آفتاب

تشکیل "کشور کرد" و تجهیز پیشمرگ‌ها دستورکار سفر بارزانی به آمریکا

تشکیل "کشور کرد" و تجهیز پیشمرگ‌ها دستورکار سفر بارزانی به آمریکا

مسعود بارزانی سفر یک هفته‌ای خود به واشنگتن را با دو دستورکار ویژه یعنی تشکیل "کشور کرد" و تجهیز پیشمرگ‌ها به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه روسیه الیوم، مسعود بازرانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بعدازظهر شنبه به همراه تعدادی از مسوولان اقلیم کردستان از جمله وزیر پیشمرگ‌ (معادل وزیر دفاع)، رئیس دستگاه اطلاعاتی اقلیم و برخی از مسوولان حزب اتحادیه میهنی کردستان، شریک دولت ائتلافی اقلیم راهی واشنگتن شد تا با رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مسوولان این کشور مذاکره کند.

بنا بر اعلام ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و نیز مسوولانی در اقلیم کردستان، بارزانی در دیدار با اوباما طرح خود برای تشکیل کشور کرد را به وی ارائه خواهد داد و مساله ارسال سلاح برای پیشمرگ‌ها به عنوان نیروی نظامی اقلیم کردستان نیز از محورهای مهم گفت‌وگوهای بارزانی با اوباما خواهد بود.

این دو پیشنهاد در حالی توسط رئیس اقلیم کردستان به آمریکا برده شده که وزارت خارجه این کشور اخیراً بار دیگر تاکید کرده که واشنگتن خواهان وحدت و تمامیت ارضی عراق است و تمایل دارد ارسال سلاح برای پیشمرگ‌ها نیز از طریق دولت مرکزی بغداد صورت گیرد.

مصطفی سید قادر، وزیر پیشمرگ اقلیم کردستان در گفت‌وگو با شبکه روداو، نزدیک به خانواده بارزانی اعلام کرد که آمریکا پیشتر وعده داده سه لشگر از نیروهای پیشمرگ را به سلاح‌های پیشرفته مجهز کند و در این سفر چگونگی ارسال سلاح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

با توجه به مخالفت‌های صریح در عراق با ارسال سلاح بدون نظارت دولت مرکزی بغداد برای دیگر گروه‌های عراقی، پیش‌بینی می‌شود تجهیز لشگرهای پیشمرگ با نظارت بغداد و از طریق نمایندگان دولت عراق انجام شود.

مساله تشکیل کشور کرد در حالی بار دیگر توسط بارزانی به جریان افتاده است که در ماه‌های اخیر و پس از حمله داعش به بخش‌های شمالی از جمله مناطق تحت کنترل اقلیم کردستان، این مطالبه مقامات کرد از درجه اهمیت افتاده بود و کردها توجه خود را بیشتر به درگیری با داعش معطوف کرده بودند اما به نظر می‌رسد با بهتر شدن اوضاع در جبهه‌های نبرد به نفع پیشمرگ‌ها، این مساله بار دیگر در دستور کار دولتمردان اقلیم کردستان به ویژه مسعود بارزانی قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N808908

وبگردی