آفتاب
معاون دادگستری سیستان و بلوچستان:

رویکرد پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی در سال 94 جامع و چندسویه است

رویکرد پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی در سال 94 جامع و چندسویه است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: برنامه‌ پیشگیری‌های وضعی بر اساس شاخصه‌های جغرافیایی و سیاست جنایی هر منطقه طراحی می‌شود و رویکرد ما در سال 94، رویکردی جامع و چند سویه است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: برنامه‌ پیشگیری‌های وضعی بر اساس شاخصه‌های جغرافیایی و سیاست جنایی هر منطقه طراحی می‌شود و رویکرد ما در سال 94، رویکردی جامع و چند سویه است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی حمیدیان در تشریح و معرفی برنامه‌های مرتبط با پیشگیری‌های امنیتی، وضعی و انتظامی در سال 94 اظهار کرد: در تمام قواعد مرتبط با پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی در جوامع دارای رویکرد پیشگیرانه و مترقی، پیشگیری‌های وضعی و امنیتی ملموس‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین روش دستیابی به اهداف مدنظر مدیران اجتماعی در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: برنامه‌های مرتبط با پیشگیری‌های وضعی غالباً بر اساس شاخصه‌های جغرافیایی و سیاست جنایی در هر منطقه با الگو و شاخص‌های خاص آن منطقه طراحی و پیاده‌سازی می‌شود و در واقع می‌توان گفت که پیشگیری‌های وضعی، محیط محور است.

حمیدیان گفت: با توجه به اینکه طی ماه‌های اخیر، ساختار سازمانی پیشگیری‌های امنیتی، وضعی و انتظامی در دو اداره کل امنیتی- انتظامی و وضعی به صورت مجزا مصوب و راهبری شده، حجم بیشتری از خلاء‌های موجود پوشش داده شده است و به واقع اهمیت این حوزه در ادبیات پیشگیری از جرم بیش از پیش نمایان می‌شود.

این مسئول قضایی عنوان کرد: مهم‌ترین برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان در سال جاری با توجه به سیمای جنایی جرایم در حوزه امنیتی-انتظامی، پیشگیری از قاچاق موادمخدر، خشونت و ایراد ضرب و جرح عمدی، شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های مبتلابه فضای سایبری و پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی و در حوزه پیشگیری‌های وضعی نیز مهم‌ترین هدف افزایش ارتقای امنیت شهروندان، ناامن‌سازی محیط برای مجرمان و افزایش هزینه‌های ارتکاب جرم است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر این اساس برگزاری کارگاه علمی-کاربردی پیشگیری از جرایم و معطوف به جرم اولویتی استان با مشارکت نهادها و سازمان‌های متولی در سطح استان به صورت کامل و براساس کارخواسته‌های استاندارد و پنج گانه ابلاغی یکی از برنامه‌های در دست اقدام خواهد بود.

حمیدیان ادامه داد: پیشگیری از سوانح و تصادفات رانندگی، پیشگیری از زمین‌خواری و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز نیز در سطح استان و در حوزه پیشگیری‌های وضعی، اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی گفت: در حوزه پیشگیری‌های امنیتی با توجه به ویژگی‌های خاص استان، برنامه‌هایی نیز در حوزه پیشگیری از رشد جریان‌های تکفیری، سلفیت و اندیشه‌های فکری منحط و معاند نظام در حال اقدام است.

حمیدیان یادآور شد: با توجه به الگوی فعالیت‌های اجرایی و میزان تحقق برنامه‌های مصوب، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان، در طبقه‌بندی استان‌های کشور، در زمره استان‌های درجه یک قرار گرفته و برنامه‌های مصوب این معاونت در حوزه پیشگیری‌های امنیتی، وضعی و انتظامی در سال گذشته تقریباً به صورت کامل و صددرصد اجرایی و محقق شد.

انتهای پیام

کد N808994

وبگردی