آفتاب

تغذیه با شادابی پوست و مو، ارتباط دارد؟

تغذیه با شادابی پوست و مو، ارتباط دارد؟

داشتن پوست و موی سالم خواسته هر کسی است اما شاید برخی متوجه نباشند که غذایی که می‌خوریم، علاوه بر حفظ سلامتی بدن، تاثیر زیادی در حفظ زیبایی ما دارد. یک برنامه غذایی مناسب باید تمام موادمغذی لازم برای حفظ سلامتی بدن و زیبایی ظاهر را به مقدار کافی فراهم کند.

داشتن پوست و موی سالم خواسته هر کسی است اما شاید برخی متوجه نباشند که غذایی که می‌خوریم، علاوه بر حفظ سلامتی بدن، تاثیر زیادی در حفظ زیبایی ما دارد. یک برنامه غذایی مناسب باید تمام موادمغذی لازم برای حفظ سلامتی بدن و زیبایی ظاهر را به مقدار کافی فراهم کند.

شیما افتخاری، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا)منطقه قزوین، اظهارکرد: رژیم‌های غذایی نامناسب مهم‌ترین و شایع‌ترین علت شلی و چروک زودرس پوست و ریزش مو به شمار می‌روند.

وی افزود: موی سالم برای رشد به انواع ویتامین‌ها و عناصر معدنی و املاح خونی احتیاج دارد و البته رژیم‌های غذایی باید تحت نظر متخصصان تغذیه، به نحوی تنظیم شود تا مواد لازم برای رشد مو و سلامت پوست در آن‌ها گنجانده شده باشد.

این کارشناس تصریح‌کرد: رژیم‌های سنگین باعث ریزش مو، اختلال در رنگ دانه‌های پوست، تیرگی و بزرگ شدن روزنه‌های پوست می‌شود.

وی ادامه داد: رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت پوست تقریبا همان رژیمی است که برای حفظ سلامت کل بدن نیاز است، زیرا رژیم غذایی مناسب فرایند پیری سلولی را کُند می‌کند و پوست نیز به عنوان جزئی از بدن سلامت بیشتری به دست می‌آورد.

افتخاری از عوامل موثر در سلامت پوست و مو به پروتئین، چربی‌ها، آب، ویتامین‌ها و املاح اشاره کرد و توضیح داد: بخشی از پوست بدن از پروتئین تشکیل شده، کمبود پروتئین باعث شل‌شدن پوست می‌شود که برای حفظ سلامتی مو، پوست، دندان‌ها، ناخن و سفت شدن پوست باید هر روز به مقدار کافی پروتئین مصرف شود.

وی ادامه‌داد: کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های بافت پیوندی پوست است که در جلوگیری از ایجاد چین و چروک و برطرف کردن آن نقش مهمی دارد که ویتامین C برای تولید کلاژن بسیار ضروری و حیاتی است.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: غذاهای پروتئینی باعث می‌شوند بدن بین سلول‌های جدید و سلول‌های مرده پوست تعادل برقرار کنند که نمونه‌ای از منابع غذایی آن، شامل ماهی، مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، جوانه گندم و پروتئین‌های گیاهی است.

وی با اشاره به اینکه چربی‌های غیراشباع موجود در روغن‌های گیاهی باعث جذب ویتامین‌های محلول در چربی می‌شوند، خاطرنشان کرد: تامین چربی پوست، باعث درخشندگی و شادابی آن می‌شود و افراد می‌توانند روزانه یک تا دو قاشق مرباخوری روغن مایع گیاهی همراه با سالاد مصرف کنند که کره و روغن‌های گیاهی از جمله منابع‌غذایی چربی‌ها محسوب می‌شوند.

افتخاری ضمن تاکید بر اینکه روزانه باید شش تا هشت لیوان آب نوشیده شود، توضیح‌داد: آب رطوبت پوست را تامین و سموم را از بدن دفع می‌کند و همچنین آلودگی‌های خون را از بین می‌برد و مانع جوش زدن روی پوست می‌شود، در صورتی‌ که به مقدار کافی آب نوشیده نشود بدن از ذخایر آبی خود استفاده می‌کند و باعث کم آبی پوست و خشک‌شدن آن می‌شود.

وی گفت: ویتامین A موجب کاهش چین و چروک پوست، پیشگیری و از بین رفتن عفونت‌های پوستی، تقویت و استحکام بافت‌ها، سلامت و مقاومت پوست و مخاط می‌شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، افزود: کمبود ویتامین A باعث بیماری شب کوری و بعضی بیماری‌های پوستی مانند خارش و خشکی پوست، خشکی قرنیه و خشکی و ریزش مو می‌شود که از منابع‌غذایی غنی از ویتامین A می‌توان به جگرسیاه، روغن کبدماهی، شیر و لبنیات، هویج، هندوانه، گوجه فرنگی، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات سبز برگی شکل اشاره کرد.

وی، غلات سبوس‌دار، آجیل، گوشت قرمز، جگر، سبزیجات و مخمر آب جو را غنی از ویتامین نوع B دانست و خاطرنشان کرد: این ویتامین موجب ترمیم و احیای رنگ پوست، کاهش اثرات استرس، افزایش تولید گلبول‌های سفید برای مقابله با جوش‌ها، افزایش جریان خون و متابولیسم می‌شود.

افتخاری تصریح کرد: ویتامین C موجب تولید، تثبیت و موازنه میزان کلاژن پوست، درمان زخم‌ها و جراحات، رفع لکه‌های پوستی، تنظیم عمل غدد چربی پوست، جلوگیری از تجمع رنگدانه‌های پوستی، جلوگیری از کبودی و خونریزی زیرجلدی می‌شود و در اثر کمبود این ویتامین، پوست به آسانی ترک می‌خورد و نشانه‌های پیری ظاهر می‌شود.

به گفته‌ی این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، انواع سبزیجات سبز، فلفل سبز و قرمز، گوجه‌فرنگی، مرکبات، توت‌فرنگی، کیوی و سیب‌زمینی دارای مقادیر بالایی از ویتامین C هستند.

افتخاری، غلات سبوس‌دار، جوانه گندم، شیر، روغن‌های مایع گیاهی، مغزها، جگر و ذرت را غنی از ویتامین E برشمرد و یادآور شد: این ویتامین موجب جلوگیری از خشکی پوست و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای، افزایش تکثیر سلول‌های پوست و تاخیر در فرآیند پیری، کاهش قرمزی ناشی از نور خورشید و آفتاب سوختگی، ضد التهاب و مفید در بهبود جای زخم می‌شود.

انتهای پیام

کد N809039

وبگردی