آفتاب
هروی در گفتگو با مهر؛

امتیاز به غربی‌ها در مذاکرات نباید خاطرات تلخ گذشته را تکرار کند

امتیاز به غربی‌ها در مذاکرات نباید خاطرات تلخ گذشته را تکرار کند

نماینده مردم قائنات در مجلس با اشاره به خاطرات تلخ ملت ایران از قراردادهایی چون گلستان و ترکمانچای گفت: امتیاز به دولت های غربی در مذاکرات نبایدخاطرات تلخ گذشته را برای ما تکرار کند.

جواد هروی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز دور جدید گفتگوهای هسته ای ایران و ۱+۵ برای نگارش متن توافق جامع، با اشاره به الزامات انجام بهتر مذاکرات گفت: دنیای دیپلماتیک، دنیای ظریفی است و هیاهو و جنجال در عالم پر از مکر و حیله هیچ‌وقت به نفع ما تمام نمی شود؛ آن هم در شرایطی که طرف مقابل ما دولتی مانند ایالات متحده آمریکا باشد.

وی افزود: بر همین اساس من معتقدم تکیه بر شانه‌های توانایی که به آنها اعتماد کرده ایم و تیم مذاکره‌کننده‌ای که ورود به این عرصه کرده است، و وجود افراد شاخصی مانند آقایان ظریف، صالحی و عراقچی جای هرگونه تردیدی را برمی دارد که ما نسبت به اصل قضیه سوءظن داشته باشیم.

هروی در عین حال تصریح کرد: چون این مقوله برای مملکت است و می تواند با سرنوشت کشور گره بخورد، از این جهت اهمیت دارد و دقت نظر و حساسیت مذاکره کنندگان را می طلبد که نکند خاطره تلخ قراردادهایی مثل گلستان و ترکمانچای را برای ما زنده کند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر مردم دلواپسند، به این جهت است که خاطرات تلخی در ذهن خود دارند و ما هیچگاه حاضر نیستیم که آن خاطرات تلخ را امروز و در شرایطی که در منطقه و جهان دارای قدرت هستیم، دوباره تجربه کنیم؛ اگر روزگاری به قراردادهای خفت‌بار تن می دادیم، به دلیل ضعفی بود که داشتیم، اما امروز جمهوری اسلامی ایران از موضع اقتدار در منطقه ایفای نقش می کند و همه بر آن اذعان دارند، لذا همانطور که در عرصه دیپلماسی خارجی تاکنون توانسته‌ایم به‌عنوان قدرت برتر غرب آسیا (خاورمیانه) مطرح شویم، من تصور می کنم که در عرصه مذاکرات هسته ای هم باید این قوت و قدرت را کامل‌تر نشان دهیم.

مذاکره‌کنندگان ما باید تقلای بیشتری نسبت به مذاکره‌کنندگان غربی داشته باشند/ لزوم توجه به اقتدار نظام و چشم‌انداز آینده کشور

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان در ادامه اظهار داشت: دولت های غربی در مذاکرات نمی‌خواهند چیزی را از دست بدهند؛ قرار است چیزی را که از ما گرفته اند، به ما برگردانند، این روح قضیه است، لذا آنها تلاش می کنند که چون چیزی از دست نداده اند، بر آن چیزی که از ما گرفته اند، اصرار کنند؛ به همین دلیل این ما هستیم که باید نسبت به تیم مذاکره کننده طرف مقابل تقلای بیشتری داشته باشیم، چون این مساله به حیثیت ما بستگی دارد.

هروی افزود: بر این اساس، من معتقدم که تیم مذاکره کننده ما باید با تأمل، بردباری و شکیبایی پیش بروند و چه در رابطه با مخالفت های داخلی و چه در رابطه با مبارزه خارجی، آنچه باید مدنظرشان باشد، اقتدار نظام و چشم‌انداز آینده کشور است و اهدافی را که در بحث دیپلماسی خارجی دنبال می کنیم، مدنظر داشته باشند.

وی ادامه داد: من هنوز هم معتقدم که برخی از کج خلقی هایی که در زمینه مباحث خارجی صورت گرفته، نباید انجام می شد؛ چراکه آستانه فضای بین المللی، آستانه حرکت های هیجانی نیست و ما هنوز داریم چوب برخی از حرکت های مبتنی بر نگاه های غیرمنطقی و همراه با تشتت و تفرقه آراء را می‌خوریم.

امتیاز دادن به غربی‌ها نباید خاطرات تلخ گذشته را تکرار کند/ مذاکرات بهترین بهانه همدلی است

نماینده مردم قائنات با اشاره به سال همدلی و همزبانی اظهار داشت: امروز بهترین بهانه این است که این معرکه مذاکرات هسته ای به توحید جمهوری اسلامی مزین شود، اما شرط این مساله آن است که ما از حقوق هسته ای خودمان عقب‌نشینی نکنیم.

هروی ادامه داد: دولت های غربی امروز مجبورند که ما را بپذیرند؛ روح مذاکرات باید بر این نکته قرار بگیرد و بچرخد که دولت های غربی بیش از ما به توفیق در این حرکت نیاز دارند، لذا با اتکاء به این قضیه معتقدم پیشرفت در این مذاکرات می تواند امکان پذیر باشد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان تصریح کرد: دولت آمریکا و کنگره و سنای این کشور می‌خواهند از جمهوری اسلامی امتیاز بگیرند؛ اینطور نباشد که امتیاز دادن به دولت های غربی یک خاطره تلخ را همچون گذشته برای ما تکرار کند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته در این رابطه تکیه بر ظرفیت های بالای خرد جمعی در داخل و وحدت و همدلی ضروری است.

کد N809013

وبگردی