آفتاب

هنیه: از نقش عربستان برای تحقق آشتی ملی استقبال می‌کنیم/در امور هیچ کشوری دخالت نداریم

هنیه: از نقش عربستان برای تحقق آشتی ملی استقبال می‌کنیم/در امور هیچ کشوری دخالت نداریم

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" از نقش آفرینی عربستان سعودی برای تحقق آشتی ملی فلسطین، برچیدن دودستگی و اختلافات داخلی و پایبندی به تمامی توافقنامه‌های به امضا رسیده میان فتح و حماس استقبال کرد.

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" از نقش آفرینی عربستان سعودی برای تحقق آشتی ملی فلسطین، برچیدن دودستگی و اختلافات داخلی و پایبندی به تمامی توافقنامه‌های به امضا رسیده میان فتح و حماس استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، اسماعیل هنیه روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد طیبه در محله سعودی در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه تصریح کرد: ما به تمامی توافقنامه‌ها با جنبش فتح پایبندیم و برای پایان دودستگی و اختلافات داخلی و تحقق نهایی آشتی ملی از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنیم.

هنیه اشاره کرد: جنبش حماس برای تشکیل دولت توافق ملی و اجرای تمامی پرونده‌های آشتی ملی از بسیاری از خواسته‌ها و امتیازات خود چشم پوشی کرده‌، اما برادران ما در رام الله جدیتی از خود برای پایان دادن به اختلافات داخلی نشان نمی‌دهند.

وی عنوان کرد: دولت توافق ملی 3 وظیفه اساسی دارد: نخست بازسازی غزه و لغو محاصره جائرانه، وحدت بخشی به موسسات و نهادهای فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، مجلس و شورای ملی فلسطین به طور همزمان همراه با برگزاری نشست کادر رهبری موقت سازمان آزادی بخش.

اسماعیل هنیه تاخیر در بازسازی غزه، عدم برگزاری انتخابات و تبعیض بین کارمندان غزه و کرانه باختری را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه خاطرنشان کرد: به رغم وعده‌های مکرر دولت توافق ملی و سفر اعضای دولت به غزه هنوز هم 50 هزار کارمند در غزه بلاتکلیف هستند و در پرتو محاصره و جنگ‌های متوالی در شرایطی سخت و ناگوار هستند و با وجودی که بسیاری از اعضای خانواده آنها در جنگ‌ها شهید و یا مجروح شده‌اند، اما هنوز موفق به دریافت حقوق ماهیانه خود نشده‌اند.

اسماعیل هنیه اظهار داشت: مساله فلسطین به سبب تغییراتی که در منطقه ایجاد شده، تحولات زیادی را شاهد بوده است، اما با این حال ما معتقدیم که عربستان سعودی و دیگر کشورهای اسلامی و عربی با به سبب نقش بارزی که دارند، می‌توانند در راستای خدمت رسانی به مساله فلسطین گام برداشته و از ثبات و پایداری ساکنان غزه حمایت کنند.

هنیه عربستان سعودی و دیگر کشورهای اسلامی را به حمایت از مقدسات اسلامی و اتخاذ استراتژی مناسب جهت مقابله با تجاوزات و جنایت‌های دشمن صهیونیستی به ویژه علیه مسجد الاقصی فراخواند.

وی همچنین اشاره کرد که رژیم صهیونیستی تجاوزات علیه قدس و مسجد الاقصی و ملت فلسطین را شدت بخشیده و اکنون گستاخی را به جایی رسانده که از تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی، ساخت معبد دروغی یهودی به جای آن و تغییر آثار و نشانه‌های اسلامی و عربی قدس سخن می‌گوید.

وی همچنین خواستار وحدت امت اسلامی و عربی و همکاری و همدلی آنان برای از میان برداشتن تنش‌ها و درگیری‌ها شد و تاکید کرد که مساله فلسطین باید همواره در راس اولویت‌های امت اسلامی و عربی قرار داشته باشد.

نخست‌وزیر دولت سابق غزه در ادامه افزود: ما همچنان در جبهه نبرد با دشمن اصلی امت اسلامی و عربی که همان رژیم اشغالگر قدس است، باقی مانده‌ایم و از هیچ تلاشی برای وحدت امت اسلامی و عربی و از میان برداشتن اختلافات و تنش‌های موجود دریغ نمی‌ورزیم.

اسماعیل هنیه ضمن اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با اهتمام زیادی تحولات جاری در کشورهای عربی را زیر نظر دارد، تصریح کرد که هدف از درگیری‌های داخلی در کشورهای عربی دور نگه داشتن امت از جنگی همه جانبه و فراگیر علیه دشمن صهیونیستی است.

هنیه در رابطه با اوضاع آوارگان فلسطینی در اردوگاه یرموک و ادامه محاصره جائرانه آنان، کشورهای عربستان سعودی، مصر، کشورهای حاشیه خلیج فارس، مراکش و ایران را به حمایت از ملت فلسطین در اردوگاه یرموک و فراهم کردن یک زندگی شرافتمندانه برای آنان تا زمان آزاد سازی سرزمین فلسطین و بازگشت آنان به سرزمین اصلی خویش فراخواند.

از سوی دیگر، اسماعیل هنیه در خصوص اوضاع مصر هم اظهار داشت که جنبش متبوعش از هیچ کشوری بر علیه دیگر کشورها حمایت نمی‌کند و با همه روابطی یکسان دارد و هرگز در امور داخلی دیگر کشورها به ویژه مصر دخالت نمی‌کند و خدشه‌ای به امنیت آنان وارد نکرده و به کسی هم چنین اجازه‌ای نخواهد داد.

وی بار دیگر تاکید کرد که حماس هیچ فعالیت امنیتی یا نظامی در منطقه سینا و یا خارج از آن ندارد.

هنیه عنوان کرد: گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس همکاری‌هایی لجستیکی با نیروهای امنیتی مصر در مرز نوار غزه داشته و این را وظیفه خود می‌داند اما در هر حال تنها دشمن و طرف نزاع ما رژیم صهیونیستی است و ما با هیچ طرف دیگری خصومت و دشمنی نداریم.

این رهبر حماس خاطرنشان کرد: حماس استراتژی برقراری روابطی باز با تمامی کشورهای دنیا را در پیش گرفته و در طول 27 سالی که از عمر آن می‌گذرد، روابطی سیاسی و دیپلماتیک را با بسیاری از کشورها برقرار کرده و بسیاری حمایت‌هایی غیرمشروط از آن به عمل آورده‌اند و ما هرگز تحت امر و فرمان هیچ طرفی نیستیم، بلکه روابط خوب و ثابتی با تمامی کشورهای عربی و اسلامی داریم.

اسماعیل هنیه بار دیگر کشورهای عربی را به حمایت بیشتر از ملت فلسطین، تلاش برای لغو محاصره جائرانه غزه و بازسازی منازل تخریب شده در این منطقه فراخواند.

انتهای پیام

کد N808263

وبگردی