آفتاب

قتل سیاهپوست آمریکایی تایید شد/اوباما: عدالت را اجرا می‌کنیم

قتل سیاهپوست آمریکایی تایید شد/اوباما: عدالت را اجرا می‌کنیم

دادستان شهر بالتیمور در ایالت مریلند دلیل مرگ مشکوک فردی گری، سیاهپوست 25 ساله را "قتل" اعلام کرد و رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داد تا عدالت را درباره وی اجرا کند.

دادستان شهر بالتیمور در ایالت مریلند دلیل مرگ مشکوک فردی گری، سیاهپوست 25 ساله را "قتل" اعلام کرد و رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داد تا عدالت را درباره وی اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی‌.ان‌.ان، دادستان ارشد بالتیمور دلیل مرگ فردی گری 25 ساله را که مورد خشونت پلیس آمریکا قرار گرفته بود و بر اثر ضایعه نخاعی درگذشت، قتل اعلام کرد.

حکم بازداشت شش پلیس آمریکایی که پیش از این از خدمت تعلیق شده بودند، صادر شده است. مریلین ماسبی، دادستان ایالتی مریلند، در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر بالتیمور گفت که پزشکی قانونی تشخیص داده که "فردی گری" به قتل رسیده است.

ماسبی افزود که تشخیص پزشکی قانونی به اضافه "نتایج تحقیقات وسیع، دقیق و مستقل" دادستانی دلایل کافی به دست داده تا حکم بازداشت و محاکمه شش مامور پلیس صادر شود. وی گفت که پلیس بالتیمور نتایج تحقیقات خود را پنج‌شنبه گذشته در اختیار دادستانی قرار داده است.

به گفته وی، اتهام‌های مختلفی از جمله قتل و حبس غیرقانونی علیه شش افسر بازداشتی مطرح خواهد شد. دادستان شهر بالتیمور در جریان کنفرانس خبری خود اعلام کرد: فردی گری در 12 آوریل در جریان بازداشت و انتقال به ون پلیس دچار جراحت شدید از ناحیه گردن شد که افسران با وجود درخواست وی برای رسیدگی پزشکی، به وی بی‌توجهی کردند.

فردی گری یک هفته پس از بازداشت بر اثر عارضه نخاعی جان داد و موج گسترده‌ای از ناآرامی‌ها در بالتیمور و سایر شهرهای آمریکا را رقم زد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به گزارش دادستانی بالتیمور مبنی بر قتل جوان سیاهپوست گفت که عدالت را درباره فردی گری اجرا می‌کند. وی تاکید کرد: کاملاً مهم است که عدالت در مورد فردی گری اجرا شود و حقیقت آنچه رخ داده، آشکار شود.

وی ابراز امیدواری کرد که اعتراضات مردمی در سراسر آمریکا بدون توسل به خشونت‌ ادامه یابد. باراک اوباما در برابر خبرنگاران گفت که "عدالت باید حکم‌فرما شود". رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که مردم بالتیمور در درجه نخست خواهان "حقیقت" هستند.

جراحت شدید در ناحیه نخاع

"فردی گری" هنگام دستگیری در اواسط ماه آوریل چنان جراحاتی را متحمل شده بود که پس از یک هفته درگذشت. در ویدیویی که از صحنه دستگیری گری در دست است، دیده می‌شود که ماموران پلیس او را که به پشت روی زمین قرار گرفته به شدت فشار می‌دهند و پس از آن به سمت ماشین پلیس می‌کشند. زمانی که خودروی پلیس به بازداشتگاه می‌رسد، گری دیگر قادر به صحبت نبوده است. به گفته دادستان ماسبی، گری دو بار درخواست کمک پزشکی کرده‌، اما کسی به او توجهی نکرده است.

گری پس از آن در بیمارستان به کُما می‌رود. به گفته وکلای خانواده گری، نخاع وی در ناحیه گردن تا حدود ۸۰ درصد قطع بوده است. دادستان ماسبی گفت که گردن گری شکسته بوده، چون او را در خودروی پلیس با کمربند محافظ نبسته بودند. ماسبی همچنین گفت که دستگیری این جوان "غیرقانونی" بوده، چون او جرمی مرتکب نشده بوده و چاقویی هم که همراه داشته، سلاح ممنوعی نبوده است.

شهر بالتیمور پس از خاکسپاری گری در ۲۷ آوریل شاهد ناآرامی‌های شدیدی بود. از زمانی که مایکل براون، نوجوان آمریکایی سیاهپوست، در ماه اوت ۲۰۱۴ به ضرب گلوله پلیس شهر فرگوسن به قتل رسید، اخبار مربوط به چندین مورد رفتار خشونت‌بار پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان این کشور موجب خشم شهروندان آمریکایی شده است. در چندین مورد رهگذران از رفتار خشونت‌آمیز ماموران پلیس فیلم ویدیویی گرفته و منتشر کرده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا ۲۰ میلیون دلار به منظور تهیه لبا‌س‌های دوربین‌دار در اختیار پلیس قرار داده است. این بودجه پس از آن به پلیس اختصاص یافت که باراک اوباما در دسامبر ۲۰۱۴ و پس از حوادث شهر فرگوسن خواستار خرید ۵۰ هزار دوربین کوچک توسط دولت‌های ایالتی و محلی شد تا نیروهای پلیس هنگام انجام خدمت به پیراهن یا یقه اونیفورم خود متصل کنند. پلیس آمریکا در برخی از مناطق این کشور استفاده از این دوربین‌ها را آغاز کرده ‌است.

بسیاری از سیاهپوستان آمریکا "فردی گری" را جدیدترین قربانی خشونت نژادپرستانه پلیس می‌دانند. در بسیاری از شهرهای شرقی آمریکا، چون نیویورک در روزهای اخیر تظاهرات اعتراضی برپا بود. شامگاه پنج‌شنبه گذشته نیز حدود ششصد نفر در فیلادلفیا دست به تظاهرات زدند.

انتهای پیام

کد N808260

وبگردی