آفتاب
جان کری:

راهی که در مذاکرات هسته ای می رویم از اسرائیل محافظت می کند

راهی که در مذاکرات هسته ای می رویم از اسرائیل محافظت می کند

وزیر امور خارجه آمریکا گفت مسیری که دولت این کشور در مذاکرات هسته ای با ایران طی می کند تضمین کننده امنیت رژیم صهیونیستی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه جروزالم پست، جان کری که با شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت و گو می کرد، با اشاره به تعهد دولت باراک اوباما برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای مدعی شد بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران حتی بعد از دوره های 10 تا 15 ساله مشخص شده در توافق ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که طبق راه حل های پذیرفته شده در بیانیه سوئیس، ایران برخی از محدودیت ها را درباره فعالیت های هسته ای خود از جمله در غنی سازی اورانیوم برای 10 تا 15 سال خواهد پذیرفت.

وی اظهار داشت: من بار دیگر می گویم که ما توافقی را امضا نخواهیم کرد که راه ایران را برای دستیابی به بمب هسته ای باز بگذارد و یا به ما – کارشناسان ما و کارشناسان بین المللی- در این مورد که ایران در حال چه کاری است اطمینان ندهد و نتوانیم از دستیابی آنها به بمب هسته ای جلوگیری کنیم.

جان کری تصریح کرد: رییس جمهور اوباما کاملا متعهد است که ایران بمب هسته ای نداشته باشد؛ من معتقد هستم که مسیری که ما در حال طی کردن آن هستیم در حقیقت از اسرائیل محافظت خواهد کرد.

مذاکرات بین دیپلمات های ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان برای نگارش متن توافق نهایی هسته ای که چارچوب آن در بیانیه سیاسی سوئیس در روز 13 فروردین ماه مشخص شد، در نیویورک در جریان است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی از سناتورهای تندروی جمهوری خواه از جمله مارک روبیو سناتور جمهوریخواه و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2016 مدعی اند باید در توافق نهایی موضوع به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی ایران نیز گنجانده شود.

 

کد N808589

وبگردی