آفتاب

آمریکا پیشنهاد پکن را درباره جزایر مورد مناقشه نپذیرفت

آمریکا پیشنهاد پکن را درباره جزایر مورد مناقشه نپذیرفت

ایالات متحده آمریکا پیشنهاد یک مقام ارشد چین را مبنی بر اینکه می‌تواند از جزایر مورد مناقشه دریای چین جنوبی برای عملیات‌ بین‌المللی امداد و نجات استفاده کند،‌ نپذیرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، غرب همواره از برنامه ساخت و ساز چین در جزایر جنجالی در دریای چین جنوبی خصوصا ساخت باند پرواز و سایر سازه‌ها انتقاد می‌کند.

پیش از این آدمیرال ووشنگلی به همتای آمریکایی خود آدمیرال جاناتان گرینرت پیشنهاد داده بود که از جزایر مورد مناقشه برای اهداف عملیات‌ امداد و نجات استفاده شود.

به گفته این مقام ارشد چین، ساخت و سازهای کشورش در جزایر مورد مناقشه آزادی دریانوردی و پرواز را تهدید نمی‌کند و در عوض ظرفیت عملیات امداد و نجات دریایی، حفظ امنیت دریایی بین‌المللی و پیش بینی وضع هوا را ارتقا می‌دهد.

وی افزود: ما از سازمان‌های بین‌المللی، آمریکا و کشورهای مرتبط برای استفاده از این ظرفیت استقبال می‌کنیم. زمانی که شرایط مهیا باشد، عملیات نجات بشردوستانه و امدادی قابل اجرا شدن است. با این حال جف راتکه، معاون وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش تمایلی به این مساله ندارد.

راتکه در جمع خبرنگاران گفت: ساخت و سازها در جزایری که مورد مناقشه است و برخی کشورها روی آن ادعا دارند، به صلح و ثبات در منطقه کمکی نمی‌کند.

مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) دوشنبه گذشته در خاتمه نشستی در مالزی از اقدامات چین در جزایر مورد مناقشه به شدت ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام

کد N809003

وبگردی