبت به این اقدامات اعتراض و عنوان کرد: اکنون شاهد تهدید دموکراسی در مالدیو هستیم. به جایی که رئیس جمهور سابق آن بدون محاکمه شدن در زندان به سر می‌برد. این بی‌عدالتی است که به زودی باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N809109

وبگردی