آفتاب
جعفری در گفتگو با مهر:

نظام رتبه بندی ابلاغی دولت مطالبات فرهنگیان را پاسخ نمی دهد

نظام رتبه بندی ابلاغی دولت مطالبات فرهنگیان را پاسخ نمی دهد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: این چیزی که به عنوان نظام رتبه بندی ابلاغ شده، مطالبات به حق معلمان را کفایت نمی‌کند

قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابلاغ نظام رتبه‌بندی معلمان از سوی معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ارائه لایحه به مجلس، اظهار داشت: این چیزی که ابلاغ شده، مطالبات به حق معلمان را کفایت نمی‌کند و اهداف نهفته در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را هم محقق نمی‌کند و در واقع این اقدام نوعی مخلوط کردن سره با ناسره و به هم ریختن نظام آموزشی است.

وی در توضیح این مطلب گفت: فرهنگیان در حال حاضر با دو مساله مواجه هستند؛ اول مشکل ضریب حقوقی بر پایه آن است که می‌خواهند این پایه حقوقی مانند سایر کارکنان مشمول نظام هماهنگ پرداخت باشد و مساله بعدی آنان، نظام رتبه‌بندی است که یکی از زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین است و باید با هدف ارتقای کیفی فرآیند تعلیم و تربیت و افزایش شأن و منزلت اجتماعی معلم و ارتقای کیفی کار او دنبال شود که البته آثار مالی هم دارد.

جعفری ادامه داد: در واقع نظام رتبه‌بندی معلمان آنطور که سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار داده است، نوعی رتبه‌بندی مشابه اعضای هیات علمی دانشگاه‌هاست که نباید آن را با ضریب حقوقی قاطی کرد؛ کاری که متاسفانه آقایان اخیراً انجام دادند و قطعاً اقدام خوبی نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظر کمیسیون این است و آن را به مسئولان آموزش و پرورش هم اعلام کرده‌ایم که این روش درست نیست و باید اصلاح شود؛ درواقع یا باید لایحه به مجلس بیاورند و یا همین روند را منطبق با قانون دنبال کنند.

وی درباره پاسخ وزیر آموزش و پرورش به این دیدگاه کمیسیون آموزش در جلسه هفته گذشته کمیسیون، گفت: چون بحث‌ها به صورت فرآیندی است، وزیر تاکنون پاسخ روشنی به ما نداده، ولی ما نظرمان را گفته‌ایم.

جعفری در پاسخ به این سئوال که آیا کمیسیون در برابر نظام رتبه‌بندی ابلاغی از سوی معاون اول، از دیدگاه‌های خود کوتاه آمده است یا خیر؟ تصریح کرد: این‌گونه نیست؛ اجرای قانون در دست ما نیست و ما فقط فرآیند قانونی را تعریف می‌کنیم، فعلاً باید صبر کرد و در نهایت اگر لازم باشد یک طرح ۲ فوریتی را در این زمینه به صحن مجلس بیاوریم.

کد N808469

وبگردی