آفتاب

خصومت با ایران کار دست سعودی ها داد

خصومت با ایران کار دست سعودی ها داد

عربستان سعودی که از اکتبر ۲۰۱۴ تا کنون سیاست کاهش یافتن بهای نفت را در پیش گرفت و حاضر نشد برای حفظ بهای بالای نفت از تولید خود بکاهد، متحمل ۵۰ میلیارد دلار ضرر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از نشریه فوربس، عربستان از آن هنگام مبلغ حدود 50 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خارجی خود را برای ادامه اجرای تعهدات و پرداخت مخارج داخلی و مقابله با کاهش درآمدهای نفت هزینه کرده است.

عربستان با هدف حفظ سهم خود در بازار نفت و وادار کردن کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک برای محدود کردن تولید نفت، 50 میلیارد دلار از سرمایه خود را صرف مخارج جاری کرده است.

این در حالی است که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه جدید این کشور، با کسری بودجه ای دست کم 40 میلیارد دلاری در سال جاری دست و پنجه نرم می کند که بر اساس ارزیابی نشریه «فایننشال تایمز» ممکن است تا 100 میلیارد
دلار نیز افزایش یابد.

هر چند که بعید است با توجه به این کسری بودجه عظیم بهای نفت زیر 70 دلار برای عربستان قابل تحمل باشد، اما به نظر می رسد این کشور هنوز قصد دارد به منظور پافشاری بر تحمیل اراده خود بر بازارهای نفت جهانی به هزینه کردن نقدینگی خود ادامه دهد.

سیاست نفتی عربستان به همراه عرضه فراوان نفت و رشد کند اقتصاد جهانی موجب کاهش بهای نفت خام برنت از بشکه ای 115 دلار در ژوئن 2014 به  حدود 45 دلار در ژانویه سال جاری شد،  اما بهای نفت در آوریل دوباره افزایش یافت که به منزله بیشترین افزایش ماهانه در شش ساله اخیر بود و اکنون بیشتر از 66 دلار برای هربشکه معامله می شود .

مطمئنا سیاست نفتی عربستان به اقتصاد کشورهای عمده تولیدکننده نفت مانند روسیه و ایران آسیب رسانده است.

بر اساس گزارش ها روسیه که اقتصاد آن به سمت رکود پیش می رود و با سقوط ارزش روبل رو به روست، مذاکرات و مشورت های بی سابقه ای با اعضای اوپک صورت داده است؛ هر چند که تا کنون قصد و برنامه ای برای کاهش تولید ندارد .

ایران نیز برای یافتن راهی برای صدور بیشتر نفت با رهاسازی خود از قید و بند تحریم های غربی از طریق دستیابی به توافق هسته ای  تلاش می کند .

با توجه به این موضوع که قرار است نشست بعدی اوپک در پنج ژوئن (پانزدهم خرداد) برگزار شود و بعید است که این نهاد نفتی تغییری در اهداف تولیدی خود به وجود آورد.

با ادامه روند کاهشی بهای نفت بیشتر بخش های صنعت نفت آمریکا در سال جاری غیرسودده و حتی برخی از صنایع وابسته به آن زیان دیده شده اند شرکت عظیم اکسون موبیل اخیر اعلام کرد در فعالیت های سه ماه نخست 2015 برای استخراج و تولید نفت و گاز در آمریکا متحمل 52 میلیون دلار ضرر شده است.

با این حال این شرکت عظیم با توجه به تنوع فعالیت های خود این زیان  را تحمل کرد  هر چند که درآمدهای این شرکت در سه ماهه نخست به میزان قابل توجهی نسبت به سال پیش کاهش یافته است  اما تاکنون تنها سه شرکت دست اندرکار تولید نفت صخره ای ورشکست شده  اند و کوئییک سیلور ریسورسز تنها شرکت قابل توجهی بوده است که از دادگاه درخواست حمایت در برابر ورشکستی کرده است .

«سامسون ریسورسز» و «سابین اویل اندگاز»، دو شرکت مستقل دیگر تولیدکننده نفت و گاز صخره ای، که به تازگی نتوانسته اند بهره وام های خود را بموقع بپردازند، احتمالا شرکت های ورشکست شده بالقوه بعدی خواهند بود.



هر چند که این شرکت ها با استفاده از مقادیر عظیم بودجه صندوق های تامینی و صندوق های خصوصی سهام - خواهند توانست همچنان به فعالیت خود ادامه دهند ، زیرا ارزش سهام بسیاری از شرکت های تولید کننده انرژی متمرکز بر بازار  آمریکا در هفته های اخیر مجددا به میزان سابق بازگشته است .

برای نمونه ارزش سهام کانتیننتال ریسورسز در سال 2015 میلادی 37 درصد افزایش یافت و میزان داد و ستد آن در همان میزان میانه ماه اکتبر قرار دارد که بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت بالای 80 دلار برای هر بشکه بود.

میزان صدور نفت کانادا به میزان بی سابقه سه میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسیده است که با توجه به ثبات عوامل عمده هزینه ای و ماهیت درازمدت بسیاری از طرح های تولید نفت ماسه ای ادامه خواهد یافت، اما میزان زیان سانکور انرژی  بزرگترین شرکت نفت کانادا و تولید کننده عمده نفت ماسه ای - در سه ماه نخست سال 2015 بیش از 340 میلیون دلار گزارش شده و برخی از طرح های تولید نفت ماسه ای آن نیز به تاخیر افتاده است.
کد N808777

وبگردی