آفتاب

موافقت قانونگذاران آمریکا با کمک۷۴۷میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی

موافقت قانونگذاران آمریکا با کمک۷۴۷میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی

مجلس نمایندگان آمریکا با اهدای یک کمک جدید به ارزش ۷۴۷ میلیون دلار به رژیم صهیونیستی موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان آمریکا اعطای یک کمک نظامی میلیونی دیگر به ارتش اسرائیل را تصویب کرد. این کمک نظامی معادل ۷۴۷ میلیون دلار اعلام شده است.

روزنامه های چاپ سرزمین های اشغالی در این رابطه می نویسند:  دوسوم از این کمک مالی آمریکا برای تقویت سامانه موشک های کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد به ارتش اسرائیل داده می شود. ۲۶۷ میلیون دلار از این کمک نیز برای تحقیق با هدف دستیابی به راهکاری برای شناسایی «تونل ها» در مرز غزه با اسرائیل اختصاص یافته است.

ارزیابی می شود که اعطای این کمک در زمان رای گیری برسر آن در نشست عمومی مجلس نمایندگان و نیز در سنای آمریکا، نظر به وجود اکثریت جمهوریخواه و حمایت بسیاری از دموکرات ها از تداوم کمک نظامی به اسرائیل، به تایید نهایی برسد.

بر اساس گزارش «تایمز اسرائیل» از پول اهدایی، برای تقویت سامانه های «گنبد آهنین» با هدف مقابله با راکت های کوتاه‌برد، سامانه های «فلاخن داوود» برای مقابله با موشک های میان‌برد و «پیکان» برای مقابله با موشک های دوربرد استفاده می شود.

در همین حال «آیپک»، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، از کنگره خواسته است تا کمک های جدید را در بودجه نظامی آمریکا برای سال ۲۰۱۶ نیز شامل حال اسرائیل کند.

کمک های جدید به ارتش اسرائیل در حالی از تصویب کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گذشته که مناسبات دولت های اسرائیل و آمریکا همچنان متشنج است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به خاطر سیاست آمریکا در تلاش برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای با ایران، با باراک اوباما درگیر شده و آشکارا و به سختی از او انتقاد می کند.

باراک اوباما نیز به تازگی گفت، تا پایان دستیابی ایران و قدرت های جهانی به توافق هسته ای نهایی، با نتانیاهو دیدار نمی کند و او را به کاخ سفید دعوت نخواهد کرد.

همچنین سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز پنج‌شنبه گذشته و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه گذشته تاکید کردند که آمریکا در انتظار موضع گیری دولت جدید اسرائیل در خصوص روند راکدمانده صلح اسرائیلی و فلسطینی است.

آمریکا برای نخستین بار گفته است دیگر نمی تواند از تصویب قطعنامه «خاتمه اشغالگری» اسرائیل در اراضی فلسطینی و استقلال کشور فلسطین در شورای امنیت جلوگیری کند.

با وجود همه این اختلاف ها بر سر ایران و فلسطین، مقامات آمریکا و اسرائیل اجماع نظر دارند که کمک نظامی و مالی آمریکا به اسرائیل، در هیچ زمان مانند سالهای دوران ریاست جمهوری باراک اوباما زیاد نبوده است.

برخی ارزیابی ها می گوید، آمریکا از زمان پیدایش رژیم صهیونیستی بیش از هفتاد میلیارد دلار به تل آویو کمک کرده است. این کمک‌ها تا چهار سال پیش دست‌کم ۶۷ میلیارد دلار بوده است.

آمریکا هنوز نیز سالانه بیش از سه میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار اسرائیل می گذارد.

کد N808512

وبگردی